Modification My Yamaha 135LC v1 episode 3

Assalamualaikum..


Di Kesempatan ini... hahaha.. tangah cuti semester degree. Banyak dah benda dah berubah kt motor saya. Dan juga banyak jugk pengajaran yang saya dapat yang boleh dikongsikan kepada rider LC yang nak modified motor gak..

Relax jap.. engine overheat :(
1st... Block lama saya dah rosak.. Material Aluminium. hahaha.. Memang sadis la sebab symptom-symptom nya ialah engine overheat.. Coolant sumbat, takleh mengalir.. Nasib baik meter berfungsi ngan baik, sbb lampu overheat menyala kalau dah panas.. kalau tak, lagi parah kalau terbakar motor..

Awal-awal ingtkn coolant kering ke.. Minyak itam dh patut kene tukar... rupanya2 block masalah~ tula dulu salah pilih kedai... Nak modified motor kne cari yang betul-betul pakar punye, baru motor laju dan xde masalah..
kiri Aluminium lama... Kanan Ceramic baru



Akhirnya terpaksa tukar block baru.. Saiz sama.. 62mm ceramic block. Kali ini, buat kat kedai lain sebab serik ngn kedai awal-awal tu.. RM 400 siap pasang.. murah kowt.. padahal awal2 dulu kne RM 800.. Fuh, memang pengajaran sungguh.. tension saya bila fikirkan balik.

Tapi dulu memang jahil pasal benda-benda ney tapi jiwa nak jugak modified, tu la akibatnya.. hahaha.. Gambar kiri tu mekanik kata block xbagus sebab aluminium.. Aluminium cepat kemek.. Pastu diding cylinder tu nipis sangat boleh menyebabkan ia terhakis lama2 pakai pastu laluan coolant bocor dan masuk kedalam engine.. Pengakhirannya engine jem dan rosak teruk.. hahaha...

Yang sebelah kanan tu material ceramic.. kukuh, tahan haba. Pastu dinding cylinder tebal dan laluan coolant kecik sikit, jadi coolant takkan masuk dalam engine.


Seterusnya saya nak cerita pasal topspeed.. hehehe.. Ia agak mengecewakan tapi penuh kebanggaan. Topspeed 135 kmph pada RPM 9K.. Memang dh xleh naik lgi dh rpm tu sbb tak larat pakai sprocket 35.. Yang bangganya sebab Yamaha FZ150i dah tak masuk list race la.. hihihi.. memang fz takleh challenge punye.. tapi kalau bersaing ngn Yamaha 125z/zr, Yamaha RXZ, Kawasaki Kips 150 memang tak leh join depa la.. Depa laju. Menangis tengok depa boleh speed lagi padahal kita dah habis tunduk dah..






Sempena Hari Raya Aidilfitri 2014..




Tukar coverset la.. Sedih tengok dah calar balar. Dapat-dapat dulu pon dh calar2 memang tak leh wt pa la selain kne tukar cover.. Niatnya nak jadi macam LC GP yang 2013 tu, kaler biru banyak tapi stock coverset 1st model dah tak keluar dah.. adus.. sedih pulak..

So, saya amik coverset putih.. bahagian belakang kaler biru BN, ok la tu kowt.. Boleh buat GP edition 2012. Mudguard depan amik yang v2 punye..





Tidak dilupakan tukar tayar belakang Duro saiz 110/70.. tapi tu gambar lama.










Sticker saya beli 3 set.. Set LC ES v1 sebab nak guna sebagai ukuran, LC GP 2013, LC GP 2012.. hehehe.. custom made la.. baru RARE.. dan inilah hasilnya :



Ikuti episode sebelumnya :

Ulasan

  1. Bro nak tanya boleh? Saya ada LC model ES 2014, tayar saiz besar yang xover as recommended berapa? And tau x brand ekzos yang ok? (Maaf budak baru belajar)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saiz tayar belakang LC ES max 120/80, depan saya xtw.. Exhaust brand yang bagus macam NOB1, CJ IPOH, LEO VINCE, YOSHIMURA, ARROW...

      Padam
  2. salam bro, ade tkar cdi x mse modi moto nie?
    klau x kberatan kongsi2 ckit ilmu nk dpt speed mcm moto bro jgk :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam.. hahaha.. saya xmen cdi.. pkai cdi ori ja.. Pomen kate cdi xbgus sbb dye tmbah rpm (pusingan engine) sampai 15K rpm pun ade, sedangkan engine mampu takat 10K rpm ja.. nnti engine cepat rosak~

      Padam
    2. owh yer ker... bole kongsi ckit tip2 nk modi lc nie.. sy pon bru nk blajar2 psal moto nie, klau bole nk taw jgk tip2 dri sifu2 nie :D

      Padam
    3. http://zeck-anythingscool.blogspot.com/2014/11/modification-my-yamaha-135lc-v1-episode.html

      boleh tngok link atas ney.. ney last update saya untuk modi LC..

      Stkt ney yg saya buat.. Block 62mm (180cc), Highcam, Sproket 15-35, Meter Digital KOSO, Carburator Uma racing 28mm.. topspeed 141 kmh gps.

      next modi.. exhaust racing cutting std, super head block, racing spring valve, racing gear, sproket 15-30.. harap2 bley challange sportbike 250cc..

      Padam
    4. thank bro sudi kongsi2 ilmu ckit,
      smge succes dpt challange sportbike tu (y)
      emmm t bile dah modi nie ad tip x cmne nk jge/maintain moto sype brg2 xcpt rosak :)

      Padam
    5. No problem bro.. saya blaja modi2 ney pun dri blog2 org..
      Nak maintain elok tu kne tngok la quality brand part yg diguna.. pilih yg bagus la contoh mcm Uma Racing, CMS, X1R.. gitu la.. pstu pkai cermat, bukan all the time nk topspeed.. hahaha.. barai la nnti.. long ride bwk sempoi2, speed kejap laju kejap slow...

      time pling syok bile ade LC len yg duk saing2 ngn kita tpi xdpt tapau.. hahaha.. siap tunduk2 tpi kita relax ja tegak~ hahaha..

      Padam
    6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  3. Lepas tukar block 62 dan cam racing, stater boleh pakai lagi tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awal2 tu bley tpi susah pastu lame2 dh takleh.. pastu tukar high cam custom... bley start dua2.. start kaki pun ringan ja..

      Padam
  4. Mana nak dapat high cam custom tu? Menderita betul nak start. Pressure dia kuat sgt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat bengkel tempat aq ada.. pomen tu dia adjust apa tah dok kikis2.. pstu dh sedap pkai... kt Acin Speed, Sekincahan Selangor

      Padam
  5. Salam. Masa memula pakai 62mm tu, head std aje ke?

    BalasPadam
  6. Bro,pakai block 62mm minyak hitam kuat x,dalam sebulan tu 2 kali Tukar ker??

    BalasPadam
  7. Bro,pakai block 62mm minyak hitam kuat x,dalam sebulan tu 2 kali Tukar ker??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq pkai sebulan sekali tukar minyak itam.. tpi aq pkai yg Yamalube mineral jela..

      Padam
  8. Bro... Cover set tu ori ke bro??? Kat mane ar nk dpt cover set ori area selangor??? Harge bape???

    BalasPadam
    Balasan
    1. cover set tu local je.. sorry la bro~ xtw mne nk dpt yg ori..

      Padam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. Salam bro.Nk mnta pndpt skit psl bab2 modi motor nie,dr segi enjin,ssuai x nk tukr pkai block X1R 65mm? Owner lme pkai block 63mm.Pastu ssuai x klau nk modi dr 5spd to 6spd guna CMS 6spd transmission? Motor sy pkai skrg LC ES v1.Dr segi aesthetic lak,cvr set LCv2/v3 lps x kt body v1? Hrp maaf sy msih newbie dlm dunia permotoran nie😅

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam bro.. LC ES 4speed kn? dia ada clutch tpi 4speed xleh upgrade jadi 6 speed... aq pernah nk upgrade moto aq jadi 6 speed gak tapi pomen kata xboleh.. Yang boleh LC ES v2 yg 5speed tu boleh la upgrade jadi 6 speed.. Lagi banyak gear lebih baik dari segi pick up cepat capai topspeed motor.. Hmm.. 65mm tu tak pasti la sbb aku sendiri pkai sampai 62mm... tapi base on forum2 kalau nak pakai block besar dari 62mm banyak part kene tukar sbb part lama tak sesuai dengan block dan piston besar.. compression sangat tinggi... So, kalau nak pakai 65mm kene tukar sekali Rod saiz besar dan bearing saiz besar untuk sesuaikan dengan compression engine baru, headblock saiz besar untuk suapan bahan apa optimum, carburetor saiz 32mm, exhaust besar dan banyak lagi.. aq walaupun dah 2 tahun pengalaman modi ney banyak lagi bende aq tak tahu.. tapi kalau nak jimat cost pakai la block fz 57mm... part lain xtukar pun xpe sbb sesuai sngt cuma kalau nk optimum power pkai skli ngn carburetor 28mm dan exhaust besar dah cukup... jangan lupa sproket belakang kecikan sikit contoh 15-37 untuk up topspeed... inshaAllah 130+ kmh gps

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. (edited)
      tq bro. sorry lmbt reply.. bro, sy ad bbrpa soalan lg nk tanya(hrp bro xkisah XD).
      1- member mntk tlg tanya ape beza lc es v1 dgn es v2 dr segi performance? dia ad sebut psl cutoff(mende ntah x igt) dgn cdi ni. dia nk thu klau tukr cdi pd v2, boleh match x dgn v1? p.s. kwn sy pkai lc es thn 2013.
      2- ES v2 dgn v1 mana lg bgus? rmai kata v1 bgus.. berkait dgn soalan sblm ni, mod ap lg yg ssuai dgn v1 utk perjlnn jauh(sy klau boleh xnk tukr motor)? apa plak pndpt bro psl nk upgrade motor smpai top-end(motor sdra sy lc205 es v1 6spd & sy xthu cmne dia buat O_o? ). bro jgn slh sangka plk ya.. tujuan nk upgrade ni(klau ad kesempatan) sbb nk blik kmpung sng(Ipoh-Johor)

      trma ksih bro zak ats pendpt & nasihat.. hrp soalan yg dtujukn x membebankan...

      Padam
    4. 1. Lc es v1 ade 4speed yg std tpi pandai modi 6speed memang hebat la.. Pasal cut off tu maybe sme kowt ngn Lc supersport v1.. Aq punye motor cut-off pada 9.5k rpm tapi kalau Lc es v2 dalam 8.5k rpm (sumber youtube). Kalau short distance tak beza sangat dari segi performance basicly dua2 lebih kurang sama cumanya long distance highway Lc v1 dapat advantage sbb cutoff dia tinggi dri v2.. So, topspeed dpt lgi tinggi cumanya tempoh masa tu agak panjang sbb tu advantage kt long distance... meter tu memang sakai sbb meter ori aq pun cecah 170 kph std. memang penipu ler citenya dpt speed mcm tu... nk tepat men meter gps sbb bley banding2 ngn motor len or even kete. Aq pkai meter koso memang tepat.. modi2 pun dpt 140+ kph ja.. So, klu Lc v1 sembang outmeter tu sbb meter dia ralat bnyk.. Owh ya.. 1 lagi kelebihan Lc v1 sbb carburator v1 pick up power sikit dari carburator v2 sbb carb v1 ade sistem TPS berbanding ngn v2 punye (xpasti pkai apa tpi downgrade dari segi speed) cumanya dia lebih santai dan tak membebankan engine.. So conclusion Lc v1 better pada part CDI dan Carburetor cumanya ada 4speed berbanding v2 yang ade 5speed.
      2. Mne lagi bagus tu ramai yg cakap v1 lagi bagus tapi diri sendiri pkai v1 rse mcm sme je.. Saya lagi suka design v2 mcm helang lagi style.. Nk upgrade tu kne tngok bajet kau la.. hehehe.. bnyk bajet byk bley tukar cumanya apa dari aku kan.. CDI v1 xyah tukar pun takpe sbb kalau engine running rpm tinggi sngt pun motor gegar sangat dan xselesa nak ride jauh btw ia akan merosakkan engine dan berkemungkinan valve dan piston akan berlaga disebabkan spring valve xdpt nk tampung rpm engine yg tinggi sngt.. kecuali kalau tukar sekali spring valve racing.. lepas tu high cam juga tak perlu tukar kalau spring valve pkai yg ori problem dia sma mcm tdi menyebabkan valve berlanggar ngn piston.. Modi pasal block pula ideal 150cc ja iaitu 57mm or 58mm. Lebih dari block/piston 58mm kene tukar banyak seperti headblock saiz besar, carb saiz besar (ori v1 22mm v2 24mm) demi suapan fuel yang optimum kalau tak nanti moto semput.. seterusnya piston rod kene tukar juga kalau tak menyebabkan piston goyang sbb tak dpt tampung compression tinggi dan akan mencalarkar block... 1 lagi jangan jual barang std tu. simpan untuk backup plan andai motor rosak.. hehehe... owh last jgn lupa exhaust racing.... hehehe.. kalau bajet kecik men exhaust dulu la.. sbb syok bunyik time ride mcm laju walaupun xlaju~

      Padam
    5. part exhaust tu pilih yg bunyi sedang2 dan sesedap rasa jela xyah kuat memekak telinga.. ride jauh nnti bingit telinga.. hahaha...

      Padam
  11. Bos kongsi sikit pngalaman tukar cover set..

    BalasPadam
  12. bro awak pakai block IKK jugak ke

    BalasPadam
  13. Bro, kalau coverset lc v2 boleh masuk tak dengan lc v1?

    BalasPadam
  14. Bos.. Nk tnye ekzos apido bleh tk msuk kat lc v1??

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum bro, nk tny . sy pakai pakai Lc v4 , elok tk pakai spec ni ( Block 57 stndrd Fz, Carb Uma Racing 58mm , cdi MB, Exhaust Cj Ipoh Cutting Stndrd) Head nk tukar ke klau pakai block fz, sbb rsany muat pakai ori motor .. sy main set long , kaki konvoi .. kadang main pickup .. saja acah dgn mmbr pkai v1 dgn fz

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain