Modification My Yamaha 135LC v1 episode 5

Assalamualaikum
Hari ini masih tidak terlambat untuk update post pasal modifikasi motor saya Yamaha 135LC v1. Untuk kali ini saya membuat penukaran carburator daripada yang asal iaitu Mikuni vm22 kepada Uma racing 28mm.
Carburator Uma Racing 28mm.
 Perbandingan saiz carburator Uma Racing 28mm (kiri) dan Minkuni vm22.












Mikuni vm22 (kiri) dan Uma racing 28mm (kanan).















Hasilnya sangat memberansangkan. Hahaha... Acceleration a.k.a pick up memang terbaik. Sekejap ja nak naik sampai topspeed. Topspeed memang terbaik. Topspeed dapat 141 kmh pada rpm 9.5K dengan sproket 15-35. Cuma rasa macam kurang lagi.. hehehe.. sebabnya saya ingin laju lagi untuk saing-saing dengan sportbike 250cc.










Hehehe.. Suzuki belang, kita dah boleh saing-saing sebelah dia sebab topspeed dia lebih kurang 140 kmh dengan spesifikasi standard.











Next target, saya nak fight motor ney.. Kawasaki 250SL yang ber-topspeed 164kmh (meter) dengan spesifikasi standard. hehehe.. next target tukar Uma racing superhead (head block besar). dan harap-harap topspeed cecah 160+ kmh.









Untuk Make-up pula.. maaflah macam mengarut ja.. huhuhu.. actually nak buat theme macam optimus prime ada combination blue fire and red fire.. hahaha.. tapi tak menjadi pula~



Ulasan

  1. salam bro, bro modi kat kedai mana? ada alamat n contact number x?

    BalasPadam
  2. Perjalanan bro main moto dah lebih kurang aq..huhu..tp moto aq x laju..aq bwk santai badan tegak,throttle lagi suku leh pulas meter 170km/h..tp lom try lgi dgn ulysse speedometer..huhu..

    BalasPadam
  3. Bro.. mana dapat meter tu.. brapa costing tukar meter tu.. boleh suggest skit x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cost rm 250 klu beli kat kedai, siap pasang rm 270.. klu kat internet xtw.. bley search kt UMA racing punye website... tpi klu beli online nak pasang sendiri susah ma~ Kedai yg aq buat ney kt Acin Speed, Sekinchan, Selangor..

      Padam
  4. bro.. brape cos modifi enjin bro dan keperluanya skali?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Modi engine? ia bergantung pada harga kedai.

      kalau saya buat.. block dan piston X1R 62mm ceramic siap pasang kos rm 400+ siap setting carburator (kalau carb std la) + klu carburator UMA racing 28mm siap pasang rm 300 + high cam custom rm 150 siap pasang + exhaust besar xde brand siap pasang rm 200...

      klu nak modi saya cadang biar complete semua part dari head block, block, piston, carburator, exhaust, cdi untuk speed... untuk handling, ketatkan handle sikit sesedap rasa, suspension racing keras sikit supaya kurang bounce (lompat) time jalan x rata sebab bahaya lagi2 time cornering, tire pakai yg high profile (ade grip kuat dan lebar) sedap cornering dan lebih selamat ketika breaking, pakai footrest racing sedap nak corner sbb klau footrest biase sagat jalan.. hehehehe.. lebih2 pulak jawapan

      Padam
  5. Exhaust tuh standart kah?
    gear ratio berapa nak bole tau
    Carbu std pj & mj main berapa?

    BalasPadam
  6. Salam broo , pakai blok 62 kan pastu carb std ehh berapa mj ngan pj pastu manifold ekzos saiz 30mm ehh ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam... hehehe.. maaf sngt.. smua pomen yg setting.. diri ini tak tahu menahu.. manifold tu xingt sngt la maybe 30mm kowt.. tpi actually better tukar skli muffler.. muffler std ade catalyzer untuk kurangkan pencemaran asap dan bunyi tapi problemnya lubang keluar tu kecik... so, macam takde function klu manifold besar tapi at the end of exhaust kecik ja.. still xlawas~

      Padam
  7. bro.. tumpang tanya. selama bro main modi moto ni. pernah x jem enjin? enjin bro pernah turun ke sbb rosak akibat modi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. selama saya men modi xpernah jem tapi...... block calar (sbb piston rod std goyang) dan engine overheat (sbb coolant pump rosak).. 2 kali pulak tu.. hahaha... Saya jaga minyak pelincir setiap 1500 km saya tukar baru.. mahal ke murah minyak tak kesah sangat tapi saya selalu tukar..

      Padam
    2. satu lagi. nak tanya carb std v1 mmg ad cut off ea. sbb sy punya v1 bila full trotel gear satu 40km gear dua 90km tiga 130km tu je max. kalau contoh gear satu bwk lebih 40km carb jadi mcm x cukup minyak.. sedu2 mcm cut off pon ada.. enjin x mengerang lg tapi myk x support. kenapa eh? moto std pekak

      Padam
    3. tu bukan sbb carb tapi CDI.. CDI cut pada 9500 rpm engine so engine tak rosak... tu la dia cut off..

      Padam
  8. klu lc v1 cdi standard tu potong wire kaler pink. dia akan buka cutoff pulser di magnet. moto tmbh laju.
    tp awas! lc v1 sahaja...v2 keatas mmg x leh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak tanya..wayar kaler pink tu kat bahagian mana ye letaknya?

      Padam
  9. salam bro,maaf nak bertanya,saya guna lc standrd,cuma block saya dah tukar 150 fz standrd,apa perlu tukar selain tu,(kate org nak sedap la bile bawa)sporket saiz ye,

    1 lagi carburator & cdi perlu modi jugak @ tukar lain...

    thanks,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. maaf lambat reply sebab pegi belajar pondok.. Block fz ney senang sikit sbb compatible ngn part sedia ada.. tpi klu nak power lgi pakai la carb 28mm.. serious sedap.. sprocket bley pakai 15-36... Cdi nak tukar pun boleh, xnak pun xde masalah.. stick pada main sprcoket je...

      Padam
  10. Bro nak tanya sikit??Macam gan lc 135v4? ?sy nak tahu cara n main topspeed moto ni?? N saiz spocket??

    BalasPadam
  11. Bess la bro Z ni...ade fb or no cntc x? nk menaip ni x puas laaa..hahahaaa

    BalasPadam
  12. salam bro...lau tukar pd uma 28mm ,ngn filter, so,kabel utk temp dan ade 2 host kt box angin asal..simpan kt mane?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain