Top speed sebenar Yamaha 135LC (first batch with 4speed)

Assalamualaikum
Kepada rider-rider yang memiliki Yamaha 135LC ney mesti berbangga sebab anda menunggang motor kapcai 4stroke yang paling laju.

Ney motor aku (act abah punye.. haha)
Aku hanya rider biase bukan mat rempit or pelumba motor tapi suka test top speed motor ney. Aku tak modified langsung motor ney. Bagi aku motor ney dah cukup power dah. Memang puas la berbanding dengan motor-motor kapcai yang lain sebab 135cc adalah paling besar dikalangan motor kapcai dan memiliki acceleration (pecutan) yang amat membanggakan. Aku ada record top speed aku sendiri dengan motor ney.

Bacaan meter LC standard :
1) 21/3/2013 - 135 KM/J (Lesen L)
2) 1/6/2013 - 140 KM/J
3) 15/6/2013 - 150 KM/J
4) 19/6/2013 - 160 KM/J
5) 3/7/2013 - 170 KM/J

Pada awalnya memang terasa awsome la motor kapcai boleh cecah 160 KM/J. Selepas beberapa research yang aku buat dalam laman web, blog, forum-forum, dan facebook page tentang motor Yamaha 135LC ney. Aku dapati ramai otai-otai motor cakap bahawa meter motor kapcai adalah tidak tepat. Memang ada logicnye ia tak tepat sebab aku pernah tengok video top speed Yamaha 135LC dalam youtube boleh cecah 200KM/J. Hurm... Memang penipuan. Mungkin meter motor dia telah dilonggarkan agar dapat cecah sampai 200KM/J.

Berdasarkan pakar-pakar motor, cara menggukur kelajuan paling tepat ialah menggunakan GPS. Jadi hari ini, aku pun downloadlah aplikasi Android 'Ulysse Speedometer' versi percuma. (Download disini). Selepas install dalam phone aku, aku pun test la topspeed motor aku.

Aku pulas sehabisnya dengan position menunduk untuk kurangkan rintangan angin dan hasilnya aku dapati meter motor aku cecah sampai 170KM/J (Phone dalam beg). Lepas tu, aku berhenti disesuatu tempat dan melihat topspeed aku berdasarkan record 'Ulysse Speedometer'. Bacaan topspeed hanya menunjukkan 112KM/J sahaja. Alangkah kecewanya aku melihat bacaan GPS tersebut. Jadi aku pun buat test kali kedua dengan memegang phone ditangan. Dan ini hasilnya :

Meter Motor                                Meter GPS
10 KM/J                                          10 KM/J
20 KM/J                                          20 KM/J
30 KM/J                                          30 KM/J
40 KM/J                                          35 KM/J
50 KM/J                                          40 KM/J
60 KM/J                                          45 KM/J
70 KM/J                                          50 KM/J
80 KM/J                                          60 KM/J
90 KM/J                                          70 KM/J
100 KM/J                                        80 KM/J
110 KM/J                                        90 KM/J
120 KM/J                                        95 KM/J
130 KM/J                                       102 KM/J
140 KM/J                                       109 KM/J
170 KM /J                                      112 KM/J

Hasilnya sungguh tidak dijangkakan. Jurutera Yamaha telah tipu kita. Huhuhuhuhu (T.T) sedih woo... topspeed 112KM/J je... Aku bawak kereta pun 140 KM/J (Toyota Innova).

112 km/h max? I feel like a dumb...


Sebarang perkongsian sila komen dibawah.... :-)




Ulasan

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Ya..betul...aku pun dah terkena juga.. Punya la kembang idung LC Standart dapat cecah 150km. Last2 compare dengan Gps baru 103km jew...sadey...

    BalasPadam
    Balasan
    1. lc lama 165 km/h++ kt gps dapat 130km/h, aku punyer moto lc lama model terakhir, tp cakap hang moto lc aku rasa cam nak terbang jer, klau betul lc leh gi 180km/h tepat, aku rasa aku dah boleh terbang dah,

      Padam
    2. LC lama saya boleh cecah 2++km/j sebelah RR tapi bila saya test kat gps dapat 186 km/j ja sedih saya

      Padam
    3. Bawa 160kmh, gps 110kmh, polis tahan ",halo encik gps record 110kmh je mana boleh saman? Boleh ?

      Padam
    4. annonymous. mmg polis ikut record gps. dia x ikut record normal. sb meter kereta majoriti follow gps. dekat aes pon dah try. dia foolow gps.

      Padam
    5. Betul tu bro...spec motor saya 57mm top speed ikut gps speedometer baru 117km/j itu pun bonus klau dapat 120km/j(kalau dapat) y15zr jugak standart tayar besar saya dpt gps 120km/j speedomter baru 130km/j

      Padam
  3. memang btul tu bro...aq test pulas abis..meter lc aq bru 107kmh..motor kriss member da 150kmh..yg hairannya da tunduk pun bru dapt 120kmh..tapi da sukar motor ex5.krss kejar

    BalasPadam
  4. haha,,i pernah guna lc135 es.. klac tangan punya :D tapi lagi pun dekat cam bro kata.. yang baiknya pulak.. sangat reliable..kalau jaga baik2.. tukar miyak hitam yang bagus... boleh la ke mana2... i pernah ride moto lc135 saya..dari penang ke thai ..penang ke kl dan singapore..masuk singapore lagi..huhuhu.. :D untuk saya dah cukup bagus coz i pun student lagi..nak beli lc ni pun dah payah.. selepas 4 tahun..enjin akan kacau.. pas tu kalau sekali buat overhaul kat kedai yang xtau buat yamaha lc.. hancur la enjin.. (kes saya) ..sekarang guna fz15oi.. power gak sampai sekarang :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang la tahan bawa 100kmj baru 80kmj..170kmj 120kmj.. Enjin tak force pandai Yamaha

      Padam
  5. 135lc 2011 enjin stended leh cecah 120 kmh gps.. :)

    BalasPadam
  6. baru try LC gp edition la sgt ... mmg betul top speed macam nak tercabut enjin guna GPS tunjuk 113kmh...aptb

    BalasPadam
  7. coverset je gp.. dlm die same aje ngan 5s nye.. gp edition la sgt kan.. hiks

    BalasPadam
  8. yeke macam ni beb? aduhai baru pukul 12 pagi tadi (18/10/2013) aku pecut 135Lc fist model aku, dapat 150km/h... huaaaaa nyesalnyeee... ingatkan meter 135lc tu betul mcm gps....

    BalasPadam
  9. hahahaha...ramainya xsedar lagi meter kapcai ada ralat.hehe.aku xde lc.aku pkai kriss 120. sminggu skali ulang alik pitrajaya -melaka full throttle all the way. top lurus 120kmj meter motor. gps aku check dlm 98kmj je. hahaha.tp kalo aku jd korg yg ada LC, patutnya dah bsyukur dah. LC slamber kodok je pintas aku duduk tegak bagai. kalo atas hiway dah leh cruise 120kmj ok pe. kalo x ok, meh tukar LC ko dgn kriss aku.hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha.. tau xpe.. aku naik ex5 je.. dok tepi.. dorang naik LC dok line 3 paling kanan.. jeles je aku tengok.. hahaha.. in memory 2013.. Kajang - Melaka

      Padam
    2. Bro, mlm ke petang?

      Padam
  10. tapi .....aku rasa lc 5 speed yg baru ni mmg laju dr motor kapcai yg lain .....walaupun meter dia org ada sket ralat.....sape yg kate lc baru x laju bagi moto lc dia kat aku....

    BalasPadam
  11. Ha sangkut aje gps tu kt moto ganti speedometer. Haha. Marketing strategi yangmahal yang power

    BalasPadam
  12. Kalau rasa nak laju beli je superbike.

    BalasPadam
  13. Sama kes dgn GT128... pulas sampai cecah 140KMHH...GPS baru tunjuk 106KMH je....ingat kot laju sangat dah...

    BalasPadam
  14. Sama kes dgn GT128... pulas sampai cecah 140KMHH...GPS baru tunjuk 106KMH je....ingat kot laju sangat dah...

    BalasPadam
  15. perghh..biar betul bro?aku test honda wave ultimo aku..test gps..110kmh wave..100kmh gps...btw..bt la review top speed gps untuk lc second batch..ramai ckp meter lc second batch berat..peace...

    BalasPadam
  16. EX5 juga la yang terbaik

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak lah....honda wave 125s dah bikin terbaik..EX5 boleh pg mamposs...haha

      Padam
    2. Ex5 moto keling kelang

      Padam
    3. Setakat pakai gps handphone, tak boleh nak percaya, lemau satelite nak kejau, betul dah tu meter kat moto tuh, gps kena kurang2 3 satelite , nak tepat beli gps yg betul2 gps

      Padam
  17. Nk laju pkai superbike bro.hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. SUPERBIKE PUN KENE TAPAU HONDA SONIC THAI



      Padam
  18. hehehe...takut GPS tu x betul...jangan pakai hp...pakai alat GPS yg betul baru tepat...aku punya..motor 150kmh GPS 130...lari 20 je...

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasela.....klau lc boleh naik 180kmh gps..lepas tu std...bek xyh bt dh mtor cc lg bsar..ckup 135 jer....btw..gps ape bro?garmin ke papago?

      Padam
    2. GPS memang detck lambt sikit klu mcm tu cuba try bwa kete tgk test GPS tgk

      Padam
    3. Betul tu sbb guna gps ini lambat bila kita nk masuk selekoh kereta dah masuk gps x masuk lagi...fikir2kan lah k...n

      Padam
  19. ak gne motor rxz test meter beza 5 je...ak lc first model antara yg pertama mendarat kt mslaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. LC mu antara moto ak dah try dulu sebelum mendarat kt malaysia

      Padam
  20. bru jew berjinak2 nan lc ... dh hampir setahun ... tiap2 bulan hanya tkar mnyak hitam (yamahalube warne biru biru n filter) kenape moto ase bergegar ? ade tip tuk mnjage lc dngan lbeh baik tak brother2 ...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cbe pakai shell ax7..best kot

      Padam
    2. pakai Motul Gold 3200.... torbaik... smooth....

      Padam
    3. cuba pakai petronas syntium moto 4sp full synthetic @ 4 sx semi synthetic dijamin ori

      Padam
    4. Aku pakai shell warna kuning tu je setiap bulan(rm17). Filter 4 bulan sekali. Xyah nk beli mahal2..buat pening kepala. Kecuali ko suka melenjan moto hari2 lain cerita ar So far xde lagi gegar2.. top je kurang sket.. mungkin enjin kena buat full service balik.hehe

      Padam
  21. zzzz....bacaan meter moto ngn kete pon da len...gps just ikot bacaan kete....

    BalasPadam
  22. ye ker 135lc kapcai paling laju??? dah servay pasal suzuki belang ke bro? heee

    BalasPadam
    Balasan
    1. LC tu ketegori Moped..yang 149cc ke atas bukan kategori moped/kapcai bro..to kategori Standard Bike..

      Padam
    2. Belang smua aku tapau pakai lc.kah2. Jauh sekampung.

      Padam
  23. Aku tengok mamat2 rempit cuba guna lc nak pintas bas yg aku pandu kat h/way, tp bila aku pijak minyak lg, asap bas pun tak dpt cium...itu bermakna bas lg laju dr lc tu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. lari tajuk bro.. kalau aventador pitas bas bro cam ne? bayang pun xleh kejar bas bro tu...

      Padam
    2. Nak melawak pon xleh.. Sakai

      Padam
    3. hahaha. mangkuk punya sakai

      Padam
    4. lawak sngt lah tu ..

      Padam
  24. aku nk tanya,lc baru dan lama ada kelainan x?? dan mna satu lagi laju??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ade la... try search forum sal lc.. lc first model laju sikit pada model 2nd skang ni...

      Padam
    2. carburettor yang berlainan.. LC v1 lebih baik dan lebih pick up (tpi sikit je)..

      Padam
    3. Sikit ke..haha jauh aku kne tinggal 1st model ..siap bawak 2 owg ..otw phng segamat

      Padam
    4. Sikit ke..haha jauh aku kne tinggal 1st model ..siap bawak 2 owg ..otw phng segamat

      Padam
  25. kesian korang, aku punya meter 110kmh, dalam gps da 122kmh... hahaha... gunakan meter koso, dijamin x tertipu....

    BalasPadam
  26. test dulu gps ko tu.. tu phone punye gps.. gne accelerometer dlm fon.. x tepat sgt.. aku pakai garmin handheld punye.. mmg sebijik gps.. penah test kt kereta.. mmg tepat.. 160 lc aku try hari tu dpat 122km/h.. kalau 170 tu da dekat 130.. sbb tu org kate top speed lc 140 kalau da outmeter tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya betul..pakai garmin lebih tepat...test dekat wave ultimo...120kmh ultimo same 115kmh gps...

      Padam
    2. btul 2..aku drive kereta vios follow lc kat highway meter kereta aku 140km/j..penunggang lc 2 dah top speed.

      Padam
  27. Aq dah test pakai kereta toyota rush dan toyota innova.. gps speedometer ney betul.. :)

    BalasPadam
  28. meter lc lama vs gps

    60 km/h -- 50 km/h
    80 kmh -- 59 km/h
    90 km/h -- 72 km/h
    100kmh -- 80 km/h
    127kmh -- 100 km/h
    165 km/h -- 130 km/h

    Aku dpt 130km/h jer guna gps

    ini yg aku dpt huhu, lc lama dan dah lama pakai,

    BalasPadam
    Balasan
    1. 165km/h tu kira ++ lah, sbb dah tunduk time, gps clock 130km/h

      Padam
    2. haha... lc aku cecah 175 km/h. x test lak kat gps...
      dulu aku pakai cj ipoh paip. cucuk angin blakang nsr150 dapat outmeter oo... dr pd ke kajang.

      Padam
    3. apasal lc aku berat sangat nak sampai 120? model 2013. huhuhu.. ada apa2 cadangan x?

      Padam
    4. meter berat la bgus..lg tepat...xde la syok sndri bile tgk speed...

      Padam
  29. laju tu bro.. gua tarik honda future gps 97km/h je.. tp minat lgi kat future nih kih3

    BalasPadam
    Balasan
    1. meter dekat future time tu berape?105kmh ke 110kmh?ke lebih?

      Padam
    2. 105kmh+-..std gaban huhu...turun bukit tunjuk la 115 haha...

      Padam
    3. kenapa slow sgt future ko? future bese bleh sampai 120kmh. aku pakai lc 2013. klu dah 12okmh mmg bleh sebelah2 ngn future. tgk meter die 120kmh sama berat ngn lc.

      Padam
    4. @Anonymous.. byk faktor, kwn sy berat 45kg.. boleh dpt 120kmj moto std.. sy 75kg huhu..slh stu fktor.. lain2 mungkin sbb setting

      Padam
  30. xtau lak yg meter boleh dilonggar kn,
    baru2 aku bwak kriss 140km/h highway.kah2..kombang lobang idung den..he3

    BalasPadam
  31. bro kalu LC ngan FZ150 kah, mana lagi pilihan korang...ak nk beli minat LC, tp ramai rekemen FZ...sbb utma dia org, ak keje jauh2... sehala je dh 100km...huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau pengalaman aq la kn.. LC ney okey ja.. Minyak lgi jimat banding ngn FZ cuma FZ tank besaq la.. Untuk 100km, LC boleh sampai ngn full tank maybe cost dalam RM 6 la.. Untuk comfort aq xpasti sbb xpernah bwk FZ~ Tpi klu naik LC p 100 km penat jugak.. Depend on jalan jugak la.. Klu jalan smooth ja sedap la.. xda sakit belakang... Ikutkan suspension LC ngn FZ lebih kurang ja.. dua2 pakai mono-shock..

      Padam
    2. ok bro, than for advice... ak ni dh lama xbwk moto...skrg g kj bwk kete je...tp start next month dpt kj br,...so nk travel almost 100km lh pi alik 200km... kalu bwk kete mau rm800 budget ak , termsuk tol, mnyk & maintainance bln2...

      Padam
  32. mntak pandagn otai2...kalu ak bwk lc ulang alik g keje sehala 100km, penat x badan? ke better angkat je FZ, sbb comfort skit bila nk ride jalan jauh....superbike xmampu nk angkat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bg aku ambk FZ la,speed tinggi skit drp LC..bg ak LC lenguh pinggang der..coz ak rsa seat die tinggi nk sma dgn handle..ak bru je sbulan pkai LC,trase cm lenguh pun ade,2 pun 15KM jrak rmh ke tmpt kje..sblum nie pkai EX5,xselenguh LC..tpi puas hti la,sblum nie pkai EX5 ssah tuk tibai EX5 lain..skrg,tuk tapau EX5 dlm genggaman..he2

      Padam
    2. hahahaha, siut je.. memang la da bro pakai lc.. ex5 pejam mata je dpt potong.

      Padam
    3. hahahaha, siut je.. memang la da bro pakai lc.. ex5 pejam mata je dpt potong.

      Padam
  33. klau moto lc dimasukkan dgn block 63 seramik shark,karb kips 150,cam racing,cdi brt,agk2 meter gps g smpai brape ea?muto ambe msuk blake dh brg2 tu....spoket 33 15 415.....naek highway 200kmj.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Record gps yg aq pernah tngok LC block 62mm boleh cecah 187 km/j gps.. yg 208 km/j pun ada tpi yg tu xtw spec.. ko cbe la try sendiri.. Rsenya boleh 190+ tu..

      Padam
    2. Aku punya lebih kurang ko je spec.. carb/spoket/cdi je standed.. 127kmh gps xde tunduk2.. pastu ade semput sket..mcm hareem.haha

      Padam
    3. Moto lc aq ada modified cam tu jugak. Block 62 mm seramik tukar carburetor dgn cdi test atas highway seblah superbike dapat 220 km/j dalam gps dapat 210km/j sahaja

      Padam
  34. lc 5 speed aq meter tunjuk 140++...tapi gps baru 125 cam tu je...ade la ralat dlam 10 kowt...tapi aritu member aq dpat 150+++ meter dye...tgk gps dpat 148 plak...

    BalasPadam
  35. lc 5 speed aq meter tunjuk 140++...tapi gps baru 125 cam tu je...ade la ralat dlam 10 kowt...tapi aritu member aq dpat 150+++ meter dye...tgk gps dpat 148 plak...

    BalasPadam
  36. Assalamualaikum..mmg betul kate bro tu..meter moto kapcai mmg lari dr kelajuan sbenar..bkn stakat gps,dgn kereta pon dh beza dh..tp ye la kte kne bersyukur la dpt pkai lc ni..saya beli lc taon 2011..slalu ulang alik alor setar-temerloh(time cuti sem la) sbb nk blek kg..sy blaja kt insaniah..jdnye skang ni saya nk tnye la,spe2 yg lme atau otai2 bab lc ni,nk tanye bpe kos klu nk overhaul lc ni..nk wat sume skali dr blok,carb,enjin..nk wat stended jln jaoh..spe2 bleh tlg reply la mesej sy ni..nk taw gak jwapannye..skang mto dh tersadai kt rmh huhu..wassalam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. stanby satu ribu

      Padam
    2. Bersyukur tu bersyukur jugak.. tp dah yamaha ni mmg kaki penipu.. mmg mls lah nk beli brg dia lagi

      Padam
    3. sy buat rm16++.00, overhaul + upgrade...pakai block fz,cam racing,gear racing,carb nsr150... pomen tu ckp klu nak yg tahan lasak buat mcm tu,sama mcm enjin standard katanya...topspeed dlm 170km/jam tp tunduk la....blh ligan 125z standard....hahaha, sy pakai lc 4speed v2...test guna gps dpt 158km/jam..

      Padam
  37. Reading gps pd smartphone & speedometer kreta pon beza gak. Gua test pnye result (gps-86 = speedometer gen2-110). Rase2 nyer gps pd smartphone ade kureng skit ketepatannye kot

    BalasPadam
  38. GPS yang bro punya story kat atas syorkan tu dapat 111km/j.Motor wave 100 standard. Agak2 meter lc lama brapa ye?

    BalasPadam
  39. Saya pakai 135LC versi baru (2012)...rasanya meter LC baru standard ngn GPS...top speed penah bawak 130km/h...kt GPS dlm 120km/h...tp sekali tu je penah dpt...slalu top speed ikot meter dlm 120 km/h je...

    BalasPadam
  40. Klaw nk rase trcabut nyawe..wat open racing moto tu...geAr 3 da outmeter gps pon nyampah nk kejo ko..

    BalasPadam
  41. meter 135lc aku tiba2 dead.. baru pakai 3 minggu.. tolong!

    BalasPadam
  42. Laju gak moto rkv200 aku sbb miter digital..biasanya tepat..dapat 130kmh. Kalau kat lc dah 160kmh...

    BalasPadam
  43. Bkan ke bacaan gps akan lambat 10kmh dari meter kete/moto... kalo lmbat 10kmh kire gps tu betoi lah....

    BalasPadam
  44. ada sorang member aku ni . pakai lc gak , modified (modal dlm 3k) kawasaki rr bole tapau , apatah lagi rxz , senyum lebar kena tapau , 125 jgn cakap la , ta nampak , pengalaman dari member sendiri , modified sedap2 je , paling sadis tu 3bulan jam , byk duit kejap2 overhaul , ada nama gak la , kalau race haram tak bole la , pomen masing2 1 kali setting turun enjin ,, hehe ,, otai 2 stroke jangan marah ea , member aku ni ada jugak rr , setting paip ngan carb sikit , yg kelakarnya setting ngan rr lain bole tapau , tapi lc sendiri tak bole tapau , kahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq modi biase2 pun 1 tahun ja tahan.. pastu engine bocor la, block pecah la.. tpi puas hati la dlm 1 tahun tu..hehehe

      Padam
  45. aku baru beli lc , dapat 135, meter gps 117

    BalasPadam
  46. bila difikir balik aku bawak lc 170km/j, selamba je keta potong aku kalau sebuah je keta potong mungkin betul kot motor aku laju, ini tak, semuanya potong motor aku takkan diorang bawak keta 200km/j

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko la rider yg berfikiran waras.

      Padam
    2. Ini rider berfikiran pandang ke hadapan,BAGUS!!! 10 bintang,

      Padam
    3. Kau ni mmg rider yang smart and thinking.. aq bawak lc 1st class aku nak bandingkan ngan zx6r aku meter mmg tak sama..masa aku test ngan adik aku

      Padam
  47. alamak...
    Yamaha 135LC top speed nya cuma segitu?
    ck... ck... ck...
    :-(

    BalasPadam
  48. aku penah test tzm lama aku taun 96 gps 180kmh rasa nk terbang.kalau lc x.. tau la.skang pkai lc v2 ok la dpt 120kmh

    BalasPadam
  49. Sya punya lc 120km/j, meter gps 109km/j..

    BalasPadam
  50. Ssya pernah memotong LC di LPT dengan exora cfe dan saya lihat pads meter saya 110 km shj sdgkn LC cuba sedaya upaya utk cucuk angin. Mgkn angin kuat di lebuhraya.

    BalasPadam
  51. Lc versi 1,,lc first model metal ringan..kene gune ulysee speedometer..kalu lc versi 2,,metalnya sangat berat sama macam kereta

    BalasPadam
  52. Lc versi 1,,lc first model metal ringan..kene gune ulysee speedometer..kalu lc versi 2,,metalnya sangat berat sama macam kereta

    BalasPadam
    Balasan
    1. meter bro,bukan metal.. ingat metalica ke ape

      Padam
  53. Semua naik lc boleh pegi mampos

    BalasPadam
    Balasan
    1. moga2 ang dpt hidayat..

      Padam
    2. Sakit ati ngn lc ka bro

      Padam
    3. yg x naik lc la pgi mampossss

      Padam
    4. yg ckp sume naik lc ngn x naik lc tu leh pg mampus due2 bdoh....pasal moto pon nk gaduh...ape dah...moto je pon... -_-

      Padam
    5. motor jangan di pertikaikan , bagi riders itu le nyawa dorang . haha !

      Padam
    6. Heh.....tau x pe...

      Padam
  54. lainkali boikot terus moto yamaha ni.. dahla mahal pastu slow plak drpd moto kapcai lain..tak berbaloi. hehe.. anda sbg pengguna perlu bijak dan jgn mudah tertipu kali kedua.. boikot selagi mana moto mereka tak capai tahap kualiti yg kita nk, jgn kasi muka.. kalo boleh biar mereka bungkus.

    BalasPadam
  55. lc aku laju je.. buatan thun 1987..350cc..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maybe dia pakai LanChau kot...

      Padam
    2. Hahahahahaha.... Betol 3x

      Padam
    3. lc tong la tu,RD maa . . YAMAHA 350LC . . enjin tgh bkak ats bwh,bkn kiri-kanan mcm moto lain . . retro,huhuu . .

      Padam
  56. sepanjang aku bawak exora aku..............semua motor kapcai aku sayur...tapi ada satu kapcai liat betul nk aku potong.....................suzuki belang..laju sungguh motor ini. aku rasa belang ini betul laju

    BalasPadam
    Balasan
    1. top speed exora brapa bang? lc sy pakai block fz,carb pakai nsr honda, belang jauh tinggal bang...tp belang standard la...kalau da modi mgkn sy yg tinggal jauh pla....hahahaha

      Padam
  57. meter motor lc tu memang okey xde masalah; yg masalah tu (bukan masalah sebenarnya) GPS sememangnya di design tangkap lambat..ia lebih tepat utk menunjukkan arak...bukan kelajuan...ia akan ambil beberapa bit second utk detect....lebih2 lg kalau objek bergerak lebih drp 100 km/jam...GPS akan out of mind...bacaan tak betul....so stay at lc meter,,,,turbaikkkkk.

    BalasPadam
  58. sembang ja woii.....lc meter is fake bro

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia fake mungkin untuk mengelakkan kita bawak laju sgt pasal motor cub ni ringan. Laju2 nanti kalau ada emergency bayangkanlah apa akan jadi. Mmg tak boleh berentinyalah. Jadi ada la sebab musababnya kenapa meter lc ni ditipukan. Kalau kita fikir dari sudut positif ada baiknya juga kan.Maaf kalau komen menyinggung perasaan

      Padam
  59. Wau..laju motor modenas kriss aq lgy lha..motor aq top speed 140

    BalasPadam
  60. saya test lc v1 dengan F18/A Hornet..meter lc aku baru 160km/h tapi meter jet pejuang F18 dah 400km/h..moral of da story meter lc v1 berat dari meter jet pejuang..

    BalasPadam
  61. Gunalah Belang R. Pasti tepat dan laju. Belang 2batch

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belang mmg laju tp riding position dia pernah buat saya tercampak cium tiang lampu jalan masa brek emergency. Separuh nyawa jugak la, koma sehari. Takpe apa2 motor sekali pon biar kita tunggang dgn selamat.

      Padam
  62. Salam. Saya juga pengguna lc 135 v1. Tak dinafikan ianya motor cub yg terbaik antara motor cub yg lain. Saya rasa berapa meter naik, tipu ke betul meter tu tak jadi issue yg penting rider selamat pergi dan balik dari riding. Motor boleh bertukar ganti tapi nyawa ni ada 1 je. Kepada kaki modified motor tabik spring buat anda sebab anda berjaya meningkatkan potensi lc ke tahap maimum. Teruskan buat research lc 135ni. Tp ride safely. All the best for lc 135 rider.

    BalasPadam
  63. lc135 v2 meter berat dri v1...125zr pn meter ringan cam v1...aku pnah test ngn mmber yg bwa 125zr...saja2 test nk tgk meter btul ke x ngn gps...msa tu aku bwa sma laju ngn mmber aku..lc v2 aku meter 130....125zr mmber aku 150....lebih kurang 3km kmi stay speed mcmtu,kmi pn benti...tgk kt gps aku n mmber aku masing2 tnjuk 115.3.... ksimpulannya lc v2 cuma lari 15km dri gps...125zr lari 35km...

    BalasPadam
  64. Ok la lc aq ni es v1 cluct tangan ..meter gps naik 137 nk dekat 140 kmh best la gak huhu

    BalasPadam
  65. Lc aku jackrod...open buat pergi balik keje..aku dlu pakai 125z..berani aku ckp lc v1 memqng laju...doubleR standard modi2 tiang kt blkg..area meru.. :-)

    BalasPadam
  66. Aku pernah kne potong dngan 2 biji lc..highway plus menghala ke seremban..masa 2 jam 4pagi mcam 2 la..aku bawak viva di lorong ketiga,,slamber je lc 2 potong..aku dah tkan mnyak habis ntuk kjar..meter viva dah 165,,tpi x dpat kjar..jauh jgak diorang..bunyi motor diorang boleh menggegarkan alam maya..

    BalasPadam
  67. Ok le tu yop cer try bwe kete 120 pun lju dh speed trp pun sangkut,ini kn motor dpt 130 tu k err dh..

    BalasPadam
  68. Aku pun pkai lc gk 6 thun frist model skrang dh tersadai dh

    BalasPadam
  69. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  70. Coca cola meter viva ko ringan tu mne de 165 viva 120 pun mcm nk terbang..hihuhu

    BalasPadam
  71. saya rasa saya paling beruntung . 170 meter motor = 140 meter gps dan kereta . meleleh air mata der.... fz mudah je kena tapau . lcv1 2008

    BalasPadam
  72. Dah cuba guna GPS Ulysse tu dgn bawa kereta jugak dan compare dgn meter kereta awak? Mungkin GPS tu yg tak betul.

    BalasPadam
  73. Slm.. Aku skrg pakai LC 1st model thn 2006. Sblm LC kluar kat pasaran aku dah booking.. color hijau smpai skrg xda tukar apa2.. mmg masih tip top. top speed "Out meter" test dgn rxz catalyzer meter dia baru 150. Skrg dah 2015, ingat nak angkat kapcai baru pasal motor dah start "gegar2". Bro2 leh bg cadangan? Nak angkat baru (Trade-In) atau make up balik jer motor sedia ada (Tukar cover set, full service, dsbgainya...). Apa2 cadangannn??? TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum. Bro dah pakai motor tu dah 9 tahun
      In my opinion lebih baik tukar motor ( kkalau nak service pon takpe ) . Tapi lebih elok kalau tukar motor sebab motor sekarang jimat minyak maintaince rendah teknologi elok . So lebih baik bro fikirkan la masak2 . Ajk family kawan2 ke . Good luck

      Padam
  74. Motor kapcai mmg kompom x laju.,standard kapcai paling laju pun 140km/j je..sape ckp motor kapcai laju 2 budak2 baru dapat lesen je 2..klu nk laju pkai 250 ke atas la..

    BalasPadam
  75. orang kata top speed tengok cc motor tu la. kalau cc 110, max boleh pergi 110, tu pun susah. kalau 135, max 135 la. tu pun bergantung kecerunan, berat penunggang, banyak mana minyak, arah tiupan angin... tq komen semua di atas. baru seminggu pakai LC. belum boleh pulas abis. pantang lagi ni......

    BalasPadam
    Balasan
    1. X jugak.. xkan motor 250 bley pegi 250 kmh, klu 600cc bley p 600 kmh apatah lgi yg 1000cc xkn bley p 1000 kmh? speed ikut horse power la bro... LC standard takkat ney jela... Aq modi sampai 180cc bley p 140+ kmh je..

      Padam
    2. hahahaha terbaikkkk punya jawapan..kalau 2000cc mcm ano pulok..meter pusing 360darjah × 8 ..bru dpt meter nisbah 2000km

      Padam
  76. Salam Otai2 LC semua..aku baru seminggu lebih pakai LC 135 ES yang ada cluth 5 speed, belum habis pantang lagi..mileage baru 600km ajer..setakat nie main2 pulas sampai 100km/h..itupun dah rasa mcm nak melayang..tapi setakat nie tak berani nak pulas habis..mileage dah 1000km baru berani pulas..setakat nie tgh sabar tggu habis pantang..agak2 dah boleh lenjan habis ker belum erk? sebab tak sabr nak tahu top speed LC baru den nie haa..sila ber tunjuk ajar..

    BalasPadam
  77. lenjan je....aku pakai v2 4speed...aku keluar moto terus full throttle...lanyak cukup2...kan ade warranty 10000km...minyak itam slalu tukar...utk 1000km petame pakai yg murah2 tp slalula tukar...4x ke...da 1000km bru pakai fully...nk best pakai motul 300v...lanyak cukup2...enjin senyap je smpai skg...moto aku 5000km masuk blok uma 62...cdi brt...ejos leo vince corsa carbon...cam cms...spoket 15-37 carb tzm...tunduk 180 tp lmbt...skg nk set clutch plk...gear 4 skg da lembik...17000km...enjin senyap je...yg penting pakai motul 300v...terbaik.....sekian terime kasih....

    BalasPadam
    Balasan
    1. perghh terbaikk bro..setakat nie den ikut nasihat tukar minyak hitam setiap 1000km mileage, setakat nie mileage aku dah 2500km n cukup 3000km mmg nak pakai minyak motul tue..errr motul 300v tue baper harga nya setakat nie?

      Padam
    2. erm kt sini rm75....

      Padam
    3. GPS 100km/j :
      kereta alza - 110km/j , proton iswara - 90km/j , kawasaki ninja EX250L - 100km/j , kawasaki rr 150 - 120km/j , yamaha fz 150 - 110km/j
      ...semua tu saya dah test sebab saya ada semua jentera tu..

      Padam
    4. aku dh test gune gps meter lc 180km..gps 137km..
      aku xpuashati ..aku ajak mmber aku kawasaki ninja 250...aku sruh dye follow aku kt highway meter aku 180km..ninja 250 135km....

      Padam
  78. saya punya lc pegi 80 je

    BalasPadam
  79. Salam pada otai2 lama yg pakai yamaha 135lc 4speed
    Saya nk tanye block lc 2006 boleh x pakai lc 2015 yg baru ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. rsenye boleh ja.. sbb klau nak modi.. pakai block brand lain bley ngam dua2 moto v1 either v2..

      Padam
  80. Anonymous komen merapu-rapu. Diam lebih baik. Ntah-ntah jalan kaki je selama ni. Auta lebih bro ni... tak logic komen-komennya. Bukan pemilik lc mamat ni. Mungkin tukang cuci bas je ni.

    BalasPadam
  81. Perhatikan segala komennya... kita yang ada Lc135 perasan komen-komennya yang tak masuk akal tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. rilek lah aku baca dari atas smpai bwh ..komen yg paling lucu dlm page ni ..bab cc motor ..yg kt tgh2 ...cc motor wave 110 buleh bwk 110 km max...kalau lc 135 ..buleh bawak max 135km...heieheiejeeieie

      Padam
  82. Saya dah baru jea test tadi meter motor 137km/h ... Gps 127km/j ,

    BalasPadam
  83. Saya dah baru jea test tadi meter motor 137km/h ... Gps 127km/j ,

    BalasPadam
  84. Eu standard = speedometer x boleh tunjuk kurang dari kelajuan sebenar tp boleh tunjuk lebih 10% + lbh kurang 10km/h. Maksudnya margin error pd kelajuan rendah adalah sedikit, tp pd speed makin laju error dia jd makin besar.

    BalasPadam
  85. kdang² gps bukan betul sngat . dia bergantung pada berat badan dgn angin . tapi saya lawak baca comment kt atas tuu . Klau motor mak saya 70cc bole pergi 70 je la... hahahaha . kalau pakai superbike 1100cc bole 4 kali pusing meter bro . wkakakak

    BalasPadam
  86. Saya baru balik dari Cameron Highland dgn motor GT128cc bertolak dari Jengka ke Bentong, Raub, Felda Sg Koyan.. dgn muatan setong minyak spare dan adik yg menumpang sama.. kelajuan 120km/j .. Tapi kekuatan memang kuat mendaki bukit banjaran titiwangsa tu...hingga ke Brinchang tidur semalam besok turun ke Kajang.. modal minyak tak lebih RM50..kelajuan dan kekuatan lasak satu yg berbeza..nak laju pakai superbike cepat sampai.. nak lasak badan kita yg kena lasak dulu boleh duduk atas motor berjam-jam tampa demam dan merunggut tak sampai-2 ke destinasi yg jauh.. jentera motor memang tahan.. badan je takut tak tahan..

    BalasPadam
  87. Ak rasa komen paling lawak adlh "moto lc ak laju je buatan 1987" dhla nak kata moto lc buatan 1987..350cc plak tu..hahaha..gelak guling2 ak baca nih
    yg kedua.." ak ni drebar bas..mat rempit lc sume nak potong ak..tp xdpt..depa cuma dpt cium bau asap ja"
    3) klu nak tau maximum speed senang je tgok pd cc klu 1000cc boleh bwk 1000km/j..(kapal terbang pon kalah)
    4) haritu ak bwk motor lc aku..speed 180kmj..tp knapa aku tgok kete sume senang je potong..xkan sume bwk 200kmj...hahah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahha... kita raikan ja semua. Kalau depa tak tahu, kita beritahu... Tapi kalau dh merapu, aku biarkan ia begitu~

      Padam
    2. Yamaha RD LC mmg le laju..2 stroke yg dah hampir pupus. fakta bukan merapu

      Padam
    3. Yg gelak guling2 tu sbb dia x kenal lc 1987..lc tu wujud la..mngkin time tu tukang komen tu x lahir lg kot..hahaha..aku plk yg gelak guling2 baca komen dia..konfiden sungguh

      Padam
  88. Ade ideal tak kalau motor lc ku ni hanya sampai max speed 120km/h aje. Tapi baru lari 5000++km. Tak boleh nak push tinggi lagi speed dia. Engin oil tukar setiap 1000km/1 bulan.

    BalasPadam
  89. Ade ideal tak kalau motor lc ku ni hanya sampai max speed 120km/h aje. Tapi baru lari 5000++km. Tak boleh nak push tinggi lagi speed dia. Engin oil tukar setiap 1000km/1 bulan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu pakai Lc v2 ya? yup, max speed 120kmh (meter) adalah average topspeed klu banding dengan bersamaan 110 kmh gps.. Masa saya std dlu pun 112kmh gps adalah average topspeed saya itupun sbb bdn saya ringan.. Tapi kadang2 boleh mencapai 120kmh gps disebabkan faktor2 seperti kurang rintangan angin....

      Padam
    2. 120kmh gps bersamaan 130kmh meter motor LC v2

      Padam
  90. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  91. Sumbat barang racing jew semua

    BalasPadam
  92. Lc 135 4speed standard kilang aku cecah 130km/j, gps 121km/j.. Lari sikit je. Pastu aku bru dpt cdi lc 800 model pertama dulu yg xde cutoff tu. Nk try ah ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pakai Lc v2 ea? Lc v2 cut off kat 8500 rpm engine klu cdi Lc v1 pada 9500 rpm..

      Padam
  93. salam otai semua, aku baru je beli lc es v1, apa beza yg biasa dgn es selain handclutch?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. Lc v1 Super sport vs Extreme Spirit beza ialah 4speed Auto-Clucth(ss) dan 4speed Manual Clucth (es), single piston break disc(ss) dan Dual piston break disc(es)... performance lebih kurang sama ja rasenya sbb engine, cdi, carb dan gear sme je... cuma breaking lagi power (break depan)..

      Padam
    2. bro boleh rekomen tak starting nak buat apa kat moto ni? mekaseh

      Padam
    3. hehehe... starting tu ikut bajet kamu ler.. klu bajet banyak trus masuk semua barang racing lagi baik.. dpt optimum power disamping components suitable each others... klu bajet sikit... aku recommend main cdi ngn sprocket... pkai cdi racing cari yg cutoff 11500 rpm ke dh okey, xperlu tinggi sngt nnti jahanam engine dan pair-kan dengan sprocket ringan seperti 15-40 or 14-37 supaya engine dpt mencapai the highest rpm engine (cdi racing 11500rpm).. pickup pun power top pun power... resepi ney dpt dari mat rempit bajet rendah.. hehehe...

      klu aku dlu xmen cdi... aq men sprocket (15-37) 6 bulan disamping cari duit lps tu modi block... cost RM 400 = Block dan piston 62mm, Highcam, sprocket 15-36, manifold... lepas tu dapat modal lagi carburator Uma 28mm RM 350.. lepastu dpt lagi duit up exhaust racing xde brand RM 150..

      Padam
  94. mmg la 112kmj ja..upgrade is better masuk 62 ckop la..dh sedap..kalau ex5 boleh tapau masuk 66 tros hahaha

    BalasPadam
  95. Taktau lah lc, tpi 125zr aku pernah potong dia selamba guna Honda civic vtec typeR, jalan panjang di sabah bawK 220km, memang jaun betul 125zr tu tinggal dia tunduk bagai nak mati. Start aku 120km dh dpt potong dia smpai aku reach220km, lc 150/yq5zr lebik kurang sama lah 120km aku dpt potong dia. Mereka satu member convoi agaknye. Pling best r25, 170 bru boleh potong dia haha. R25 kira laju betul, 170 bru dpt potong. Tpi dia memang tunduk sbb body r25 memang tunduk, taklah nampak bagai nak mati tunduk haha. Paling aku tak suka sls amg boleh potong aku, aku hentam 240 pun bagai mati aku pijak paddle gear.gile laju betul dia.

    BalasPadam
  96. tak dinafikkan lc first model memang top speed terbaik. bila bawak mane ii , semua cakap motor laju , padahal 2 stroke lagi lajukan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup.. tak dinafikan 2 stroke power... tpi bile ade motor legend ney, tw2 jela... expectation tinggi... hahaha

      Padam
  97. Meter apa moto pun mmg ralat bro. Klu masa deme psg meter kat kilang tu spring meter longgar, lg laju la jadi nya. Hihihi....aku dulu keje kilang buat meter utk keta...tau laa puncanya....QC kilang lps jer psl nak capai target harian...kui kui kui

    BalasPadam
  98. Peliknya 170 kat speedo tapi gps 112... motor aq lc v1 tahun 2007 super sport edition kat speedo motor 130 kat gps plak 119kmh. Ada gak laa 2-3 kali test lagi and keputusan tetap sama or lebih kurang 116-119 dekat gps and meter 130-135

    BalasPadam
  99. MOTOR AKU LC FIRST EDITION YG RAMAI CKP X DE CUT OFF TU. SKRG LEH PI 150 JE. METER GPS 110 JE HUHU... BIAR X LAJU ASAL BERGAYA HAHA....

    BalasPadam

  100. ROYALQQ Jalan menuju KEMENANGAN!
    Become a Master with ROYALQQ.

    200% FAIR PLAY | 200% PLAYER vsPLAYER.
    -MINIMAL DEPOSIT RP. 15.000
    -BONUS TURN OVER 0.5% [SETIAP HARI!]
    -BONUS REFFERAL 20% [SEUMUR HIDUP!]

    Bagi anda yang masih belum pernah merasakan kemenangan / Withdraw
    Bergabunglah bersama kami, hanya di ROYALQQ.
    Bermainlah dan BUKTIKAN sendiri kelebihan dari ROYALQQ.
    Kami tidak memberikan JANJI tapi BUKTI.
    Menangkan JACKPOT ROYALQQ Sekarang juga....

    REGISTER FREE :
    Contact Us :
    Call : +855 8771 3624
    BBM : 2B68D666

    JOIN US NOW!

    BalasPadam

  101. ROYALQQ Jalan menuju KEMENANGAN!
    Become a Master with ROYALQQ.

    200% FAIR PLAY | 200% PLAYER vsPLAYER.
    -MINIMAL DEPOSIT RP. 15.000
    -BONUS TURN OVER 0.5% [SETIAP HARI!]
    -BONUS REFFERAL 20% [SEUMUR HIDUP!]

    Bagi anda yang masih belum pernah merasakan kemenangan / Withdraw
    Bergabunglah bersama kami, hanya di ROYALQQ.
    Bermainlah dan BUKTIKAN sendiri kelebihan dari ROYALQQ.
    Kami tidak memberikan JANJI tapi BUKTI.
    Menangkan JACKPOT ROYALQQ Sekarang juga....

    REGISTER FREE :
    Contact Us :
    Call : +855 8771 3624
    BBM : 2B68D666

    JOIN US NOW!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain