Tone Excel halal atau haram?

"Saya bukanlah student business.."



"Saya juga bukanlah student yang belajar bab Syariah dan Muamalat.."




"Saya student Architecture yang cuba berkecimpung dalam dunia business... Jadi segala kekurangan saya harap dimaafkan kerana saya masih belajar dan mencari ilmu didalam perniagaan.."




Ya... sudah lama sebenarnya isu Tone Excel ini sebuah perniagaan halal atau haram.. Jadi saya sendiri pun masih mencari kepastian yang betul-betul pasti dan jawapannya tidak diragui sama sekali.. Fuh..


Hal ini banyak dibincangkan di blog-blog, facebook dan juga pada majalah serta akhbar..


Cuma disini saya ingin menerangkan satu perkara sahaja iaitu harga satu sim Tone Excel... Sebelum itu saya nak buat satu contoh product selain simcard...


Saya ambil smartphone la.. sebab saya selalu ambil perkembangan tentang smartphone..


Anda tahu tentang Apple iPhone? Yes surely harga iPhone mahal berbanding dengan smartphone yang lain tapi kenapa ya? Jom kita compare dengan smartphone yang saya pakai sendiri iaitu Asus Zenfone Selfie.. Compare side by side..


Harga :-

Apple iPhone 6s (16GB) - RM 2755
Asus Zenfone Selfie (32GB) - RM 1200
Technology :-
Apple iPhone 6s (16GB) - 4G LTE , Nano sim
Asus Zenfone Selfie (32GB) - 4G LTE , Dual micro sim
Screen :-
Apple iPhone 6s (16GB) - 4.7" (326 ppi pixel density)
Asus Zenfone Selfie (32GB) - 5.5" (403 ppi pixel density)
Processor :-
Apple iPhone 6s (16GB) - Dual-core 1.84 GHz
Asus Zenfone Selfie (32GB) - Quad-core A53 + Quad-core A53 1.5 GHz
RAM :-
Apple iPhone 6s (16GB) - 2GB
Asus Zenfone Selfie (32GB) - 3GB
Camera :-
Apple iPhone 6s (16GB) - front 5 MP back 12 MP
Asus Zenfone Selfie (32GB) - front 13 MP back 13 MP
Battery :- 
Apple iPhone 6s (16GB) - 1715 mAh
Asus Zenfone Selfie (32GB) - 3000 mAh

See... kalau compare specification takde la hebat sangat iPhone banding dengan phone saya... tapi dia tetap ada kelebihan tersendiri iaitu :-

camare recording up to 1080p@120fps,60fps,30fps (iPhone) banding dengan 1080@30fps (Zenfone Selfie)

OS tersendiri iaitu iOS berbanding Android.. iOS saya akui lebih smooth dan laju berbanding Android.

iPhone lebih nipis dan ringan tetapi battery sikit dan cepat habis bebanding Zenfone Selfie berat dan bulky tertapi battery tahan lama..

See... walaupun harga mahal tetapi ade kelebihan tersendiri seperti juga Tone Excel.. ada kelebihan berbanding simcard Telco lain..


Andai anda berkata 'mahal'?


iPhone pun mahal tapi kenapa ramai user pakai? kerana user mahukan kelebihan iPhone yang tiada pada smartphone lain..


Begitu juga Tone Excel. Kenapa saya join Tone Excel? Sebab ada kelebihan Tone Excel berbanding simcard Telco lain..



Ulasan

Artikel Lain