Assalamualaikum
Entry kali ini saya nak berkongsi berkenaan Handling, Performance and Topspeed Modenas Pulsar RS200.
Bercakap tentang handling pertama kali saya akan membincangkan riding position.
Untuk performance dengan berbekalkan engine 200cc berkuasa sebanyak 24.5 hp agak kurang berbanding KTM RC200 (25.5 hp)... Bagi saya, dengan sistem triple spark plug menjadikan engine ini sangat fuel efficient berbanding RC200. Fuel tank 13 L boleh bergerak lebih kurang 450 km perjalanan. Terbaik untuk daily ride dan jimatkan kos petrol.
In term of power, bagi saya kuasa sesedap rasa terdapat pada 7,000 rpm hingga 9,000 rpm. Below 6,000 rpm engine anda akan rasa lack power sikit but still masih ada cuma kena down shift la untuk more torque. kalau pada 6th gear semasa 7,000 rpm... anda pulas begitu saja sudah terasa power dia dan tak perlu nak down shift gear.
Bagi saya RS200 bukanlah performance bike... RS200 performance adalah balance antara santai dan kelajuan. Untuk lebih performance better ambil KTM RC200.
For me it just good enough... kerana topspeed RS200 lebih tinggi dari KTM RC200 yang lebih powerful engine. Antara sebabnya ialah gear ratio pada KTM RC200 lebih kepada acceleration untuk cepat capai topspeed dan gear ratio Pulsar RS200 pula lebih kepada untuk topspeed.
Yes, actually rasa kurang pickup Pulsar RS200 ini berbanding dengan motor Yamaha LC saya dulu yang dah modified. Tetapi power dia boleh dapat higher topspeed kita bagus la. 150 kmh ini pun rasa boleh pegi jauh lagi dengan tukar sprocket ratio. hehehe... masih ada potensi
Next target tukar sprocket untuk saing-saing Kawasaki 250SL yang topspeed std 164 kmh.
Photo Gallery of My Black Beetle (RS200) :
Modenas Pulsar Rs200
Modenas Pulsar NS200
Modenas Dominar 400
Entry kali ini saya nak berkongsi berkenaan Handling, Performance and Topspeed Modenas Pulsar RS200.
Modenas Pulsar RS200 - Handling, Performance and Topspeed
1. Handling
Bercakap tentang handling pertama kali saya akan membincangkan riding position.
Riding position RS200 ini tidak begitu sporty seperti kembarnya KTM RC200 (berkongsi engine yang sama). Tidak terlalu tunduk dan juga tidak terlalu tegak. Bagi saya riding position just nice untuk long distance cruising, everyday use 100 km pergi balik perjalanan sangat puas hati.
Dengan riding position yang agak menegak ini, cornering agak kurang sikit... kurang confident kerana terasa agak santai dan tidak sharp menunduk seperti RC200. Dan juga tayar std MRF ini bagi saya kurang grip. Untuk rider macam saya, cornering agak kurang confident tambahan lagi apabila hujan atau jalan basah. ' Jangan lalu atas line putih jalan' itulah kawasan tayar hilang grip... so, berhati-hati la ye...
Berat motor RS200 ialah 160 kg dan hampir sama dengan Yamaha R25. Dengan berat motor sebegitu, Saya rasa stabil semasa straight line cruising, cornering dan topspeed.
2. Performance
Untuk performance dengan berbekalkan engine 200cc berkuasa sebanyak 24.5 hp agak kurang berbanding KTM RC200 (25.5 hp)... Bagi saya, dengan sistem triple spark plug menjadikan engine ini sangat fuel efficient berbanding RC200. Fuel tank 13 L boleh bergerak lebih kurang 450 km perjalanan. Terbaik untuk daily ride dan jimatkan kos petrol.
In term of power, bagi saya kuasa sesedap rasa terdapat pada 7,000 rpm hingga 9,000 rpm. Below 6,000 rpm engine anda akan rasa lack power sikit but still masih ada cuma kena down shift la untuk more torque. kalau pada 6th gear semasa 7,000 rpm... anda pulas begitu saja sudah terasa power dia dan tak perlu nak down shift gear.
Bagi saya RS200 bukanlah performance bike... RS200 performance adalah balance antara santai dan kelajuan. Untuk lebih performance better ambil KTM RC200.
Dengan harga yang rendah, senang cerita performance RS200 ini berada di tengah-tengah Yamaha FZ150i and Yamaha R25. Dengan Pulsar RS200 saya dapat penjimatan minyak hampir seperti FZ 150i dan performance Sportbike yang hampir dengan motor-motor 250cc.
3. Topspeed
Topspeed Modenas Pulsar RS200 mengikut bacaan meter motor ialah 150 kmh pada 11,000 rpm... Cut off pada 11,000 rpm.For me it just good enough... kerana topspeed RS200 lebih tinggi dari KTM RC200 yang lebih powerful engine. Antara sebabnya ialah gear ratio pada KTM RC200 lebih kepada acceleration untuk cepat capai topspeed dan gear ratio Pulsar RS200 pula lebih kepada untuk topspeed.
Modenas Pulsar RS200 vs Yamaha 180LC |
Yes, actually rasa kurang pickup Pulsar RS200 ini berbanding dengan motor Yamaha LC saya dulu yang dah modified. Tetapi power dia boleh dapat higher topspeed kita bagus la. 150 kmh ini pun rasa boleh pegi jauh lagi dengan tukar sprocket ratio. hehehe... masih ada potensi
Next target tukar sprocket untuk saing-saing Kawasaki 250SL yang topspeed std 164 kmh.
Jom saksikan video saya record sendiri dibawah :)
Photo Gallery of My Black Beetle (RS200) :
Modenas Pulsar Rs200
Modenas Pulsar NS200
Modenas Dominar 400
150km pun cukuplah bro, laju dah tu... kalau sampai 200km nanti takut tak sempat nak elak atau brek kalau ada melintas, saya dah ada pengalaman. melepasi 200km dah tak boleh lagi dah brek mengejut, kalau tetiba ada kereta buat u-turn kat depan.
BalasPadamThanks for the advice bro
Padamterbaik review bro tulis.. saya owner RC200 nak tanya jika Pulsar dan KTM adalah kilang yang sama, adakah alatganti spt spoket boleh saling digunakan sama? jika ya, bolehla next gantikan saja pada set spoket Pulsar pada RC sebab alatganti KTM powerparts boleh tahan mahal..
PadamBro, boleh ke tambah ecu aftermarket untuk meningkatkan kuasa lg
BalasPadamTerima kasih bos, sangat bermanfaat
BalasPadam