Kenapa Business Melayu Mundur

Assalamualaikum

" Nak tahu tak kenapa business orang cina lebih maju dari orang melayu kebanyakkannya? "

Bukan kerana sifat malas.. Actually most businessman tak kira siapa pun pasti akan berusaha bertungkus lumus untuk berjaya atau mencapai matlamat..

Sebelum itu, saya ini bukan la hebat dalam jurusan perniagaan ini.. Saya pun pelajar senibina.. cumanya saya ingin lontarkan pendapat untuk dikongsi bersama.. Andai salah dan silap, saya sedia terima teguran..

Tapi.. kenapa orang cina masih lebih maju? Kenapa ya?

Salah satu sebabnya ialah sifat hasad dan dengki orang melayu sendiri kepada sesama melayu..
Suka sangat cantas mencantas demi kepentingan sendiri.. kadang2 takde kepentingan pun tapi 'suka' melihat orang melayu gagal..

Tak payah cerita la isu besar2.. Saya sendiri niaga di pasar malam.. well kami (saya join booth brother tu) tumpang tapak orang lain.. bukan takde permit cuma tiada tapak jualan.. tapak penuh.. klu boleh bro tu pun nak ade tapak sendiri, senang terus sampai boleh niaga.. Alhamdulillah biasanya ade rezeki ade tapak.. tapi kadang2 tu ade peniaga lain yang dengki apa tah... marah2 kami.. cakap la elok-elok..


Tak cerita lagi kalau restaurant yang ramai pelanggan tiba2 tutup.. rupanya ade orang hantar santau.. semua makanan jadi busuk dan berulat sedangkan baru ja dimasak..

Tu baru perniagaan yg kecil.. belum syarikat besar2 yang untung jutaan ringgit. Hukum haram business ney sebab itu ini.. Syarikat tipu la apa la.. Kaji tentang syarikat tu pun ala kadar tidak mendalam dah menuduh itu ini.. kesian metaliti orang melayu ney..

Bila berlaku sesuatu isu.. sibuk ambil kesempatan dengan menambah lagi agar isu bertambah buruk..
Come on la.. Kita melayu mostly Islam kan? Ke hanya Islam pada IC? Hehehehe.. Kesian..

Orang cina berniaga boleh bantu sesama orang cina.. kerana mereka kuat dalam kesatuan.. bagi mereka, mereka adalah pendatang di Malaysia.. sebab itu mereka bersatu untuk memajukan bangsa mereka..

Kita? Bangga sangat dengan 'Ketuanan Melayu' sampai semua orang melayu nak jadi 'Tuan' tak mahu bersatu bantu bangsa sendiri.. Kesian..

Saya tak kesah sangat pasal bangsa, tetapi kita orang Islam.. bersaudara.. Takkan tak memikirkan ummah? Allahu..

Fikir lah orang lain berniaga bukan untuk kaya.. cuma untuk hidup ja.. untung cukup2 untuk keluarga.. nak makan minum.. nak perbelanjaan sekolah anak2.. Fikir la wahai umat Islam..
Akhir kata... jadilah umat Islam yang matang.. berfikiran positive.. Teguran untuk diperbaiki bukan untuk dimaki kembali..

Jika anda orang yang bijak.. sebarkan ilmu ini..
Saya tidak menyebelah mana2 pihak.. cuma saya perjuangkan Islam itu sendiri.. Fikirkan ummah..

Sekian

‪#‎ZeckExcel‬ ‪#‎ZeckOnexox‬ ‪#‎AkhyZeck_Gold‬ ‪#‎ZeckStudioEnt‬ ‪#‎Instant_Dakwah‬

Ulasan

Artikel Lain