Assalamualaikum
Kawasaki ZX-25R berkemungkinan akan berada di pasaran pada tahun 2020 dengan anggaran harga lebih daripada RM 30,000. Oleh itu saya nak buat perbandingan dengan model-model Ninja yang berada di pasaran dalam range harga tersebut.
Kawasaki Ninja ZX-25R : RM 30,000 - RM 35,000 (anggaran)
Kawasaki Ninja 400 ABS : RM 29,998
Kawasaki Ninja 650 ABS : RM 35,209 - RM 38,209
Spesifikasi
Ninja ZX-25R
Sebenarnya masih belum tahu lagi spesifikasi engine untuk Ninja ZX-25R ini tetapi kita boleh merujuk kepada generasi lama iaitu Ninja ZX-2R / ZXR250 yang pernah berada dipasaran pada tahun 1991-1999.
Khabar angin mengatakan bahawa terdapat 2 variant untuk ZX-25R iaitu variant standard dengan kuasa 45hp dan variant performance dengan kuasa 60hp.
Spesifikasi lain yang sudah dikenalpasti seperti Separate Function Fork-Big Piston (jenis USD fork), Kawasaki Traction Control, Kawasaki Quick Shifter dan Power Modes. Dengan memegang title 'ZX-R' series ini, Kawasaki memberikan 'racing specification' setaraf Supersport 600cc walaupun hanya kelas 250cc.
Ninja 400
Model ini mengisi ruangan jurang antara kelas 250cc dan kelas 650cc. Dengan kapasiti engine 399cc DOHC 2 silinder 8 valve dapat menghasilkan kuasa sebanyak 45hp dan 38Nm tork. Kuasa engine Ninja 400 hampir sama dengan engine ZX-2R 4 silinder tetapi engine Ninja 400 lebih tahan lasak dan lebih tork.
Ninja 400 ini dilengkapi dengan sistem brek Anti-lock Braking System (ABS) dan juga Assist & Slipper Clutch. Ninja 400 masih dalam kategori 'Sport' yang tidak terlalu serious kerana riding position sama seperti Ninja 250 (tidak terlalu tunduk). Design pun 90% sama dengan Ninja 250
Mudah cakap Ninja 400 ini adalah Ninja 250 yang upgrade~
Ninja 650
Engine bersesaran 649cc DOHC 2 silinder menghasilkan kuasa sebanyak 67hp dan 65.7Nm tork. Kuasa engine baharu ZX-25R variant performance (60hp) mungkin boleh saingi Ninja 650 tetapi perbezaan pada tork (daya kilas) sangat jauh.
Walau bagaimana pun, Ninja 650 hanya sekadar rupa yang 'Sporty' tetapi hakikatnya dia hampir kepada Touring. Ninja 650 adalah generasi baru menggantikan model Kawasaki ER6F. Engine Ninja 650 ini juga diguna pada Versys 650. Riding position hampir kepada santai sesuai dengan 'Sport Touring' diikuti dengan suspensi yang lembut sesuai untuk perjalanan yang jauh.
Berbaloikah untuk memiliki Kawasaki Ninja ZX-25R?
Pertama sekali, anda kena cermin diri sendiri untuk lihat bahawa anda jenis 'Rider' yang bagaimana. Ketiga-tiga model Ninja ini ada kelasnya tersendiri.
Ninja ZX-25R - Supersport kelas 250cc
Ninja 400 - Sportbike
Ninja 650 - Sport Touring
Jika anda rider yang sukakan kelajuan sama ada dijalan lurus mahupun di selekoh, Ninja ZX-25R adalah yang terbaik. Layan Highway Karak memang best dapat layan corner. Anda boleh ride dengan skill full potential. Berbaloi untuk dimiliki kerana perfect performance package 'ZX-R' series pada harga mampu milik (ZX-6R dan ZX-10R jauh lebih mahal) dan juga tak perlu upgrade Lesen anda. Bunyi Engine 4 silinder pun se-level big bike supersport.
Downside untuk ZX-25R kemungkinan kos penyelenggaraan agak tinggi disebabkan kategori 'Supersoprt' 250cc. Ambil contoh lebih kerap tukar minyak engine, jenis tayar Medium/Soft compound yang lebih mahal dan lain-lain komponent untuk mengekalkan prestasi motor yang terbaik. Engine ZX-25R pula adalah engine baru yang dibangunkan Kawasaki yang kita masih tidak pasti ketahanannya. Even kita rujuk kepada generasi lama ZX-2R/ZXR250 yang bermasalah valve putus, berkemungkinan akan ada masalah yang sama kerana saiz valve terlalu kecil.
Ninja 400 untuk rider yang ingin 'sporty' dengan mudah penyelenggaraan. Ninja 400 bagi saya adalah pesaing terdekat Ninja ZX-25R. Kuasa hampir sama 45hp tetapi terdapat perbezaan pada rev. Ninja 400 peak power 45hp pada 10,000 rpm sedangkan Ninja ZX-2R (1991) peak power 45hp pada 15,000 rpm. Begitu juga perbezaan pada tork (daya kilas) Ninja 400 ada 38Nm tork sedangkan Ninja ZX-2R (1991) hanya 24.5Nm tork. Mudah kata Ninja 400 lebih cepat nak dapat peak power dan pickup yang lebih padu.
Downside untuk Ninja 400 adalah anda terpaksa upgrade lesen anda. Dan juga Ninja 400 tidak dilengkapi dengan spesifikasi yang 'fancy' seperti ZX-25R.
Ninja 650 pula untuk rider yang ingin 'sporty' looking tetapi selesa untuk ride jauh. Ninja 650 (Sport touring) bagi saya bukanlah pesaing Ninja ZX-25R (supersport 250) kerana sudah lain kategori. Yes Engine Ninja 650 memang lebih power (67hp) dan (65.7Nm) tork jauh lebih padu tetapi Ninja 650 jauh lebih berat diikut suspensi yang lembut berbanding ZX-25R. Straight line maybe boleh fight tetapi ZX-25R akan memintas semasa cornering.
Tetapi Ninja 650 boleh dikatakan value for money kerana range harga hampir2 dengan Ninja 400 dan Ninja ZX-25R.
Untuk saya? Saya akan pilih Ninja 650 kerana engine yang powerful dan torky tak perlu nak 'try hard' untuk pantas kehadapan. Kedua, kelas 650cc yang lebih gah berbanding kelas entry level 250cc. Even bukan supersport, level 'big bike' dah cukup masyarakat biasa untuk respect. Hahahaha~ Ketiga, nak join konvoi tiada masalah sakit2 badan kerana sport touring yang sangat selesa untuk long distance.
Kawasaki ZX-25R berkemungkinan akan berada di pasaran pada tahun 2020 dengan anggaran harga lebih daripada RM 30,000. Oleh itu saya nak buat perbandingan dengan model-model Ninja yang berada di pasaran dalam range harga tersebut.
Kawasaki Ninja ZX-25R : RM 30,000 - RM 35,000 (anggaran)
Kawasaki Ninja 400 ABS : RM 29,998
Kawasaki Ninja 650 ABS : RM 35,209 - RM 38,209
Spesifikasi
Ninja ZX-25R
Sebenarnya masih belum tahu lagi spesifikasi engine untuk Ninja ZX-25R ini tetapi kita boleh merujuk kepada generasi lama iaitu Ninja ZX-2R / ZXR250 yang pernah berada dipasaran pada tahun 1991-1999.
Khabar angin mengatakan bahawa terdapat 2 variant untuk ZX-25R iaitu variant standard dengan kuasa 45hp dan variant performance dengan kuasa 60hp.
Spesifikasi lain yang sudah dikenalpasti seperti Separate Function Fork-Big Piston (jenis USD fork), Kawasaki Traction Control, Kawasaki Quick Shifter dan Power Modes. Dengan memegang title 'ZX-R' series ini, Kawasaki memberikan 'racing specification' setaraf Supersport 600cc walaupun hanya kelas 250cc.
Ninja 400
Model ini mengisi ruangan jurang antara kelas 250cc dan kelas 650cc. Dengan kapasiti engine 399cc DOHC 2 silinder 8 valve dapat menghasilkan kuasa sebanyak 45hp dan 38Nm tork. Kuasa engine Ninja 400 hampir sama dengan engine ZX-2R 4 silinder tetapi engine Ninja 400 lebih tahan lasak dan lebih tork.
Ninja 400 ini dilengkapi dengan sistem brek Anti-lock Braking System (ABS) dan juga Assist & Slipper Clutch. Ninja 400 masih dalam kategori 'Sport' yang tidak terlalu serious kerana riding position sama seperti Ninja 250 (tidak terlalu tunduk). Design pun 90% sama dengan Ninja 250
Mudah cakap Ninja 400 ini adalah Ninja 250 yang upgrade~
Ninja 650
Engine bersesaran 649cc DOHC 2 silinder menghasilkan kuasa sebanyak 67hp dan 65.7Nm tork. Kuasa engine baharu ZX-25R variant performance (60hp) mungkin boleh saingi Ninja 650 tetapi perbezaan pada tork (daya kilas) sangat jauh.
Walau bagaimana pun, Ninja 650 hanya sekadar rupa yang 'Sporty' tetapi hakikatnya dia hampir kepada Touring. Ninja 650 adalah generasi baru menggantikan model Kawasaki ER6F. Engine Ninja 650 ini juga diguna pada Versys 650. Riding position hampir kepada santai sesuai dengan 'Sport Touring' diikuti dengan suspensi yang lembut sesuai untuk perjalanan yang jauh.
Berbaloikah untuk memiliki Kawasaki Ninja ZX-25R?
Pertama sekali, anda kena cermin diri sendiri untuk lihat bahawa anda jenis 'Rider' yang bagaimana. Ketiga-tiga model Ninja ini ada kelasnya tersendiri.
Ninja ZX-25R - Supersport kelas 250cc
Ninja 400 - Sportbike
Ninja 650 - Sport Touring
Jika anda rider yang sukakan kelajuan sama ada dijalan lurus mahupun di selekoh, Ninja ZX-25R adalah yang terbaik. Layan Highway Karak memang best dapat layan corner. Anda boleh ride dengan skill full potential. Berbaloi untuk dimiliki kerana perfect performance package 'ZX-R' series pada harga mampu milik (ZX-6R dan ZX-10R jauh lebih mahal) dan juga tak perlu upgrade Lesen anda. Bunyi Engine 4 silinder pun se-level big bike supersport.
Downside untuk ZX-25R kemungkinan kos penyelenggaraan agak tinggi disebabkan kategori 'Supersoprt' 250cc. Ambil contoh lebih kerap tukar minyak engine, jenis tayar Medium/Soft compound yang lebih mahal dan lain-lain komponent untuk mengekalkan prestasi motor yang terbaik. Engine ZX-25R pula adalah engine baru yang dibangunkan Kawasaki yang kita masih tidak pasti ketahanannya. Even kita rujuk kepada generasi lama ZX-2R/ZXR250 yang bermasalah valve putus, berkemungkinan akan ada masalah yang sama kerana saiz valve terlalu kecil.
Ninja 400 |
Ninja 400 untuk rider yang ingin 'sporty' dengan mudah penyelenggaraan. Ninja 400 bagi saya adalah pesaing terdekat Ninja ZX-25R. Kuasa hampir sama 45hp tetapi terdapat perbezaan pada rev. Ninja 400 peak power 45hp pada 10,000 rpm sedangkan Ninja ZX-2R (1991) peak power 45hp pada 15,000 rpm. Begitu juga perbezaan pada tork (daya kilas) Ninja 400 ada 38Nm tork sedangkan Ninja ZX-2R (1991) hanya 24.5Nm tork. Mudah kata Ninja 400 lebih cepat nak dapat peak power dan pickup yang lebih padu.
Downside untuk Ninja 400 adalah anda terpaksa upgrade lesen anda. Dan juga Ninja 400 tidak dilengkapi dengan spesifikasi yang 'fancy' seperti ZX-25R.
Ninja 650 |
Tetapi Ninja 650 boleh dikatakan value for money kerana range harga hampir2 dengan Ninja 400 dan Ninja ZX-25R.
Untuk saya? Saya akan pilih Ninja 650 kerana engine yang powerful dan torky tak perlu nak 'try hard' untuk pantas kehadapan. Kedua, kelas 650cc yang lebih gah berbanding kelas entry level 250cc. Even bukan supersport, level 'big bike' dah cukup masyarakat biasa untuk respect. Hahahaha~ Ketiga, nak join konvoi tiada masalah sakit2 badan kerana sport touring yang sangat selesa untuk long distance.
Ulasan
Catat Ulasan