Fungsi CDI racing untuk Yamaha 135LC

CDI selalu digunakan untuk menambah kelajuan motorsikal. Jadi, sebenarnya bagaimanakah CDI ini berfungsi? Apakah perbezaan CDI standard kilang dengan CDI racing diparasan?


Fungsi CDI racing untuk Yamaha 135LC


Apa itu CDI sebenarnya?


CDI adalah singkatan kepada Capacitor discharge ignition.

Fungsi CDI pada motorsikal adalah untuk mengawal aliran elektrik untuk disalurkan kepada spark plug lalu menghadkan percikan api serterusnya dapat mengawal putaran engine motorsikal anda.

Secara asasnya CDI mengawal putaran engine yang diukur dalam revolution per minute' (rpm).

Bagaimana CDI racing membantu menjadikan motorsikal anda laju?


CDI standard kilang menghadkan maksimum 9500 rpm engine untuk model v1 dan 8500 rpm pada model v2.



Apabila anda memulas throttle minyak sehabisnya dan ride setunduknya (seperti superman pun ado... hahaha) topspeed motorsikal anda hanya pada 110-117 kmh (ukuran gps) sahaja. Buat macam mana pun pasti hasil yang sama melaikan turun daripada bukit menyebabkan graviti menarik motor anda untuk lebih laju seterusnya pusingan (rpm) engine anda akan terlebih.



Ini kerana maksimum pusingan engine telah disekat oleh CDI. Bahasa orang kampung selalu cakap ada cutoff la motor LC ney~

CDI racing pula berbeza spesifikasi had maksimum putaran engine. seperti CDI BRT Dual Band had maksimum pada 10500 rpm engine. Jenama lain maka lain lah spesifikasinya. Ambil contoh lagi CDI Uma racing adjustable boleh disetkan sendiri dan had maksimum pada 15000rpm engine.

Dengan menukar CDI anda menukar maksimum rpm engine motor anda menyebabkan anda boleh pergi lebih laju. Kiranya topspeed 115kmh (ukuran gps) pada 8500rpm engine apabila menukar cdi BRT dual band berkemungkinan akan dapat topspeed 125kmh (ukuran gps) pada 10500 rpm.

CDI ini komponen dibahagian mana ye?



Gambar diatas menunjukkan lokasi CDI pada motor Yamaha 135LC. Model v1 pada sebelah kanan dan model v2 pada sebelah kiri. (bende kaler merah tu CDI ye adik-adik semua)

Apakah keburukan CDI?


Selain menjadikan motorsikal anda lebih laju tanpa usik apa-apa pun kecuali hanya menukar CDI, CDI ada kesan buruknya pada engine. Engine akan cepat rosak disebabkan putarannya terlalu laju. Jurutera Jepun menghadkan putaran engine pada 8500 rpm agar engine tahan lebih lama dan tahan lasak untuk digunakan sepanjang hari. Apabila kita menukar CDI, had putaran engine berubah menyebabkan omboh (piston) akan berlaga dengan injap (valve) semasa engine beroperasi. Dan juga CDI racing menyebabkan omboh dan block engine anda menjadi haus kerana terlalu laju putaran engine.

video test maksimum rpm CDI BRT dual Band :



Selamat mencuba pakai CDI :)
Sebarang perkongsian boleh komen dibawah :)

*Sila click iklan di blog ini
Terima kasih atas sumbangan anda. Setiap klik anda menyumbang 10 sen kepada kami.

Ulasan


  1. ROYALQQ Jalan menuju KEMENANGAN!
    Become a Master with ROYALQQ.

    200% FAIR PLAY | 200% PLAYER vsPLAYER.
    -MINIMAL DEPOSIT RP. 15.000
    -BONUS TURN OVER 0.5% [SETIAP HARI!]
    -BONUS REFFERAL 20% [SEUMUR HIDUP!]

    Bagi anda yang masih belum pernah merasakan kemenangan / Withdraw
    Bergabunglah bersama kami, hanya di ROYALQQ.
    Bermainlah dan BUKTIKAN sendiri kelebihan dari ROYALQQ.
    Kami tidak memberikan JANJI tapi BUKTI.
    Menangkan JACKPOT ROYALQQ Sekarang juga....

    REGISTER FREE :
    Contact Us :
    Call : +855 8771 3624
    BBM : 2B68D666

    JOIN US NOW!

    BalasPadam
  2. Bro..cdi mana lagi ok ye nk top speed...cdi mb ke brt atau oren??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Brt ade yng psang terus...ade je yng set punya...better pkai cop yamaha je...sperti cdi oren tuh...made in thailand...itu pon dh okey dh...

      Padam
    2. Cdi oren tuh harge dlam rm 90 x silap...tngok harge kedai tuh jual lah...kalau brt dual band x silap hargenya rm 130...skali upah pasang....nk harge berpatutan gi crik kat sentul or kat shopee dan lazada...hehehehe

      Padam
  3. Satu agy..keburukan cdi...cpat mkan bateri...so pmai cdi racing...better start kaki...hehehehe....

    BalasPadam
  4. bro kalau CDI oren tu akan ada effect pada Valve juga ke ?

    BalasPadam
  5. Kalau tukar cdi kene tukar high camshaft ke????

    BalasPadam
  6. Bile tukar cdi, ape yg disarankan untuk tukar jugak supaya boleh elak engine daripada rosak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau cdi biase2 yang cutoff 10,500 rpm okey lagi spring valve std... contoh BRT Dual-Band.. Kalau Cdi adjustable boleh setting sampai 15,000 rpm, kena tukar spring valve racing.... supaya bukaan dan tutup valve selari dengan rev engine... spring valve std tak mampu untuk ikut rev tinggi sgt dan akan menyebabkan floating valve (valve tak sempat nak tutup tapi piston dah naik) dan piston akan berlaga dengan valve... so, valve boleh rosak, patah atau pecah...

      Padam
  7. Assalamualaikum bro.. kalau lc v3 enjin standard.. nak tukar cdi brt bole ke?? Ke nak kena modi enjin jugak.. ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh sahaja tak ada masalah boss, plug and play sahaja tidak perlu modi enjin.

      Padam
  8. kalau pakai cdi oren ada effort juga ke bang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Depends pada owner atau rider yang bawa motor tu sendiri.

      Padam
  9. Cdi MB ok x kalau pakai...? Otai² tolong jawab sat

    BalasPadam
  10. Boleh ke enjin standard pakai CDI racing, coil plug racing, spark plug racing? Boleh jadi piston bobos tak?

    BalasPadam
  11. Thanks dngn pencerahan tuan utk pemahaman CDI nie sebab saya baru cadang nak tukar cdi stndrd ngn cdi Yamaha Oren... 👍🏿

    BalasPadam
  12. bang, cdi v1 ngn v1 mana lagi padu? ade kawan saya ckp v1 punya lagi okey

    BalasPadam
  13. Kalau motor mcm nak mati..ape punca nya.msk signal je.mati terus.tekan brek pun mati gak cdi problem ke..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak sure tapi nampak mcm electrical problem...

      Padam
    2. Coil magnet rosak..saya pernah kena

      Padam
  14. Kalau v6 pakai cdi ape yg okay dan adakah akan memberi effect yg teruk klau enjin standart

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilihan masing masing nak pakai cdi apa, cuma boleh suggestkan MB performance & BRT dual Brand buat masa sekarang ni yang terbaik, Soal effect tu sudah tentu ada tapi ambil masa, mungkin 2/3 tahun lagi, depends pada rider yang bawa

      Padam
  15. Cdi apa sedap pkai untuk lc v6 stndrd??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau bajet lebih sarankan amik MB performance, Kalau kurang bajet amik BRT dual brand

      Padam
  16. Bro cdi masalah laa bro saya plug kat moto saya... Cdi hidup buleh start tapi takboleh pulas trotle dia mati...apa punca dia tuu kena setting atau cdi memang rosak

    BalasPadam
  17. Hi bro, kalau saya pakai seterusnya motor terus mati, apa masalahnya?

    BalasPadam
  18. Better ada 2 biji satu standar satu untuk racing

    BalasPadam
  19. kenapa engine v2 sy meletop2 lalu engine mati dn x blh hidup adakah masaalah pada.cdi merah sy guna kan..

    BalasPadam
  20. salam 1 semangat. nak tanya... hari tu ada beli cdi espada (9) map... ada dan penjelasan ttg map2 ni. tq

    BalasPadam
  21. Untuk 135lc V6 standard, Cdi apa yg sesuai? MB peformance sesuai ke? Ada effect pada enjin standard ke, bila tukar Cdi?

    BalasPadam
  22. Saya lc135 v6 guna motor utk Panda mileage Saya 200km setiap Hari nak Tukar Cdi Tobaki boleh ke? Ramai kawan panda ingin tahu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh je pakai.. cumanya jangan selalu full throttle / high revving... Setiap motor ada cutoff rpm sbb manufacture nak bagi engine tahan lama dan tahan lasak (takde la depa nak kena repair balik jika rosak dalam warranty)...

      So, bila dah tukar CDI kena beringat la bila bwk laju, jangan terlalu kerap dan terlalu lama...

      Padam
  23. Ilmu tanpa logik.. Kalau x tahu jgn kongsi bro.. Nmpk sgt jenis palatao


    Apabila kita menukar CDI, had putaran engine berubah menyebabkan omboh (piston) akan berlaga dengan injap (valve) semasa engine beroperasi. Dan juga CDI racing menyebabkan omboh dan block engine anda menjadi haus kerana terlalu laju putaran engine.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia dah cakap ataih tu hang buta ka hang bodo? Palatao cucu hang la

      Padam
  24. salam bro, sorry nak tanya sikit. saya pakai lc 135 v4 standard pekak. ekzos je dah tukar apido cutting standard 28mm. saya plan nak pasang cdi red leo RM110 tu (single mode), coil plug uma, plug iridium uma, hyper clutch tobaki 1 set,. barang dah beli cuma x pasang lagi je.

    jadi nak tanya kalau nak pasang semua tu pada lc standard saya apa lg yg perlu saya tukar atau adjust? rasanya mcm api kuat tu kan? selain mainjet pilotjet, perlu ke tukar spring valve ke cam ke walaupun saya xde lah nak bawak laju tarik rpm tinggi pun. nak sedap2 sikit aje pergi balek kerja. tapi risau jugak jangka masa panjang nanti ada problem ..mohon dapat beri penjelasan dan tunjuk ajar. terima kasih ..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain