Modenas akan pasang motor Kawasaki - Permintaan Pengguna


Assalamualaikum...

Seperti berita baru ini, Modenas akan mula memasang motorsikal Kawasaki demi langkah meneruskan kerjasama baik bersama Kawasaki. Dan berkemungkinan akan dijenamakan kepada Modenas (Rebadge).

Sebagai Pengguna, saya merasakan ini adalah peluang yang baik buat Modenas dan juga pengguna jentera 2 roda dapat menikmati jentera yang lebih berkualiti.

Sebenarnya produk-produk awal Modenas adalah berasaskan model Kawasaki seperti Modenas Dinamik 120 yang mengunakan engine 2 lejang Kawasaki dan swing arm Kawasaki. Dan tak dilupakan juga dengan model Modenas Kriss 110 (1996) adalah daripada Kawasaki Kazer AN110 dengan rekabentuk yang direka semula oleh Modenas.

Kawasaki Leo Star 120

Modenas Dinamik 120
Kita boleh lihat hanya sedikit perbezaan diantara Kawasaki Leo Star 120 dan Modenas Dinamik 120. Modenas telah mengubah rekabentuk kepala dan dada Dinamik sesuai cita rasa Malaysia. Andai modenas mengekalkan design seperti Leo Star, ia mungkin menjadi senasib seperti Suzuki Belang 150R.


Kawasaki Kazer AN110


Modenas Kriss 110
Modenas Kriss adalah salah satu motor lagenda dimana pernah menjadi trend untuk rakyat Malaysia pada zamannya. Harga yang mampu milik dan juga ketahanan jentera menjadikan Modenas Kriss pilihan rakyat pada ketika dulu.

Kini?

Modenas telah cuba membangunan supermoped yang diberi kod nama GT150 yang kini terpaksa dihentikan atas faktor kos R&D. Modenas memberi fokus kepada model penjenamaan semula (rebadge) daripada Jenama Bajaj (India) untuk model street bike dan Kymco (Taiwan) untuk model skuter.




Rakyat Malaysia menginginkan SuperMoped yang dihasilkan Modenas. Seandainya berkerjasam dengan teknologi kawasaki, kemungkinan kos R&D (Research and Developement) dapat dikurangkan dengan mengunakan teknologi sedia ada dengan talaan baharu.

Kita ambil contoh daripada supermoped yang berada dipasaran seperti Yamaha Y15ZR yang dibangunkan daripada Yamaha 135LC, Honda RS150R dibangunkan daripada model pasaran indonesia Honda Sonic 150.

Apa yang rakyat harapkan sebuah jentera yang setaraf atau lebih baik lagi daripada model-model dipasaran.

Gambar inspirasi Supermoped Modenas/Kawasaki

Sekian.

Ulasan

  1. Bila modenas nak keluar model ni.tingkatkan kekuatan enjin dan prestasindandaya ketahanan dan lasak.sy yakin kalau model ni keluar pasti dapat beri saingan kpd rs dan y16

    BalasPadam
  2. Model ni lg lawa dari y16.colour kasi garang sikit

    BalasPadam
  3. Tambah sikit ciri ciri racing sikit.perghhhh mantap

    BalasPadam
  4. Yang penting harga jgn tggi sgt.kalau ada ruang ruang untuk tambah design atau reka bentuk buka pengguna apa ciri-ciri yg dikehendaki oleh pengguna sebelum keluarkan moto

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain