Tips untuk memilih dan membeli Laptop 2

Assalamualaikum

Technology nowadays berkembang sangat pesat dan pantas. Maaflah lama tak update untuk entri tips memilih laptop... Ya, Anda mungkin sering bertanya " Laptop apa yang sesuai ?".. Soalan tu sebenarnya agak susah nak jawab memandangkan keperluan dan bajet kewangan setiap orang adalah berbeza. Lagi-lagi banyak sangat jenama Laptop dipasaran. Saya tak boleh recomendkan jenama kerana performance laptop bergantung kepada component dalamannya.. Untuk mengenal Laptop yang sesuai untuk anda, anda harus tahu beberapa component penting seperti :

1. Central Processing Unit (CPU)

Apa itu CPU? CPU nama lainnnya adalah 'Processor' dan merupakan otak kepada Laptop dan computer. Dipasaran terdapat 2 jenama processor ini iaitu Intel dan AMD.


Mana yang lebih bagus? AMD atau Intel? hehehe... masing-masing ada kelebihan sendiri. Saya tak boleh nak bandingkan begitu sahaja kerana kedua-dua jenama ini mempunyai banyak jenis processor dari low sampai high performance. Biasa la nak high performance costly la kan... hehehe... dibawah ini saya listkan base on basic performance cross series untuk memudahkan untuk memilih.. Atas low performance, low power (electric consumption), low cost....

Intel :
Intel Atom          (digunakan pada Smartphone, Table dan Netbook 10" tapi low power)
Intel Celeron       (digunakan pada Notebook 13" yang murah dan low performance)
Intel Pentium      (digunakan pada PC, Laptop yang murah tapi medium performance)
Intel Core M       (Ultrabook, Convertable yang high performance tapi low power consumption) 
Intel Core i3        (PC,Notebook 13" keatas yang medium performance)
Intel Core i5        (PC,Notebook 13" keatas yang high performance tapi masih low power)
Intel Core i7        (PC,Notebook 13" keatas yang extreme performance dan high power)
Intel Xeon           (Supercomputer, Servers, PC, Laptop yang high performance dan multi CPU)

AMD :
AMD E1             (Netbook 10" keatas low performance, low power, low cost)
AMD E2             (Netbook 10" keatas low performance, low power, low cost)
AMD A4             (Notebook 13" keatas medium performance, low power, low cost)
AMD A6             (Notebook 13" keatas medium performance, low power, low cost)
AMD A8             (Notebook 13" keatas high performance, masih low cost banding intel core i3)
AMD A10           (Notebook 13" keatas high performance, masih low cost banding intel core i5)
AMD FX            (Supercomputer, Server, PC, Notebook extreme performance mostly unlocked)

seterusnya berkaitan dengan frequency, Core dan memory cache. Frequency menentukan kelajuan setiap processor. Contohnya 3.5 Ghz lebih laju daripada 2.5 Ghz. Core pula berkaitan dengan multitasking. Contonya Quad-core better dari Dual-core untuk multitasking. Dia umpama 4 otak lebih baik dari 2 otak untuk pelbagai task. Memory Cache pula ada capacity memory yang boleh diprocess dalam satu masa. Contohnya 4 MB chace better than 2 MB cache..

Tengok part yang saya bulat tu.. 
Hehehe.. mesti ada yang tanya "Adakah Intel Core i5 tu 5 core?" hahaha... salah tu. Untuk lebih lanjut pasal spesifikasi boleh bukak website Intel. 'Core i5' adalah 'nama' series of performance yang intel bagi takde kaitan dengan numbers of core kerana Intel Core i5 mostly cuma Dual-core 4 thread... "Apa itu 4 thread?" saya tak mampu nak brief betul2 tapi dia umpama ada Quad-core tapi cuma Dual-core.. hehehe Faham tak? maksud lain. Setiap core ade 2 thread means boleh buat 2 task berbeza seperti dual-core walaupun ade 1 core je... So, walaupun Dual-core performance dia macam Quad-core.. hebat kan?...Jadi AMD A10 tu bukan 10 core la kan..? Yup, bukan 10 core tapi cuma nama series of performance yang AMD bagi.. AMD A10 commonly Quad-core cumanya dia tiada technology thread macam Intel. 

so, "conclusion mana lagi bagus?" hahaha.. Dua-dua ada kelebihan sendiri cumanya untuk memudakan pemilihan dan membuat conclusion bahawa untuk memerlukan performance better ambil Intel processor berbanding AMD. Cumanya kepada yang tak cukup bajet nak beli Intel bolehla beralih kepada AMD kerana AMD lebih murah tetapi masih high performance. Kalau nak banding harga Laptop dengan AMD A10 sama harga dengan laptop Intel Core i3 tetapi performance AMD A10 hampir kepada Intel Core i5. Saya minat AMD processor berbanding dengan Intel sebab ia lebih fleksible untuk overclock.. hehehe.. Walaupun begitu saya pakai Intel... Intel Core i7 - 4710HQ (2.5 Ghz up to 3.5 Ghz, Quad-core 8 thread, 6 MB cache).. hehehehe... extreme kan? :P


2. Graphics Processing Unit (GPU)

GPU adalah processor juga macam CPU tetapi hanya process graphics untuk computer. Segala visual yang display pada screen laptop adalah hasil product daripada GPU tak kira la Video ke, game ke semuanya yang terpapar itu disebabkan GPU. 

Nowadays Intel dan AMD telah develop their own GPU sekali dengan CPU. Meraka combine CPU dan GPU. Intel telah buat Intel HD graphics dan AMD pula telah membeli syarikat ATI dan menukar nama product ATI menjadi AMD Radeon HD. "Mana yang lebih baik?" Of course la AMD Radeon kerana GPU ini juga digunakan pada Sony Playstation. PS4 yang baru pun guna AMD Radeon. So, Terbukti AMD Radeon Better than Intel HD graphics. Sebab itu diruangan conclusion CPU saya ada mention AMD better untuk low cost kerana anda beli benda yang berbaloi dari segi CPU dan GPU performance.

Untuk lebih performance? Add on discrete GPU iaitu GPU dari cip / processor yang berbeza. 
Dipasaran terdapat dua jenama discrete GPU yang available iaitu AMD Radeon dan Nvidia Geforce. So, the battel begin.... hahahaha



Bawah means better... btw nak bagitahu yang model listed dibawah adalah model untuk laptop sahaja.. 

AMD :
AMD Radeon R5   (Regular Laptop)
AMD Radeon R7   (Regular Laptop, Laptop Gaming)
AMD Radeon R9   (Laptop gaming)

Nvidia :
Nvidia Geforce GT ***M     (Regular Laptop)
Nvidia Geforce GTX ***M  (Laptop gaming, Mobile workstation)

Nvidia actually lebih mudah nak tahu performance level dia. Saya bagi contoh model Nvidia Geforce GT 920M. Number 9 didepan itu bermaksud Numbers of generation... Yup, yang paling baru setakat 2015 ney adalah Generation 9.. Number 2 ditengah beerti performance level number 2.. Lagi besar number ditengah tu lagi power performance GPU tersebut.

Conclusion
Kedua-dua GPU capable of gaming performance. Cumanya saya dah memisahkan sedikit bagi memudahkan pemilihan anda. AMD more focus on gaming that why Sony PlayStation pun pkai AMD CPU dan GPU untuk console dia even PS4 yang baru ney. Nvidia pula capable of gaming juga lebih kurang sama performance (jika bandingkan spec GPU yang sama) cumanya Nvidia ada teknologi untuk editing. So, Jika ada seorang designer yang melakukan editing dalam computer, better pick Nvidia. Saya tak cakap AMD tak mampu untuk editing, cumanya Nvidia ada advantage dari segi editing. Btw jika tak cukup bajet nak pick Nvidia, It's okey with AMD kerana AMD more cheaper than Nvidia but can deliver same performance...  

3. Random Access Memory (RAM)

Apa itu RAM? RAM merupaka sebuah chip-set yang menyimpan memory sementara untuk digunakan oleh CPU dan GPU untuk diproccess... Kiranya RAM ini macam pendrive? Jawapannya Ya dan Tidak... Ya, dia menyimpan memory tetapi ia Tidak menyimpan memory secara kekal laptop on. Pendrive actually boleh menjadi RAM tambahan... Terkejut? hehehe... Namanya "Ready Boost". Cara nak buat Ready Boost boleh di access right click pada pendrive. Dan click Properties... Nanti select Ready Boost... 

ReadyBoost



Rumurs vs Reality
Adakah RAM yang anyak menyebabkan Laptop menjadi laju? hahahaha... Tak semestinya. Laptop dan Computer hanya memerlukan RAM 'secukupnya' tak bererti perlu terlalu besar. saya mengambarkan RAM ini seperti sebuah pejabat. Semakin besar pejabat (RAM) semakin banyak kerja dapat dilakukan tetapi ia bergantung kepada kemampuan syarikat (CPU) untuk mengendalinya. Jika syarikat tersebut mempunya pekerja sedikit (CPU performance rendah) saiz pejabat yang besar (RAM) tidak memberi kesan dalam kelajuan menyiapkan tugasan. 

Realitynya adalah untuk RAM yang laju lihat pada frequency RAM tersebut. Contoh 1600 Mhz lebih laju dari 800 Mhz. dan satu lagi adalah jenis RAM iaitu DDR3 or DDR4. DDR4 lebih laju dari DDR3. 

Conclusion
RAM saiz berapa yang cukup? Ia bergantung pada penggunaan software dalam laptop. Jika anda gunakan software ringan seperti Microsoft Office dalam Windows 10, 2GB RAM adalah minimum requirement tetapi saya recommend kan 4GB RAM (sebab Google Chrome banyak pakai RAM). Untuk yang gunakan software editing contoh macam video studio, AutoCad, Sketch-Up dan lain2, ia bergantung kepada keperluan software tersebut minimum requirement 4GB tetapi saya recommendkan 6GB and above. Saya sendiri pun pakai 8GB RAM. Kenapa 8GB sahaja dan tidak 16GB or 32GB ram? 8GB sudah cukup dengan keperluan software2 saya dan boleh check pada task manager. 
See... 8GB RAM baru half usage jadi tak perlulah sampai 16 GB RAM. Time ney saya run software Google Chrome, Microsoft Power Point, Autodesk AutoCad, Sketch-Up pro, Utorrent... 


4. Memory Storage

Memory storage juga penting untuk diterangkan disini. Nowadays banyak jenis memory storage seperti Hard Disc Drive (HDD), Solid State Drive (SSD) dan mSATA Solid State Drive (mSATA SSD). 

Dari kiri : Hard Disc Drive/Solid State Drive/mSATA SSD
HDD adalah memory storage yang biase kita lihat digunakan kerana ianya murah dan mempunyai storage yang besar sehingga 4TB. tetapi HDD ini kelajuannya bergantung kepada kelajuan pusingan disc. 
1. 5600 rpm     (standard laptop dan computer)
2. 7200 rpm     (high performance laptop dan computer)
3. 10500 rpm   (high performance laptop dan computer)
Drawback HDD ini adalah ia storage yang fragile berbanding SSD dan mSATA kerana jika discs tercalar maka rosaklah HDD tersebut. Calar mungkin sebab hentakkan (laptop terjatuh) semasa ianya sedang berfungsi.

SSD pula menggunakan sistem storan chip-set seperti pendrive. Ia lebih laju, low power comsumption dan lebih tahan lasak. cumanya drawback ianya mahal dan storage agak kecil seperti 64GB, 120 GB, 256 GB, 500GB sehingga 960 GB. Kelajuan berdasarkan Read and Write seperti dibawah :


mSATA pula mengunakan sistem sama seperti SSD tetapi lebih kecil dan compact. Biasanya digunakan dalam Supercomputer, Servers kerana saiznya kecil dan kurang menghasilkan haba berbanding HDD. Tetapi nowaday laptop gaming sudah ada slot untuk mSATA ini seperti laptop saya, MSi GE60 2PL Apache... 

Conclusion
SSD sangat bagus dari HDD dari segi tahan lasak, low power consumption, low heat dan juga no vibration seperti terdapat pada HDD. Hahaha... Kalau ada kewangan banyak why not beli SSD kan? Tapi kalau low bajet just pakai je HDD, pick la yg higher rpm untuk lebih laju....


Conclusion overall
Apa yang saya explain perkara diatas adalah component yang utama dalam permilihan laptop ideal bagi anda. Yup, actually banyak lagi perkara yang anda kene fikirkan contohnya saiz display screen, saiz keyboard, nak ada optical drive ke, USB port nak berapa banyak, berat laptop nak berapa kg.. hahahaha.. banyak lagi tetapi itu ikut citerasa keselesaan anda. Saya explain disini untuk performance mengikut bajet yang ada agar anda tak tersalah pilih nanti. Bagi saya permilihan ini sangat penting kerana kita akan menggunakannya dalam jangka masa yang panjang sehingga 3-4 tahun. Maximum saya recommend sampai 5 tahun la kerana selepas 5 tahun, banyak perkara nanti tak compatible dari segi software dan hardware contohnya perkara basic seperti Microsoft Office yang baru pun sudah series 2016. By the time nak sharing file nanti dah tak boleh read kerana Laptop lama tak compatible nak running software baru... 

Ulasan

  1. TERima kasih tuan, banyak input yang dapat..tapi kena baca 2,3x lagi...untuk bagi khatam..hihi sakarang saya tengah survey laptop untuk kegunaan stdy cos sains komputer...latop jenis mana cadangan tuan yang sesuai...boleh tolong bagi cadangan...hihi

    BalasPadam
  2. TERima kasih tuan, banyak input yang dapat..tapi kena baca 2,3x lagi...untuk bagi khatam..hihi sakarang saya tengah survey laptop untuk kegunaan stdy cos sains komputer...latop jenis mana cadangan tuan yang sesuai...boleh tolong bagi cadangan...hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2.. saya cuma kongsikan ilmu yang saya ada sebab ramai juga rakan2 yang bertanya.. jadi saya just bagi link post ini..

      Padam
    2. Jenis laptop? sians komputer di blajar programingkan? klu tak memerlukan graphics yang tinggi, awak boleh pilih yg biase2 je.... means beli laptop yang ade Intel core i5 dah cukup dan integrated graphics ja...

      Padam
    3. survey punye survey kwn sebelah meja rupanya nak jual, brand lenovo s410p , ram 4Gb, intel (r) core (tm) i7-4500u cpu @ 1.8oGhz 2.40Ghz , nvidia geforce ... agak2 brpa harga market second nya tuan...saya nak tawar menawar...mohon bantu yer tuan...hihi

      Padam
    4. Uuuu.. i7-4500 tu power jugak tu.. klu harga baru RM 2500 keatas or maybe Rm3000 lebih... Nvidia Geforce tu model apa? GT740M? GT820M?

      Padam
  3. suami sy nak beli laptop jugak..dia nak buat kerja pejabat, laptop mana sesuai ye tuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam puan.. maaf lah.. laptop banyak sngt kt pasaran.. saya xmampu nk suggest... btw ikut bajet... klu setakat nk buat office task, cari laptop yang ade 'Intel core i3' dah okey... range harga dapat dalam RM 1300+

      Padam
  4. salam. sy pakai laptop Compaq CQ35 sejak 2008 (study) sehingga sekarang (mengajar). sy tengah survey laptop baru memandangkan dah lama penggunaan laptop ni. performance laptop ni masih okay, cuma CD driver rosak, sound system rosak, dan hinge 2 kali tukar, bateri memang dah lama rosak =) hasil survey, sy tetap berminat dengan HP (HP Envy yang slim tu) walaupun ada pengalaman x best pakai jenama HP sekarang ni..alahai, susah nak buat pilihan lain macam ni ^_^'

    so, sy ada study sikit pasal post tuan ni. perkara yg sy tgh pertimbangkan utk memilih laptop baru nnt (mengikut penggunaan harian) ;
    1. CPU - Intel Core i5
    2. GPU - Nvidia Geforce 9xx
    3. RAM - 4GB
    4. Memory Storage - cari SSD
    5. Saiz screen - sy prefer 13.3' - 14' sahaja
    6. Saiz keyboard - sy prefer yang besar sbb penggunaan yang optimum
    7. USB port - at least 3

    boleh tuan bagi cadangan laptop-laptop seperti spec di atas dan boleh dapat harga lebih murah?

    atau tuan ada cadangan spec yang lebih bagus?

    BalasPadam
  5. salam. sy pakai laptop Compaq CQ35 sejak 2008 (study) sehingga sekarang (mengajar). sy tengah survey laptop baru memandangkan dah lama penggunaan laptop ni. performance laptop ni masih okay, cuma CD driver rosak, sound system rosak, dan hinge 2 kali tukar, bateri memang dah lama rosak =) hasil survey, sy tetap berminat dengan HP (HP Envy yang slim tu) walaupun ada pengalaman x best pakai jenama HP sekarang ni..alahai, susah nak buat pilihan lain macam ni ^_^'

    so, sy ada study sikit pasal post tuan ni. perkara yg sy tgh pertimbangkan utk memilih laptop baru nnt (mengikut penggunaan harian) ;
    1. CPU - Intel Core i5
    2. GPU - Nvidia Geforce 9xx
    3. RAM - 4GB
    4. Memory Storage - cari SSD
    5. Saiz screen - sy prefer 13.3' - 14' sahaja
    6. Saiz keyboard - sy prefer yang besar sbb penggunaan yang optimum
    7. USB port - at least 3

    boleh tuan bagi cadangan laptop-laptop seperti spec di atas dan boleh dapat harga lebih murah?

    atau tuan ada cadangan spec yang lebih bagus?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain