Modification My Yamaha 135LC v1 episode 2

Assalamualaikum

Akhirnya masa yang ditunggu-tunggu telah tiba sebab saya dah mencapai impian saya untuk modified motor LC saya ney. Awal-awal dulu cadang nak pakai block dan piston 58mm (saiz Yamaha FZ150i) tapi sekarang dah lain dah perancangannya.

Sebelum saya modified block motor saya ney, saya ada la buat banyak research-research dekat group LC modified, blog-blog modified LC dan juga berjumpa sendiri dengan mekanik-mekanik di bengkel. Rata-rata saya tengok ramai dah yang pakai block 62mm. block 63mm pun dh nampak la ada yang pakai tapi untuk daily usage tu tak pasti la ok ke tak..

Mengikut kiraan (rujuk episode 1) 62mm bersamaan 179cc atau digenabkan menjadi 180cc. Dengan CC sebegitu besar mengalahkan Yamaha FZ150i dan rata-rata saingannya menyebabkan saya tertarik untuk memilih saiz ini.


Engine Block dari luar


Modified yang saya buat :
- Block dan Piston 62mm
- Racing Cam
- Sprocket 16-35
- Manifold besar sikit
- Racing Spark plug
- Buang Kotak angin
- Besarkan saluran dari carburetor ke intake valve

Cost RM 800



Carburetor Mikuni V22 (22mm) saya masih pakai yang standard sebab nak jimat minyak. Tapi sepatutnya la kena pakai Carburetor 28mm barulah suapan fuel tu cukup untuk engin sebesar 180cc. Setakat ney masih okey la dengan standard carb cuma klu time release throttle engine boleh mati tiba-tiba. Tak Tahu lah tu masalah carb atau benda lain tapi kalau masa tengah guna gear-gear kecil, terasa la jugak masa engine tak cukup fuel. So, Pick up kurang~ :(




Setakat ney saya dah test topspeed dengan meter motor LC dapat... hm... tak tahu la sebab dah outmeter. hahahaha... Syok kowt. Kalau sebelum ney nak reach topspeed macam slow, tapi kali ney memang terbaik la. Nak reach topspeed laju ja.. Memang terasa sangat power engine besaq ney. Pernah sekali terjumpa sekawan Kawasaki KRR150 dan Yamaha FZ150i. Sedang depa syok-syok speed kat jalan, saya pun mencelah la ngan depa sebab baru nak test topspeed for the first time. Saya pun pulas la throttle... hahahaha.. Senang ja nak tapau FZ. Then saya teruskan kejar RR.. Dapat Tapau Beb.. dah la time tu belom topspeed lagi.. saya pulas sehabisnya throttle LC saya dan melihat cermin sisi. Err.. Mana FZ? hihihihihi... hilang dah. Yang ada tinggal RR tengah cucuh angin belakang saya... Saya tak taw la RR memang slow gitu ja atau saja nak tengok topspeed saya tapi tergelak jugak la sebab tengok RR kat belakang~

Lebih kurang macam ney la meter LC saya time tu tapi ney bukan motor saya~
Super Monster~ Hahahaha


Click link dibawah untuk episode 3 :

Ulasan

  1. Top speed sebenar boleh berapa ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Xtw lagi sbb blom test.. rsenye dlm mcm dlm 140+ kmh kowt sbb sprocket xtukar lgi.. RR tu sje je nk tngok topspeed aq duk blakang

      Padam
  2. X ader keinginan ke bro nk upgrade motor ke Kawasaki 250SL, pengganti RR? 4-stroke sportbike, topspeed lebih kurang cam RR dlm 157-160 km/h. Tgk dlm review, rata2 puas hati dgn motor 250SL sbb ringan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tah la.. Klu dpt nak je, tapi saya dh syg motor ney~

      Padam
    2. Asalam bro ekzos open ape yg sesuai untk spec fz?

      Padam
    3. Asalam bro ekzos open ape yg sesuai untk spec fz?

      Padam
  3. salam.. aku cadang2 nak tukar blok fz aku tuh ngan blok 62mm ni.. sejak ko pakai kan, ari2 leh rembat tak full throttle, atau main rpm tinggi tiap2 gear? sbb ari2 aku pegi balik keje mmg mcm nak wat fastest lap je..haha.. slalu full throttle.. jd aku nak tau la blok selain dr yamaha ni, gaya pemanduan kne lebih santai tapi laju atau masih bleh aggresif dan laju? pastu, blok camni tahan tak utk long distance?

    BalasPadam
  4. wasalam.. kalau ko dh pkai block fz dh okey lagi2 untuk jalan jauh sbb block 62mm (180cc) parak minyak.. tpi kalau sanggup bley ja pkai, setting skli ngn carb 28mm klu nk full potential block 62 ney.. lps tu pilih jenama yang bagus, material yang bagus.. aq cadangkan pkai brand UMA racing, CMS, dan X1R.. amik block ceramic coated.. stkat aq pkai 62 ney ngn carb std v1 okey ja.. cuma topspeed xseberapa sngt

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmm... aku mmg pakai fz..hahaha... sbb moto da start bunyi... ari2 kne rembat, skang bru belajar bwk slow...haihh... jd yg pntgnya kalau nak blok besar ni disarankan pakai yg ceramic coated la ek? topspeed xnaik bnyk ke dr standard blok lc?

      Padam
  5. Bro nk tanya la bro tukar manifold exhaust bunyi ok ke

    BalasPadam
  6. bro..cdi bro pkai jenis pe??carb v22 tu setting mj ngan pj brape?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cdi std LC v1... carb tu kedai yg setting.. aq xtw pape.. hehehe

      Padam
  7. Minyak kuat x bro law dh modi blok nie,lagi satu blok x1r dgn uma mne lgi baik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klu modi block sahaja minyak x kuat sngt sbb carb masih yg lama.. tpi klu carb pun tukaq memang dia sedut macam ayaq sirap je... hahaha.. tpi power dengan bunyik dia perrgghhh.. puas giler

      Padam
    2. Uma lebih mengagumkan tapi x1r pun ok gak......harga lebih kurang jer

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  8. abang boleh adjust screw minyak ngan angin kat carburetor bagi timing sesuai...... ss110 saya pun saya buat macam tu.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya xreti nak adjust2... smua hantaq kt pomen ja.. depa yg setting kn.. tapi time ney pomen xbest.. moto sepu2 xde pickup..

      Padam
  9. salam bos,klau pkai carb asal mj n pj asal pickup mg xde ke? sy bru rojak blok 62 ng lowcam..tp pickup xde..spoket 15-39..ke nk kne set mj ng pj dlu?? lps tu blok mmg kuat bnyi ke?mhon pencerahan

    BalasPadam
  10. salam bos,klau pkai carb asal mj n pj asal pickup mg xde ke? sy bru rojak blok 62 ng lowcam..tp pickup xde..spoket 15-39..ke nk kne set mj ng pj dlu?? lps tu blok mmg kuat bnyi ke?mhon pencerahan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. klu pakai block/piston 60mm keatas kene tukar carburator lagi besar.. aku tak pandai nak setting main jet ke pape kt carb asal cumanya better tukar carb saiz besar je senang.. Yg asal bley simpan buat back up plan nnti.. time aku dlu ya block 62mm ngn carb std sngt semput walaupun aq gne highcam.. bila dah tukar carb uma 28mm bru sedap sbb block besar memerluakan suapan bahan api yang optimum.. kalau kurang tu yg lost power.. sprocket klu dh tukar carb nnti try 15-37... 15-39 bagus pick up power nnti cumanya nnti topspeed dia maybe sekat kt 120+ kmh gps ja.. klu men cdi lain la tpi aq xrecommendkan men cdi.. nnti rpm engine tinggi sngt bahaya dan cepat rosak.. 15-37 bley dpt up to 140 kmh gps ngn cdi ori InshaAllah...

      Padam
  11. salam tuan blog. kalau meter macam dlm gambar tu..gps dah berapa ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berape kost buat ni
      Minyak jimat tak

      Padam
    2. Cost modi total dalam RM 700 la... minyak tak jimat.. hehehe.. klu std range full tank bley pegi dalam 100+ km la (bawak santai) tapi klu modi range bawah 100 km, klu laju dlm range 70+ km ja boleh.. hehehe

      Padam
  12. salam bro,saya dah tukar blok 62mm cab asal lc v2, low cam dan cdi,sporket 15-36 tapi top speed 140km meter lc, kalau gps 120km jaa.. apa masalahnya ye,ada penjelasan tak? kalau boleh nak buat sampai habis meter

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam... okey.. klu pakai block 62mm saya recomendkan tukar carb 28mm (sesedap rasa sumber blog modi lain) lagi tinggi maybe lagi power... bila pakai carb std, fuel tidak optimum untuk block yg sebesar 62mm... so, horse power engine tidak mencapai potential power dia... tapi kalau nak kekalkan carb std tiada masalah juga cumanya kena tukar sprocket kepada 15-37 or 16-40.. InshaAllah power engine ngam dengan sprocket... InshaAllah topspeed boleh naik.. klu tak berhasil, cuba sprocket lebih ringan seperti 15-38 or 16-41.. lagi pun kamu main cdi, biase org main cdi pakai sprocket ringan klu tak rugi ja guna cdi yg limit pada rpm tinggi tapi engine tak sampai pun rpm tu... LC v2 cdi std limit sampai 8.5k rpm... klu cdi maybe (ikut jenama) sampai 11k rpm.. tapi ikut topspeed 120 kmhgps kamu tu mcm sampai 8.5k rpm ja... sbb saya pakai 15-36 boleh cecah 140+ kmh pada 10k rpm (cdi std LC v1).. Kamu target untuk topspeed pada max rpm engine motor dengan ringankan sprocket~ klu ade rezeki beli la rpm meter.. senang nak adjust sprocket dgn rpm engine... saya pakai Koso digital meter tu yg senang nak adjust balik klu sprocket tak sesuai..

      Padam
  13. Salam bro saya pakai Block 63mm low cam engine standard carburetor standard, spoket 14 37,topspeed hanya dapat 130km saja,mcm mana nak dapat topspeed lebih,mohon penjelasan tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam... 1st of all 14-37 lagi ringan dari 15-39... kamu dapat pick up ja power tpi topspeed rendah sikit dari std sprocket.. try pakai 15-37... topspeed akan naik... btw main cdi ke tak? klu men cdi pakai 15-38 untuk ngamkan dengan engine.. sbb engine tak brpe power kerana pakai carb std 22mm klu v1 / 24mm klu v2... saya pakai block 62mm dlu pun pakai carb 28mm... upgrade carb saiz InshaAllah engine lagi power lepas adjust sprocket 15-36... yup... sedap pickup, sedap topspeed.. sedap cruise long distance maintain 120 kmh dan engine smooth tak mengerang sngt (sbb rpm masih rendah dlm 8k rpm)...

      Padam
  14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  15. Salam bro 135lc v2 5 speed, klu pakai carburetor tzm apa mcm,tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. kalau main carburetor ngn engine std taktw la sebab xpernah rasa.. tapi ada org buat.. rasanya ade effect la jugak.. power engine akan up, tapi x sehebat main block + carb la... carburetor tzm 28mm kalau tak silap... besar tu.. klu block std mcm rugi sikit la, minyak je kuat tapi x power sngt engine... klu dpt carburetor rxz 26mm pun mcm okey.. minyak xkuat sangat..

      Padam
  16. Bang. Saya pakai lc ss 2016. Standard kilang lagi cuma cdi je cdi lc first model. Nak tanya kalau ekzos std lc ni kalau tukar manifold besar sikit apa efeknye eh? Hope bg penjelasan. Tq :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yo.. tukar manifold? effect tak banyak dan maybe sikit sangat... kerana muffler (tabung exhaust) yang main peranan untuk performance.. Muffler exhaust std ade catalyzer yang functionnya untuk serap bunyi dan catalyst asap jadi lebih eco friendly.. So, conclutionnya better tukar full exhaust system... dari manifold to muffler.. Well, saya pakai yang xde brand je asal bunyik sedap, performance baik okey la tu... hehehe.. klu brand suggestion seperti NOB1 sedap lagi2 model yg NOB1 dual sound.. perggh baik ade 2 bunyik.. klu yg brand murah sikit mcm CJIPOH..

      Padam
  17. Salam. Bos boleh jelaskan tak standard modi tu apa. Dan satu lagi. Kalau main dengan blok ni, ade effect tak kt motor. Sbb kita ni jalan jauh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam... bagi saya std modi tu dia tak kacau engine la.. contoh mcm main sprocket, cdi, carb mcm tu la kowt... hehehe... ade effect klu main block.. hahaha.. effect dia motor laju la.. tpi long distance tak bape best sbb fuel range semakin dekat sbb minyak parok la pkai block besar... and then motor mudah rosak klu setting tak betul dan klu tak guna part yg betul... means dari segi kualiti part itu dan compatibility pada part2 motor yg lain...

      Padam
  18. Salam,sy nk tnya,pakai blok saiz 62 nie minyak hitam sukat berape ml? Minyak itam tak gahib ke atau time jln jauh mmg selamat ke..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam... minyak hitam bley ghaib klu setting xbetul.. contoh klu piston makan block (sbb rod std goyang), minyak hitam bley bocor xpun masuk dlm kebuk pembakaran... Minyak itam letak je semua 1L.. takde masalah.. hehehe.. time modi tu klu bley masuk brg racing seperti headblock racing, block & piston racing, piston rod racing, dan carburator racing 28mm keatas... dan xperlu main cdi tinggi sngt cutoff sprti 13K rpm, highcam pun xperlu...

      Padam
  19. As Salam bos..nak tnya, saya pakai lc v2..hanya tukar cdi brt dan sprocket 15 - 38...saya cadang nak tukar carb nsr..ok ke? Boleh incrase power tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. pakai sproket 15-39 ja klu men ngn cdi.. klu men ngn carb besar bru up 15-37 ke... Main carb besar boleh increase power output engine tpi mungkin tak sehebat bigbore la (block besar).. tpi okey je nak try... hehehe.. semoga berjaya~

      Padam
    2. As Salam bos..saya pakai lc v2..guna cdi brt, carb nsr dan spoket 15-37...pickup sedap..cuma tergantung top speed kt 120km/j..ada tips tak bos?

      Padam
    3. Wasalam... eh serious la? klu 15-37 actually bley sampai 130+ meter... tpi klu LC v1 la.. maaf pening sikit sbb xpernah rse LC v2.. hmm.. try up jdi 15-36... boleh naik topspeed tpi klu drop maknanya engine xcukup power..

      Padam
    4. Aah..pelik..masa masuk gear 4 terus top speed berk..tergantung sampai 120..padahal pickup nak pergi 100 kejap aje...ooo kene cuba 15 - 36 ya?..kalau sama juga maknannya enjin x power ya?

      Padam
    5. Owh.. i see... memang tergantung kt 120kmh sbb xcukup power.. saya silap bgi 15-36 tu xsesuai.. lagi drop power nanti kt gear 4, gear 3 sedap sbb awak tarik lama sbb cdi racing.. kasi ringan sikit 15-38.. inshaAllah cun 15-38..

      Padam
  20. Zakwan time wat moto spec blok 62 ni ade tak, bunyi² berlainan contoh akan tibe masa nye nanti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunyik pelik..? biasenya bunyi pelik yg dtg pun dari head block.. time saya pakai highcam memang berbunyi pelik kt headblock... lain2 tu xtw la... tpi klu pkai highcam bunyi tu xde masalah.. memang akan pelik sbb highcam.. dia bukak valve jauh lebih luas dan menyebabkan pembukaan dan penutupan valve akan berbunyik tak seperti normal... sekian berdasarkan pengalaman

      Padam
  21. salam tuan blog, nak tanya sikit, saya guna mtr fzi150, sejak tukar blok 62mm head gasket pandai bocor, dah dau kali, coolent masuk bercampur dengan minyak enjin. macam mana nak buat ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... yeah sama la bro problem kita.. berdasarkan pengalaman.. banyak persoalan yg timbul.. kenapa boleh bocor? apa penyebab dia... well, kalau saya dulu sbb piston makan block, lama block bocor.... bagaimana hal ini berlaku? sbb piston yg besar mengalami high compression dripada power stroke (lejang kuasa) dimana jikalau menggunakan piston rod yg std, piston rod tak mampu nak tampung high compression tersebut... so... piston rod akan bergoyang dan bermakna piston akan bergerak tidak sekata menyebabkan geseran pada dinding block dan akhirnya merosakkannya dalam jangka masa yang panjang... well... teorinya dari saya, pakai piston rod yg lebih besar.. teori jela.. okey.. yang bab coolent masuk engine tu saya tak dapat resolve lagi sbb time motor saya dh std pun coolent boleh bocor masuk engine.. yup.. tak faham jugak sbb knpe sbb smua dh std balik... tpi pernah baca kt blog2 lain memang depa ade mention bahawa kelemahan motor mcm ney boleh menyebabkan coolent bocor masuk engine.. sorry yg ney tak resolve lagi.. sekian

      Padam
  22. salam,saya dah tukar block 63 power tu memang power cuma kenapa starter mcm xkuat je msa nk idupkan enjin,sya terpaksa guna kick starter. Ada kena tukar ape2 x untuk menyenangkan sya hdupkan enjin??

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam... Kalau berkaitan dengan start engine... Hmmm.. Ade guna cam shaft lain ke? hehehhe.. rasanya tu je puncanya.. pakai high cam memang susah sikit nak start tpi klu dapat custom high cam tu best.. ringan ja start..

      Padam
    2. sya guna standard custom cam je,klau tukar plug Ngk g-power ade ape2 perubahan x utk starter ke still sama?hehe

      Padam
    3. plug tukar xde beza pun.. sorry la bro xpasti la sbb ape.. biasenya problem kt cam~

      Padam
    4. owhh okey2 terima kaseh bnyak2 ye ats ilmu yg diberi..hehehe

      Padam
  23. Assalam Tuan Tanah,

    Saya nak tnya spoket apa yang sesuai untuk moto saya berdasarkan spec moto saya LC135 Version 1 sekarang mcm ni :-
    1)Guna Blok FZ150
    2)Manifold besar skit (saiz xingt/xtaw)
    3)Eksoz potong n modi skit tapi still std lg (bunyi xkuat tapi lepas angin lbh)
    4)lain-lain masih std
    5)naik sorang
    6)ada box
    7)tyr 80/90

    sbelm ini guna 15/39 dpt top speed 160km (meter moto) tapi di mengerang la macm mintak gear
    so saya tukar kpd 15/35 pickup acceleration bertambah baik tapi masalah bila top.. top moto saya 140km sahaja..kecewa btol

    Jadi saya ingin minta pendapat tuan, kombinasi terbaik untuk spoket moto saya ni..boleh dpt top 160 tanpa mengerang..

    TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. susah ma klu meter motor.. meter motor banyak erorr.. saya pun baru try buat 150cc.. boleh lawati post lastest saya...

      15-35 tu berat sangat bro.. patutnya try turun 2-3 gigi ja.. seperti 15-37.. motor mintak gear sbb dia overpower.. engine sekat pada 9500 rpm.. cara atasi tukar sprocket ratio ataupun cdi..

      Padam
    2. Ok tuan, terima kasih diatas maklumbalas tuan.
      saya hargai..tq

      Padam
  24. Salam Tuan
    Saya berminat nak sarung blok 62 pd motor standart saya...apa yg manjadi kerisauan pd saya ialah ketahanan blok sebab sy akan ulang alik ipoh-puchong 2 minggu sekali...apakah jenama blok yg harganya berpatutan dan ketahanannya boleh di percayai..
    Terima kasih

    BalasPadam
  25. Salam Tuan
    Saya berminat nak sarung blok 62 pd motor standart saya...apa yg manjadi kerisauan pd saya ialah ketahanan blok sebab sy akan ulang alik ipoh-puchong 2 minggu sekali...apakah jenama blok yg harganya berpatutan dan ketahanannya boleh di percayai..
    Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... Untuk brand ney saya paling suka Uma Racing la.. tapi ianya mahal.. tuja.. saya pakai carburator Uma racing 28mm memang puas hati tapi block Uma racing xtw la mcm mne sbb rata2 kata ianya bagus... satu lagi yang okey seperti CMS.. lain2 jenama xpasti.. sekian

      Padam
  26. Asalam bro. Maaf la newbie dalam hal moto2 ni, klau LC v2 5s just adjust curb uma 28mm agak2 function tak and elok tak untuk jangka masa panjang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. rasanya xde masalah sngt klu pakai carb besar.. cuma minyak bnyk la.. power up sikit.. lain2 xpasti..

      Padam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  28. As Salam, saya guna lc v2, spec block 62, high cam #9, cdi brt, sprocket 15-36, carb NSR..masalahnya minyak mcm besar, low rpm dia akan bobok, kalau high rpm nemang sedap, jadi apa minjet / p jet sesuai utk spec ni ya?dah sporcket saya tu ok tak?berat saya 68kg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. maaf semalam internet problem.. maaf lagi xpandai seting carb.. tpi problem pada carb sembut semput2..

      Padam
  29. assalam..knpe bila naik bukit sikit dah tersedak2..saya guna blok fz n cam racing..carb std je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.. fuel tak cukup.. kne setting carb..

      Padam
  30. As Salam..walaupon pertanyaan saya ni pernah di jawab sebelum2 ni..tapi saya tetap nak tnya lagi supaya lg puas hati..skrg ni saya guna v2 , blok 62 x1r, high cam akata #9, cdi brt dual band , carb NSR , manifold besar muffler standard ( dah buang stopper yg 3 lobang tu )..berat bdn 72kg..so saya guna sprocket 15-36..motor dah sebulan siap, so belum rasa sebenar top speed..sbb baru 120 saya dah blow throttle sbb traffic slow..jadi nak minta pendapat, berapa sprocket sesuai utk spec saya ni?..dari 0-120km nemang cepat..pickup sdap ..biasa berapa top boleh pergi dgn spec ini? Dan bleh dpt kan no contact x?..senang nk chat2..dlm ni kene tggu awk reply.hehe..email : aratec.rashid@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. moto bro bley naik 150 kmh gps highway... klu ade modal lagi bro pakai meter digital la.. Koso digital meter.. meter tepat lps tu ade meter rpm.. meter rpm penting untuk setting sprocket mne yg sesuai.. andaikata motor bley run smpai 10500 rpm engine senang2 bley try drop sprocket jadi 15-35 ke.. bley up topspeed lgi.. moto saya spec lebih kurng bro block 62mm dpt 141 kmh gps tpi cdi std 9500 rpm engine.. nak no? ney 017-2877221.. whatapps available..

      Padam
  31. salam, saya pakai lc 5s v2, kalau tukar carb v1 ngam tak?

    BalasPadam
  32. salam, saya pakai lc 5s v2, kalau tukar carb v1 ngam tak?

    BalasPadam
  33. salam tuan kalau pkai block 63 blh hidup engine guna starter tangan ke tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf sbb buzy exam n raya... boleh sebenarnya ikut cam pakai jenis apa.. klu pakai hi cam memang susah sikit.. klu low cam maybe masih senang lagi..

      Padam
  34. Salam nak tnye kt otai ii smua ni...kwn nk tukar block..tpi xthu nk gne jnis block ap yg baik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf sbb buzy exam n raya... Block Uma racing la terbaik stkt ney.. lain2 mcm brand CMS, X1R pun okey

      Padam
  35. Salam..sye newbie lgi..hihi..klo pkai blok uma 62mm dgn cam uma28 cun x tuk motr lc 135 v1?ap klbihn dy

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf sbb buzy exam n raya... okey cume nanti tukar carb 28mm skli.. klu x, xde power.. semput2.. pickup slow

      Padam
  36. Aslm...skang sy pakai 62mm uma ngn carb 32mm uma...ingt nk try NSR ori 28mm ok x

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf sbb buzy exam n raya... carb Uma 32mm lagi power... nsr xyah la pakai.. hahaha

      Padam
  37. salam bro lejen zakwan zaki, sya pakai lc v1, dan kalau saya just tukar tukar block 62mm semata mata, dan yg lain2 sya hanya biarkan standard ok x?? maksudnya adakah moto akan rosak kalau sya sekadar tukar block 62mm shaja??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf sbb buzy exam n raya... Hmm... sebenarnya klu nk block semata2 better amik 57mm saiz fz.. sebab part yg lain dh ngam cuma setting sikit2 ja seperti carburator.. klu 62mm xdapat carb 28mm semput oo.. pickup slow..

      Padam
  38. aslm bro , skrg ni sye baru sarung blok fz , ekzos apido , dgn main spoket je . top mcm kureng lah .. ap lg yg prlu bt bg top tu dpt 14+ ke 15+ ?? plan nk carb tu stay stndrd je ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf sbb buzy exam n raya... hmm.. klu tgok fz std pon topspeed 120+ kmh gps je.. so kalau dapat 130+ kmh meter dh kire power la.. cumenye.. klu nak power meme kene masuk carburator besar... klu main cdi je cuma buang cut off la... boleh je nk try main cdi~

      Padam
    2. lupe plk hihi selamat hari raya .. oh cenggitu .. cam kne tuka tk ? sv ? .. rekamain kn sya lh stu cdi yg boleh gne

      Padam
    3. rekamain kn skli kaberator yg oke

      Padam
    4. klu block fz, carb 26mm dh cukup... contoh carb rxz ataupun brand Uma racing siaz 26mm... nak try yg besar 28mm pun okey sbb aq skung pkai block fz ngn carb 28mm... cdi brt dual band atau brt hyper band okey dh...

      Padam
    5. ok bro zakwan .trime ksih bebanyak . nnti sy try lh spec yg bro bg ni ye

      Padam
  39. Bro ko pakai spoket 16 35 moto tak berat ke?

    BalasPadam
  40. Assalam bro. Skrg ni LCV1 aku setting blok fz + sv fz + cam cms. Macam mana nak jetting carb std tu dan pakai kotak angin sumua complete? Sekarang ni MJ dan PJ std dan exhaust std. Kalau tak keberatan boleh tinggalkan no whatsapp bro tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf xreti setting carb... suggestion pakai carb saiz besar seperti carb rxz 26mm.. 017 2877221

      Padam
  41. Tumpang tanya kalau lc v3 pakai uma block 62 ..carb uma 28 ... cdi lc v1 .. valve spring uma ... exhaust leo vince gp corsa ... sprocket 15-34 tapi duduk tegak dapat 130km/h .. lepas tunduk baru dapat 150km/h ... minta idea untuk increase top speed ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. maaf lambat reply sebab pegi belajar pondok.. nak tambah lagi power upgrade racing headblock.. racing head block ade valve besar... so tambah lagi fuel masuk ke block... carb tu pun bley try 30 mm... cdi Lc v1 tu dh okey..

      Padam
  42. Tumpang tanya kalau lc v3 pakai uma block 62 ..carb uma 28 ... cdi lc v1 .. valve spring uma ... exhaust leo vince gp corsa ... sprocket 15-34 tapi duduk tegak dapat 130km/h .. lepas tunduk baru dapat 150km/h ... minta idea untuk increase top speed ...

    BalasPadam
  43. Saya baru ja tukar blok fz150 kat lc v1..
    Mslah nya...
    Gear 3 ma 4 tu pandai menggerang mcm nak tambah gear je.. Naik bukit pun take power mcm engin nak mati jew.. Recomen sikit bro..

    BalasPadam
  44. Blok fz 57mm
    Cam cms t2
    Vs cms
    Cdi Brt dual brand
    Exhaust std cuma tukar manifold 28mm saja..

    Try 2km dapat 130kmj ja :/
    Apa kurang lagi ek? Carb ka?

    BalasPadam
  45. bro spek 62 vs 63 yg mana paling power boleh tapau doubleR.??masih mencari lagi ni..hemm

    BalasPadam
  46. bro spek 62 vs 63 yg mana paling power boleh tapau doubleR.??masih mencari lagi ni..hemm

    BalasPadam
  47. bro spek 62 vs 63 yg mana paling power boleh tapau doubleR.??masih mencari lagi ni..hemm

    BalasPadam
  48. stakat nie motor ku lc 5s nie pakai block 62..high cam..spring valve racing..korek lubang ekzos kasi besar..cdi aftermarket..spoket 15 - 30 nk layan high way..carburator masih standart ..masih dlm proses running..pakai filter caburator xdpt..angin x ckup..stakat nie alhamdullilah..

    BalasPadam
  49. Bro .. lc ang tu tak parap ke minyak ?? .. pkai blok brape mm ? ngn kabreter plak brand ape ??

    BalasPadam
  50. Salam...sy skrg pakai block std utk lc v1..klo sy nak pakai block 62mm cam ikk cdi ikk carberator sp tengkok exzos tukar besar sikit bole tahan lama x??sbb perjalanan sy ulang alik kerja dlm 100km..dr johor ke singapore..selalu sgt kene tingal dgn moto2 apek sg ..naik geram pulak..bole bg nasihat..

    BalasPadam
  51. Spec 63. Ekzos cutting std, carb tzm, mj pj brapa ea?

    BalasPadam
  52. Bro nak tanya lc v4 block 62mm kozii,cam racing,spring valve ,cdi max indon ori ,cabr uma 28, ok tak ? Mintak comments apa yang kurang ..

    BalasPadam
  53. Kt area kl bengkel mana yg elok buat stdrt modi lc v1.sy dh tukar cdi dgn koil serta ezos,cuma rasa sikit je perbezaan top speed

    BalasPadam
  54. Bro sy pki lc v1.blok saiz 63mm..semput btl..jd apa cdgn tn utk bg hilang semput motor ni???

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain