Modenas GT128

Assalamualaikum..
Kali ini saya dapat test motor modenas GT128 yang mempunyai engine 130cc. Motor ini dah lama dah saya mengidam nak test dan akhirnya dapat juga.


Modenas GT128 adalah motor moped 4 lejang modenas yang mempunyai cc yang paling tinggi. Dan direka untuk 'High Performance'. Ber-engine 130cc dengan sistem penyejuk udara, carburator KEIHIN NCV24 bersaiz 24mm dengan sistem TPS sama seperti Yamaha 135LC v1, Brake Disc Depan dan belakang, Speedometer dengan RPM meter sampai 10K rpm. Dengan semua spesifikasi yang hebat menjadikan motor ini adalah motor modenas 4 lejang yang terbaik dikategori moped bike

Hasil daripada test ride yang dilakukan, saya dapati motor ini mempunya acceleration yang cukup hebat dan topspeed yang tinggi bersesuaian dengan saiz engine. Sistem brake disc depan dan belakang sangat cemerlang. Cuma handling saya rasa kurang sedikit apabila cornering. Hahaha.. Selalu bawak Yamaha 135LC bley corner sampai sagat footrest tapi dengan motor ney apabila nak corner, rasa macam tak stabil (sedikit goyang2). So, far saya bagi rating yang tinggi pada motor ini sesuai dengan spesifikasinya dan harganya RM 5 600.


Hasil daripada topspeeed test (dah tunduk habis dah) dapatlah 107 kmh pada rpm 8.5K . Tapi saya rasa boleh pegi lagi kalau long ride sebab cut off cdi pada rpm 10K. 

Ulasan

Artikel Lain