Modification My Yamaha 135LC v1 episode 1

Assalamualaikum
Maaflah sebab dah lama tak tulis blog ney. Tak sempat bro. Sibuk belajar sebab saya ambil course degree architecture..

Well.. saya dah lama nak tulis post pasal Yamaha 135LC saya ney. Hahaha.. sejak bila tah saya tiba-tiba berminat nak modified motor ney. Mungkin sebab tak puas dengan speed dia. Hm.. dlu top speed record via gps speedometer cumalah 112 kph. Owh ya.. pernah kalah haritu dengan LC jugak. Saya dah full throttle tpi motor lc depa masih boleh kedepan lagi.. Huhuhu.. Sakit hati ooo.. sama2 LC tetapi kalah.

Jadi bermulalah zaman modified motor LC saya ney (sebab mak abah tak bagi beli Yamaha FZ150i). Dimulakan dengan membesarkan tayar belakang. Sebabkan saya pakai LC lama, jadi tayar belakang cuma saiz 70/90.. Well, dengan tayar ney pernah jugak rasa nak tergelincir masa cornering. hahaha.. bila dah tukar tayar yang lebih besar dan bagus iaitu DURO 70/100 (RM 130), cornering lebih mantap... Tayar ney lebih grip dan lebar so takda masalah nak layan corner (corner baring la orang biasa cakap tu).


 Lepas tukar tayar, saya try pula nak modified benda lain. Awal-awal ney agak takot sikit nak modified sesuka hati sebab takut motor barai pulak. Saya pegi balik U ngn rumah pakai motor. Jarak 120 km. Klu modi pelik-pelik sangat takot xsempat sampai rumah ja.. hahaha.. 2nd things saya tukar sproket. hehehe.. tapi sproket belakang je la (bajet xcukup bro). Dari sproket 39 ke 37. Orang cakap kalau awal-awal nak modi motor ney, try benda-benda kecik dulu. Nanti kalau dah tahu apa effect dia, bru la tambah lagi.

Well semua ney saya dapat dengan berbekalkan teori gear basikal. Kalau gear kecik belakang, topspeed akan naik tetapi pickup akan menurun. Takpa la sebab saya lagi suka topspeed berbanding dengan pickup. Saya pun test la dengan gps speedometer.


 Tadaaa.. Hahaha.. Esok hari selepas tukar sproket belakang, saya test topspeed dan dapat 116 kph. Yeah, ada la sikit peningkatan dari dulu 112 kph cuma a little bit disappointed. Saya mengharap naik sampai 120 kph...
Then, saya test lagi semasa balik rumah (cuti sem). Dan hasilnya sangat memberansangkan.. Yeay, hahahaha.. 123 kph kowt. Kalah Kete kancil 660. Tapi tu la, susah nak capai topspeed ney disebabkan enjin masih sama performance-nya. Kuasa kuda kurang.. Huhuhu.. hanya boleh capai apabila rintangan angin kurang. Jadi lepas ney saya target nak tukar block enjin.. BIG BORE..

Next target, UMA Block 58mm (Ceramic) dengan piston (Cost RM 600). InshaAllah boleh jalan jauh tanpa masalah sebab pakai yang ori punye.

List saiz block dan cc :
58mm - 155cc
60mm - 166cc
61mm - 172cc
62mm - 179cc
63mm - 183cc
65mm - 195cc

Cara mengira Engine displacement (cc) :
i) Bore ( x ) Bore ( x ) Stroke ( x ) 22 / 28000

Yamaha 135LC
= 54 x 54 x 58.7 x 22 / 28000
= 134.49cc

Block 58mm
= 58 x 58 x 58.7 x 22/ 28000
=155.15cc

Block 65mm
= 65 x 65 x 58.7 x 22 / 28000
=194.86cc

Sebenarnya banyak lagi saiz block dan effectnya tersangatlah power tetapi setelah beberapa pembacaan, saya buat keputusan nak pakai 58mm ja. Sebab carburetor masih boleh pakai yang standard punye, exhaust pun masih boleh pakai yang standard. So, cost nak modified takda la tinggi sangat. Advantage-nye ialah enjin lebih stable, maintenance motor tak la teruk sangat, minyak boleh tahan la, topspeed masih terbaik dan selamat. Next target topspeed 140 - 150 kph jadilah (target nak kalahkan R15, FZ150i, RXZ, 125Z, 125ZR).. Nak laju lagi beli motor baru. Layan Superbike pulak. hahaha... Sekian


Luaran masih sama sebab pentingkan performance je.
"Biar nampak standard tapi performance terbaik punye"

Jangan kutuk box tu.. hehehe.. diperlukan sebab nak simpan helmet.

Click link dibawah untuk episode seterusnya :

Ulasan

  1. member aku pkai lc aku pkai yamaha r6 .. member aku slalu pksa nk drag racing ngn aku sbab diorang ykin moto lc diorng bru bli siap da 5gear lgi modified bgi lju lh ... smpai exzoz berapi lgi huh .. keputusanye aku lh menang bru aku msuk gear 3 diorng dh gear lima ... dh jauh sayup2 aku tingglkn siap kna fuck lgi hahaha dengki lh tu ....135cc nk cbar 590cc fikir 3/4 kli lh broo ... wlaupun motor Ku buruk dri 2011 ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro pkai motor 600cc memang la kompom menang.. LC pling tinggi pun boley modi jadi 300cc (80mm block/piston)..

      Padam
    2. ni jawapan bdk x sekolah or saje nak menunjuk yg bro ade r6 ayam...br r6 bro....jgn nak poyo dgn moto cup....sbelum aku main rabbit...moto cup la moto aku....lahir2 trs dpt r6 ke...

      Padam
    3. ni jawapan bdk x sekolah or saje nak menunjuk yg bro ade r6 ayam...br r6 bro....jgn nak poyo dgn moto cup....sbelum aku main rabbit...moto cup la moto aku....lahir2 trs dpt r6 ke...

      Padam
    4. haha kalau bleh bawak ke akhirat takpe jugak

      Padam
  2. Dah tukar blok tu boleh dpt brape bro?

    BalasPadam
  3. Adoi...awat plat BJH...klu plat P** boleh la jumpa share pasal modi motor ni...

    BalasPadam
  4. Abang ada adjust carburetor punya air fuel mixture ????Biasanya kalau piston dah besar minyak pun makan banyak.....Abang tukar valve sekali ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.. time ney saya xde adjust pape... cuma main sprocket.

      Padam
  5. Bore ( x ) Bore ( x ) Stroke ( x ) 22 / 28000

    Maaf Nk Tanya....
    22 / 28000 tu apa ye....
    Terima Kasih....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Formula asal adalah:

      (pi/4 x bore x bore x stroke) / 1000 -- ini formula tepat, pi ialah (π = 3.1415)

      bila ubah2 pkai rules math, jadi

      (pi/4000 x bore x bore x stroke)

      tapi, dalam kes tuan tanah, dia malas nk pakai pi (maybe mls nk ingat 3.1415), so dia pakai approximation, contoh di bawah

      pi/4000 = 0.00078539816
      22/28000 = 0.00078571428

      seperti di atas, perbezaan hanya selepas 7 angka selepas titik, jadi tiada perbezaan ketara oleh original formula (pakai pi/4000) dan (22/28000)

      harap2 membantu ya :)

      Padam
    2. Selepas beberapa percubaan, rasanya lagi better pakai 71/90400 sebab ianya lebih tepat (sehingga 8 titik perpuluhan)

      pi/4000 = 0.00078539816
      71/90400 = 0.00078539823
      22/28000 = 0.00078571428

      Formula baru:
      Bore ( x ) Bore ( x ) Stroke ( x ) 71 / 90400

      Padam
  6. Salam sejahtera minyak enjin apa yg sesuai untuk motor lc yg dah modi

    BalasPadam
  7. Salam sejahtera minyak enjin apa yg sesuai untuk motor lc yg dah modi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. minyak engine ade yg bagi pendapat berbeza.. ade pomen cakap pakai yg pekat (mineral) 4T lebih baik sebab ia lebih pekat untuk jaga engine... ada yg kata yg full syntactic lebih baik engine engine ringan sebab minyak pelincir xpekat... tapi kalau saya amik yang tengah2 semi syntactic.. setiap 1500 km mileage saya tukar minyak...

      Padam
  8. Salam satu Malaysia saya nak tnya sedikit soalan berkenaan dengan 135lc 5 speed,saya guna Block 63mm cam valve racing spoket depan 15 35 tapi top speed hanya 140 saja dpt Topspeed,blh bagi penjelasan apa yg kurang yerlh tq

    BalasPadam
  9. Salam satu Malaysia saya nak tnya sedikit soalan berkenaan dengan 135lc 5 speed,saya guna Block 63mm cam valve racing spoket depan 15 35 tapi top speed hanya 140 saja dpt Topspeed,blh bagi penjelasan apa yg kurang yerlh tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... topspeed 140 meter kn? sme dgn 130 kmh gps.. 5speed ney dia tak sama denga 4speed so sprocket ratio pun xleh ikut recepi 4speed.. 5speed std 14-38.. klu bro pakai 14-34 boleh naik smapi 150+ meter.. dan jugak kne pakai carburator 28mm keatas.. carb std LC v2 cuma 24mm ja.. tak support optimum fuel untuk block yang lebih besar.. bila dapat maximum-kan output engine bru bley pakai sprocket ratio yg lebih berat.. sekian.. :)

      Padam
  10. bro zakwan zaki so bile da tukar kepada block 58mm, berapa moto boleh pegi lepas tu ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam... maaf sbb buzy exam n raya... hehehe.. maaflah stkt ney tak pernah test ngn sprocket lain... bru je tukar sbb block lama calar.. sje stay std sbb nk main pickup... topspeed ngn std sprocket 15-39 bley dpt 123 kmh gps...

      Padam
  11. As salam bro .. tayar bro DURO 70/100 depan belakang ?

    BalasPadam
  12. Waalaikumsalam... Duro 70/100 untuk belakang... depan boleh pakai smpai 70/90 je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro ade ig .. klau ade share skit .. nak tnye bnyak psal moto .. klau bro free la .. ��

      Padam
  13. bro carb ape yg sesuai klau pkai ekzos leo vince 135lc pnye

    BalasPadam
  14. Klau pkai tyr size 70/100 tak berat ke moto? Nk pkai tyr besar ni ade kene mengena dgn rim jugak ke..

    BalasPadam
  15. Cantik motosikal Zakwan Zaki... Orang yang tak pernah guna Yamaha 135lc ni memang suka kutuk & komen yang negatif je sebab tak mampu nak beli... Aku guna motor ni sejak 2006-2017 (sekarang) ok jer... Masalah yang kecil-kecil je (yang rosak memang perlu ganti)... Yang penting servis setiap 5000KM, jaga rantai & tayar. Bab tayar, guna saiz kilang sebab kalau tayar depan 80/90 & belakang 80/90 sama besar, bila corner membahayakan diri sendiri... Guna saiz kilang jenama Maxxis Diamond 3D (Boleh tahan sehingga 20,000KM, sesuai jalan basah & kering, tayar tidak banyak membuang jika brek kecemasan)

    BalasPadam
  16. Block 71mm..head 28/30 korek smpai pecah pastu welding balik..jet road 8mm...pastu test tngok meter nk p mana..hahaha

    BalasPadam
  17. Tayar apa paling best nk corner ? Size depan dgn belakang , dgn jenama tayar sekali ? Bajet tk brapa nk kencang bro . Tq #tolongreply

    BalasPadam
    Balasan
    1. 70/90 depan
      80/90 belakang
      80/100 belakang

      Padam
    2. BAJET kalo xda jgn men moto bro..orang ada duit ja blh cerita lanjut. xda duit dok diam2 saja #PeaceYoo

      Padam

Catat Ulasan

Artikel Lain