Sebab kenapa patut beli motor Yamaha FZ150i

Assalamualaikum..

Dulu awai-awai saya tak ada la minat motor Yamaha FZ150i. Saya lagi Minat Kawasaki Kips 150 a.k.a Kawasaki RR 150. Saya minat motor jenis superbike tapi saya sekarang masih student Uni lagi. Well, pilihan yang terdekat ialah Kawasaki RR. Harga not bad dalam RM 10,800. Topspeed mantap (190 km/j) dan design seperti superbike.




Setakat ney saya pakai motor Yamaha 135LC. Awalnya sudah cukup berpuas hati tetapi selepas mengetahui hal yang sebenar tentang topspeed dye, saya sudah kecewa dengan motor tu. Mana tak kecewa sebab meter motor tunjuk topspeed 170 km/j tetapi hakikatnya cuma 112 km/j kalau diukur dengan meter GPS. Huh, lembab. Lagi satu sebab fuel tank Yamaha 135LC kecik (4.0 L). Klu nak buat perjalanan long distance memang tak sesuai. Kalau ikut pengalaman saya la, Yamaha 135LC boleh bergerak lebih kurang 100 km setiap tangki penuh.



Saya pernah sembang-sembang dengan Pak Su saya tentang perihal motor-motor ney dan saya pun cakap la saya minat Kawasaki RR. Hahaha.. rupanya baru saya tahu bahawa Kawasaki RR tu 2 lejang. Hm.. 2 lejang kena guna minyak 2T. Laju memang la laju sebab engin 2 lejang torque tinggi berbanding dengan engin 4 lejang. Pak Su saya recommend-kan Yamaha FZ150i sebab engin dye 4 lejang dan guna sistem fuel injection. So, Yamaha FZ150i lebih jimat minyak. Harga pun murah (RM 8,188) berbanding Kawasaki RR.


Lepas tu Pak Su saya ada cakap yang Yamaha FZ150i boleh convert jadi Yamaha R15 (FZi versi india). Cost dalam RM 2,000 full set (saya servey kt blog yang jual coverset ney). Jadi total cost RM . Ia masih lebih murah daripada Kawasaki RR. Design pun lebih menarik berbanding Kawasaki RR. Topspeed Yamaha FZ150i dan Yamaha R15 adalah sama lebih kurang dalam 129 km/j. Tank besar (12.0 L) dan guna fuel injection. Okey la tu, upgrade sikit berbanding dengan Yamaha 135LC (112 km/j).
Boleh jugak letak side+rear box tapi tak sporty la pulak. hm...

Ulasan

  1. Bravo sahabat, mmg cantik menarik, hati pun berkenan tgk. Bro lokasi kat mana ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pengguna rr n fz, skrg pakai cbr250r ..... bergantung pd ap y ko nk bro..
      rr: speed, pickup. cbr 250r pn blh tinggal. klang-kuala kangsar perak (240km)bw 140-150 rm30 n kn standby 2t.rantai tarik bg ketat setiap 300km. top speed pnah dpt 195km/h dgn brt bdn aku 65kg...maintenance 2t n minyak gear
      fz: klang-kuala kangsar rm15-20 dgn speed 130-140.rantai sepanjang pakai 40,000 km x pnah tarik cume tkr spoket dpn je. top speed 140km/h.maintenance tukar myk htam dgn oil filtr.
      semiga membantu

      Padam
    2. Hi Abang ,

      Motor cantik ! Give u a like !

      Padam
  2. aq sbagai pengguna FZ150i setakat ni...penjimatan minyak yg sangat optimum, full tank RM20 aq isi.... bleh g dekat 400km..... top speed, setakat ni 135km/j kat meter..GPS tunjuk 129 km/j tu la yg pling laju aq pnh dapat.... bab convert tu ke R15 total cos acctually makan 4k jugak..lg pun ad perbezaan kotak gear fz dgn r15... ratio sprocket lain.... tp kalau nk laju kips adalah jawapannya.... pengunaan 2T pn jimat..... pling jimat natara motor2 2T ni.....

    BalasPadam
  3. RR pun okay untuk jimat minyak tapi jangan main rpm lebih dari 7K utk long distance. Dulu sebelum ada RR, org x pandang pun pada kawa 150cc series. Yg terakhir sebelum RR masuk, ada model ZSR Cyclone 150cc yg memang limited production. Top speed standard yg saya dapat 220kmh.

    Sayang sebab sekarang ni walaupun RR ada model special edition, tapi equipment level tak boleh challenge ZSR sbb ZSR dpat steering damper dan ekzos full system PDK Racing. Harap kawa dapat produce Special edition yg betul2 special dan bukan hanya tukar kaler dan letak penutup seat belakang.

    Utk student cam Zakwan, elok stay dgn FZ150i sbb save minyak and maintainance kurang skit daripada RR. study well bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya sedang keliru samada nak beli KTM Duke 200 atau FZ150i
      Downpayment lebih kurg je, bayaran bulanan pun lebih kurg je dgn FZ cuma KTM boleh ikat sampai 7tahun.
      Saya memg mengimpikan KTM Duke
      Tp utk kegunaan semasa study ni.
      Jadi, nak minta recommendation.
      Samada saya terus dapatkan KTM Duke atau saya beli FZ150i terlebih dahulu?

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Better amik KTM Duke 200.. Puas hati sbb tercapai cita-cita dan impian.. Jangan beli kalau tak minat sebab nanti diri sendiri tak hargai motor tu~

      Padam
    4. daripada amek duke 200 baik amek kawasaki Z250SL...
      ade SL version..
      harga lebih kurang je ngan duke 200...tp lagi power...

      Padam
  4. saya mencari sesiapa ada yg ada fz dah convert R15 tu swap dgn KAWASAKI RR saya , sbb sy nk pencen dah dr main 2lejang . kalau ade mesej saya 0187882061 code jb

    BalasPadam
  5. cun la bro lepas convert

    BalasPadam
  6. Nak tahu kenape fz150i saya guna tk sampai setahun sekarang ni lembab sikit boleh siapa2 bagi idea apa masaalah moto ni

    BalasPadam
  7. gambar FZ ni cun. mne tempat modi FZ serupa gambar ni? teringin nk convert bb FZ aku

    BalasPadam
  8. kalau 2 stroke dgn 4 stroke pun tak tahu beza , baik tak payah ckap psal moto . buad malu saja -_-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biarr arrr.org nk blaja.sblom nie pown kau ad tahu ke pasal tue jgak.lpas org gtaw bru kau taw kan.bknnye dri bby da taw 2t ngn 4t tue ap.boooo

      Padam
    2. macamana nak maju..orang tak tahu digelak2kan...phuii....!!

      Padam
    3. Bila org xtawu org tanya.. Tu guna nya blog... Jgn pelekeh org.. Awat hg terer sgt ka bhai...?

      Padam
    4. Tu namanya belajar. Kalau tak tahu tanya. Kalau tahu tunjukkan, bukan tunjuk sombong angkuh melangit. Kalau ikut prinsip kau tu sampai bila pun jadi bodoh. Nak tunjuk pandai tapi bodo. Ubah la sikit perangai tu...

      Padam
  9. Satu hari nanti motor FZ150i pasti akan menjadi milik saya...

    BalasPadam
  10. Lawa memang lawa tapi after convert fz speed tak cun

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro...blajar downforce..
      speed makin stabil n xgoyang bile laju..

      n lebih aerodinamik..
      makin laju sebab angin makin mudah nak lalu

      Padam
  11. Ok gek, bawa gi keje..

    BalasPadam
  12. Hey bro, can i ask where do u get ur fzi cover changed ? Well i plan to getting a fzi too.. btw, fresh rider here =)

    BalasPadam
  13. Hey bro, can i ask where do u get ur fzi cover changed ? Well i plan to getting a fzi too.. btw, fresh rider here =)

    BalasPadam
  14. Aq dlu prnh jgk maen rr nie...modi gile2....ltk plk carb f1 bleh pegi 580km/j wo.....aq xtipu wo....kwn aq bgitau kat aq...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hatok ko 580.p kencing adik ko dh la

      Padam
    2. Bapok laju..kalah kpl trbg concord

      Padam
    3. Budak2 ni... Kalau ya pun nak sembang.. Jgn sembang tinggi sgt.. Nanti jatuh.. Sakit taw...

      Padam
    4. Hansur!..Hahahaha ini kali Lah!

      Padam
    5. Toksah melalut aih.mana boleh sampai 580 kmj.even kalau dia 2 lejang.Tkdak kerja lain ka? nak menipu biar yakin.Simpan skit stupidity besok besok boleh show kat mak,mana lah tau mak ang bagi hadiah.Penyepak


      Padam
  15. sama ma saye suka motor tu ..hemat minyak kencang pula larinya
    salam dr surabaya bro ente pa gk coba bore up ??

    BalasPadam
  16. Cni geng xda duit je la sembang kencangg kikiki

    BalasPadam
  17. Nape xpkai Suzuki fxr 150 jew.. Motor tu pon Okay gak

    BalasPadam
  18. Insyallah fz idaman aq,
    Akn ku miliki xlama lgi

    BalasPadam
  19. huk alohh... salam semua forum sembang.. fz tak laju, tp minyak jimat.. lepas gune fairing r15 cun dan laju sikit... tp klu dpt covert to Yzf 125 bodykit lagi cun woo

    BalasPadam
  20. ade sape2 tau psl fz baru ni x? share la sikit experience korg. sbb aku mcm nak angkat fz model baru bulan dpn. tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fz baru ni spec dia dah lain dari model lama(laju sikit kot)..dari segi minyak sama mcm dulu.body pun dah lawa. Harga 8k. Long distance fz mmg best nak balik kg tu tkde masalah. Yg penting sekali tk kira la 2lejang ke 4 lejang ke 10 lejang, keselamatan diutamakan.

      Padam
    2. Fz baru ni spec dia dah lain dari model lama(laju sikit kot)..dari segi minyak sama mcm dulu.body pun dah lawa. Harga 8k. Long distance fz mmg best nak balik kg tu tkde masalah. Yg penting sekali tk kira la 2lejang ke 4 lejang ke 10 lejang, keselamatan diutamakan.

      Padam
    3. samala,nk tnye bro..saiz yamaha fz 2014 ni sama ke dgan kawa rr kips?dari segi pnjang dia?sbab bila tgok orng bwak nmpak mcam kcik plak..haha

      Padam
  21. Nak angkat fz daa..yahoo

    BalasPadam
  22. Aduhh...dh 2 bln order & tnggu x smpai2 lg...tgk kt jln x de la rmai mna pun yg pkai jnis ni..

    BalasPadam
  23. dah lama aku idamkan motor ni sejak tahun lepas lagi...tgk pula versi baru 2014 kaler putih oren tu lagilah aku terliur dibuatnya..nak beli duit xbrapa ada lagi, nk buat loan aku takut terjebak riba..so tahan je la nafsu nk pakai motor ni dlu...simpan duit pelan2..insyallah tahun depan akan pasti aku miliki sebijik motor ni..skrg cuci mata saja lah layan gambar2 fz org lain dekat blog2 dan forum2..dan terpaksalah pakai dlu motor kris100 aku yg dah dekat 10tahun ni...yamaha fz 150i!!! kau tunggu!! muahahahaha!!

    BalasPadam
  24. RR klau meter tunjuk speed 220km/j sebanrnya speed dia baru 180KM/J ..org ramai x tahu sebab ikut bacaan meter je. itu pun kelajuan slepas modified

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup.. sokong bro.. 200kmh meter pun bru 160kmh gps~ saya dh tngok forum2 bdk RR..

      Padam
    2. Modified macam mana..std modi or full modi?

      Padam
    3. Modified macam mana..std modi or full modi?

      Padam
  25. Aku dh pakai fz 2014 pnya modekaler hitam,mmg best handling dia..cuma top speed leh dpt dlm 128kmj sja dgn berat bdan aku la 100kg.

    BalasPadam
  26. Berulang keja p Balik lebih kurang 190 km 1 hari...sesuai tak Dari segi kelajuan Dan ekonomi...minta pendapat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kelajuan memang takat itu jela fz ney 128 kmh.. klu nak laju amik Kawasaki KRR150, Suzuki Belang 150R.. fuel economi memang terbaik lagi2 jalan jauh.. klu nk jimat tu memang kne ikot pemanduan la.. constant speed pada rpm optimum (6-7K rpm)..

      Padam
    2. Fz mmg boleh pegi tkat tu je ke??asal AQ tengok boleh sampai 160 km/h..kt YouTube..

      Padam
  27. Aku dah nak masuk 4 tahun pakai FZ ni. dari mula sampai sekarg standard je..
    Yg penting masa pantang kena jaga. Standard sprocket 15-42. lepas 20k km aku drop belakang 40. Sedap sikit, selalu nak cecah 120 tu meraung jugak la enjin..hampir 9k rpm.leps tukar sprocket. 120 tu dalam 8k rpm je..semalam aku tukar depan pulak naik jadi 16-40. walaupun ramai yg komen topspeed akan drop..tapi hasil cubaan aku meleset sama sekali..dengan selamba tarik gear 4 sampai 120 dan masuk gear 5 dapat speed 140 pada rpm 8k. siap bawak box tu. tapi pada kelajuan 130 meter FZ pun dah sedap boleh follow geng2 250.

    BalasPadam
  28. salam bikers, nak tanya brape saiz max tayar dpan blakang FZ150i 2014?

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam bro..utk fz model 2014 yg sy gunakan skg ni,max tyr depan 110/70/17 , belakang pula 140/70/17..cuma agak berat sedikit..

      Padam
  29. aku pakai fz 3 taun
    top speed 130 km/j meter civic
    meter fz dkt 145 km/j (superman dah)
    tayar dpn 90 blkg 110
    spoket turun blkg 40
    kotak angin tebuk sikit (respon cun, top speed sama je)
    kalu men coner gear 4 rpm redline 120 km/j (100 km/j kereta)
    sepanjang melenjan moto nie xda masalah
    redline memanjang
    try ngan 1st model fz lampu bulat dia x leh ikot
    aku pantang 1km jer sbb mmg xleh blah dlm 100km/j meter fz
    lama skit br dpt 145 km/j rpm redline dahtu.
    minyak kalu ride 100 save, kalu top muntah.
    pada aku fz ni kalu rpm 6k++ mmg syok tarik
    try la.
    abis loan kawa 250 sl pulak hahaha

    BalasPadam
  30. Hi all, aku adalah anon 28ogos2014..Alhamdulillah aku dah berjaya memiliki yamaha fz 2014 warna merah. sehari sebelum beli, aku call semua yamaha dealer berdekatan untuk survey harga dan pastikan stok ada. esok tu dalam kul 11pg, aku g kedai terus g kaunter nk beli yamaha fz (tunai), dan stok yamaha merah tinggal 1 je lg. tauke ckp nk buat dokumen jap. kul 2ptg aku dtg balik kedai naik teksi, n tauke bawa aku g register jpj, setengah jam settel. balik kedai, pomen pasang plat n box givi. kul 4ptg settel terus bawa motor balik dlm keadaan hujan lebat. dah la aku x penah bw motor clutch. aku g senyap2 lorong belakang kedai dan test drive dlm hujan2 tu byk kali gak la mati. setengah jam camtu dah yakin skit, aku terus balik umah dr shah alam ke serdang.seronok bawak setelah biasa dgn kriss 110 selama 10tahun. bermula episod baru dgn yamaha..hehe kongsi2 pengalaman. yamaha fz best!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah bro impian tercapai.. Enjoy ur new bike.. Hati2 di jalan raya

      Padam
    2. Alhamdulillah,AQ nth bila lagi..

      Padam
    3. Congrats bro...amacam? sedap x ride fz model baru tu? hehe

      Padam
    4. tahniah2.. aku plan nk amik second jer.. pastu convert mcm tuan empunya blog ni.. pelan2 kayuhhhh.. :) layan jer kriss110 dlu... :')

      Padam
  31. Tahniah gak bro. Berkat sabar n usaha lu berjaya upgrade moto impian lu. Dont stop there, create a new fresh dream so u can chase for it. Have a safe ride bro

    BalasPadam
  32. Tahniah gak bro. Berkat sabar n usaha lu berjaya upgrade moto impian lu. Dont stop there, create a new fresh dream so u can chase for it. Have a safe ride bro

    BalasPadam
  33. Semua orang ada cita rasa masing-masing. Tapi dengan keadaan negara kita dan harga minyak. Better more to fz150. Kalau berminat dengan kategori 200cc, aku cadangkan z250sl or ninja250sl. Motor yang ni adalah berbaloi dengan harga serta jimat minyak. Kris dah, dinamik dah, lc dah, fz pun dah. Sekarang fokus kt z250sl. Tapi lepas kawin. Hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lupa nak bagi tahu, fz yang ingin di convert boleh pergi di group fz. Ada dua tempat yang aku tahu. Area utara di Alor Setar ( Bro Tajul) dan area selatan di JB(x ingt nama pe). Diaorang da semua jenis fairing. Dari r125, r15, r6 dan juga r6. Ada juga yg mod headlamp dia. Terima kasih.

      Padam
    2. Bro group Fz tu area jb kt mine..and it BATU cave pon Ade jgak r15 rm600 siap handle

      Padam
  34. Aku pakai suzuki belang. X pernah lagi beradu kekuatan ngan fz buat masa ni ^_^

    BalasPadam
  35. FZ kalau lampu malap masa tekan brake masalah apa ye?

    BalasPadam
  36. Sy nk adiahkn suami sy fz150i utk wed annversary kami. Suami sy slalu bwk moto biase yg kapcai je, tu pon moto compny...klo fz ni,ade teknik lain ke? Sbb sy bc ade clutch bagai, cam kete lak. Sy ni, 1sen pon xtahu psal moto. Mggu dpn moto da kuar,kedai suh g register sendiri kt jpj. Suami sy kne g kelas dulu ke....camne? Tulun....tulun....

    BalasPadam
  37. suami pandai bwk moto clucth tak? alaaa, senang je. x yah g kelas pun... kalau suami puan x pandai bwk moto clucth, suh dia try2 bawak pusing dlm area taman perumahan dulu.. try laa dlm 3-4 jam.. jap je pandai laa tu.

    BalasPadam
  38. saya dah pakai motor fz150i selama setahun setengah dan masih menggunakan kerana ia adalah daily ride saya,memang puas dan berbaloi. value for money jimat minyak dan penyelenggaraan, less worried sebab ia kurang diminati warga penyamun .

    BalasPadam
  39. Yuhuuu bro.hamba nak angkat dah fz satgi.so,nak tanya penjagaan awal dan jaga pantang tu mcm mana,berapa hari dan berapa speed limit.mohon tunjuk ajar brader2 sekalian.trimass

    BalasPadam
  40. Motor baru ni kau bawak dalam below 6000 rpm(max 7500), nanti dah tukar minyak hitam time millage dah 1000km, motor boleh pergi 140km/h, aku pakai fz baru jugak

    BalasPadam
  41. Salam bikers sekalian. Mahu tanya, mana lagi best bawa antara lc135 dengan fz150i.

    BalasPadam
  42. Salam Bikers, nak tanya ade x sape2 kat sini dah pasang Tuneboss? minta review sikit. hew hew

    BalasPadam
  43. Sy br beli smggu fz model lama 2013(2nd)
    Maksimum 120kmj sj.mgecewakn dgn saiz enjin 150cc
    Jimat???
    Bila sy paksa pcapaian enjin pd tahap maksimum (cucuk angin)..rpm ms tu cecah 11..laju stkt 130shj..and yg mengejutkn minyak mcm air..rm10=80km…haduiii...kecewa dgn fz

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak jimat minyak cruising 130 km beli r25 isi RM 5 boleh pergi 90 km

      Padam
  44. Saya baru beli FZ150i bln 8 hrtu..Hr2 ulang alik keje dr Mlk-Cyberjaya, lbh krg 260km sehari..mnyk mmg jimat RM18 jer ulang alik.. Mula2 top speed 133km/h..Spoket asal 15-43. Dgr org ckp kalau nk tmbh laju kena tkr spoket rendah.. lps tkr spoket blkg ke 41, top speed dh drop pulak ke 125km/h. Lps tu sy tukar lg spoket blkg kpd 39..top speed drop lg kpd 117km/h..tapi pickup brtmbh la. Bila baca kat blog, dpt info kena tkr ECU utk tmbh top speed.. betul ker? Kat mana nak dptkn ECU tu..? Mohon pndgn..

    BalasPadam
  45. betul ke rr ni dah stop production.... kalau ada pun 15k .betul ke..
    mohon penjelasan

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaflah tak berapa pasti... tapi kt malaysia model yang ada model 2008... kt indon latest model 2012...

      Padam
  46. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  47. salam semua...saya berminat dgn FZ150i ni..ari tu gi tanya kedai dia kata harga all-in RM10,000 di kedai yamaha shah alam. Ada sapa2 tahun kat mana boleh dapat yg murah lagi dari harga ni tak?

    BalasPadam
  48. paling murah pun rm9700(harga basic)...
    btw fz baru kaler biru cun wooo

    BalasPadam
  49. terima kasih amin.. sy suka perbincangan ini.. sy sbg pgguna fz mmg seronok dgn moto ni walaupun standad keluar kilang setakat 120kmh tp boleh ditambah dgn tukar soket rendah.. fz 2013

    BalasPadam
  50. Saya merupakan student , saya taktahu nak beli motor apa ? Jarak
    Perjalan
    Kl - pahang . Adakah fz150 model baru sesuai ? Maintanance okay ke ? Kelajuam macam mana ? Saya cuma nak
    Yang boleh bawak jauh perjalan

    BalasPadam
  51. Mmg puas hati dgn jimat minyak..top speed dlm 135kmh jer..ok dh tu.

    BalasPadam
  52. Fz memang jimat minyak. Tapik masalah engine. Selalu mengerang macam nk mintak gear 6. Padahal fz ni 5 speed je. Sy ingat ymaha perlu menambah lagi satu gear. Supaya menjadi 6 speed. Engine pn tk de la masalah untuk long distance full throttle.

    BalasPadam
  53. Aku juga pake fz150i,minyak irit walau sudah di bore up, tetapi berhubung aku tinggal di Indonesia, namanya bukan fz150i, tetapi Yamaha V-ixion.

    BalasPadam
  54. saya baru beli FZ150i pd Feb 2017.
    bayar muka RM1,590
    Loan AEON 5 tahun
    Bulanan RM218
    Banting Selangor

    BalasPadam
  55. Baru beli FZ 2nd hand model 2011,minyak mmg jimat tapi boleh pergi 80kmj je.....Apa pasal ya

    BalasPadam
  56. Baru beli FZ 2nd hand model 2011,minyak mmg jimat tapi boleh pergi 80kmj je.....Apa pasal ya

    BalasPadam
  57. kethek2 iki emge do ngemeng opoan seeeh?!gk mudhenk aq gkgkgkgkgkgk

    BalasPadam
  58. Asalamualaikum dan salam hormat semua. Saya terfikir nak dapatkan motorsikal Fz150 second hand untok kegunaan pergi kerja harian. Model mana yang elok ye? 2013 atau 2015?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Elok pakai yg thn bru (2015-ke atas) sbb sparepart bleh gune Y15ZR punye...kalau lbih elok amek lagenda 115fi baru lg berbaloi utk gune harian lgpon ade bakul & jimat minyak.

      Padam

Catat Ulasan

Artikel Lain