Lima Tips Setiap Pelajar Kolej Perlu Tahu Sebelum Memohon Kerja Part-Time

Hai harini saya nak cerita pasal tips sebelum kita dapatkan kerja part time sebagai seorang students, maklumlah saya sendiri adalah seorang student hihi.

Ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi pelajar untuk membuat pekerjaan sambilan di Malaysia. Tetapi persoalannya ialah , perlukah kerja sambilan ? Walaupun terdapat pelbagai faedah untuk mengambil kerja separuh masa apabila anda belajar , terdapat 5 perkara yang anda perlu mengambil kira terlebih dahulu sebelum anda memulakan kerja sambilan :



1. Duit



Anda perlu tahu:

Sebab yang paling utama pelajar untuk kerja sambilan adalah untuk mendapatkan wang tambahan. Jelas sekali , ia adalah satu jalan untuk mendapatkan pendapatan tambahan semasa anda belajar tetapi tidak semua kerja memberikan gaji yang lumayan.

Petua saya:

Fikirkan tentang perbelanjaan yang mungkin terlibat - seperti pengangkutan dan makanan dan sama ada wang anda mendapat cukup baik.



2. Masa



Anda perlu tahu:

Orang tua selalu berkata tetapi sangat benar dan juga : Masa adalah emas. Anda tidak boleh mendapatkan kembali masa , jadi ia adalah penting untuk bertanya sama ada kerja sambilan mengambil terlalu banyak masa anda .

Petua saya:

Adakah anda menghabiskan terlalu banyak masa bekerja sehingga pelajaran anda terjejas ? Adakah pulangan , sama ada wang atau pengalaman, bernilai masa dan usaha anda? Ini adalah beberapa soalan-soalan yang anda mungkin mahu untuk fikir sebelum memohon kerja part-time.



3. Komitmen



Anda perlu tahu:

Melangkah masuk ke dalam kehidupan kolej bermakna melangkah ke kebebasan, tetapi ia bermakna anda sedang meningkatkan untuk belajar bagaimana untuk mencari keseimbangan yang 'sempurna' . Anda mungkin akan mempunyai banyak keutamaan untuk mempertimbangkan dari kehidupan anda untuk pembangunan peribadi.

Petua kami:

Memeriksa sama ada anda mempunyai terlalu banyak beban . Adakah anda mampu untuk menambah tanggungjawab yang lain, dan anda boleh mengendalikan.



4. Fleksibiliti



Anda perlu tahu:

Jadual dan fleksibiliti lokasi adalah satu lagi pertimbangan penting bagi mana-mana pelajar yang sedang mencari pekerjaan sambilan. Adakah anda sentiasa perlu di tempat kerja ? Bagaimanakah waktu atau jadual kerja seperti ini?

Petua saya:

Penyelidikan dan meneroka semua pilihan yang ada untuk melihat sama ada tugas yang akan sesuai dengan jadual kajian semasa anda.



5. Risiko




Anda perlu tahu:

Anda mungkin telah mendengar cerita-cerita tentang orang ditipu , perlu menunggu berbulan-bulan sebelum mereka mendapat bayaran untuk kerja yang mereka telah lakukan , atau orang yang mempunyai untuk melakukan beberapa perkara yang agak meragukan yang tidak diperlukan apabila mereka menerima tugas . Oleh kerana kebanyakan pencari kerja sambilan berada di dalamnya untuk wang, terdapat banyak penipuan di luar sana.

Petua saya:

Pastikan anda melakukan penyelidikan anda sendiri dan berat risiko yang terlibat.



Jadi aini dia, 5 perkara yang anda perlu tahu sebelum anda memulakan kerja sambilan semasa anda belajar. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kajian telah menunjukkan bahawa kemurungan, kebimbangan dan tekanan yang lazim di kalangan pelajar universiti di Malaysia , terutama mereka daripada keluarga miskin , mungkin kerana kekangan kewangan. Tetapi anda tidak perlu terlalu tertekan.

Syukurlah, kita hidup pada zaman di mana kita boleh membuat wang di keselesaan rumah kita menggunakan Internet, tanpa mengorbankan masa kita. Ketahui lebih lanjut mengenai bagaimana anda boleh membuat wang tambahan hanya dengan menggunakan media sosial.

Menjadi juara media sosial dan berkongsi perkara hebat melalui rangkaian media sosial anda seperti Facebook dan Twitter. 8Share anda ganjaran apabila rakan-rakan anda melihat barangan yang hebat yang anda berkongsi! Daftar hari ini .


Ulasan

Artikel Lain