Perbandingan Enjin antara Yamaha FZ150i, Suzuki Belang 150R, KTM Duke 125 dan Yamaha 135LC

Assalamualaikum
Post kali ini tercipta disebabkan saya berasa sedikit kekeliruan berkenaan saiz displacement engine iaitu cc engine dengan penghasilan kuasa kuda (horse power).. Tapi horse power engine juga berkait rapat juga dengan component-component motor yang lain seperti carburator, system fuel injection dan lain-lain..

Saya telah memilih senarai motor-motor yang specifikasinya hampir sama untuk dibandingkan yang terdapat di pasaran Malaysia..


Yamaha FZ150i

Yamaha FZ150i v3 2014
Suzuki Belang 150R




KTM Duke 125

Yamaha 135LC 5 speed

Perbandingan Engine Displacement (cc) dan horse power :

Yamaha FZ150i v2                  : 149 cc   (11.1 kW)
Yamaha FZ150i v3 2014         : 149 cc   (12.2 kW)
Suzuki Belang 150R          : 147 cc   (12.6 kW)
Yamaha 135LC                : 135 cc   (9.2 kW)
KTM Duke 125                       : 124 cc   (11.3 kW)

Lihat.. Suzuki Belang 150R memiliki kuasa kuda yang lebih tinggi berbanding Yamaha FZ150i walaupun memiliki cc engine yang kecil sedikit. Tetapi yang paling hebat ialah KTM Duke 125 dengan hanya 124 cc, ia mampu memiliki kuasa kuda lebih tinggi daripada Yamaha FZ150i v2 dan Yamaha 135LC..

Setelah beberapa kali mengkaji akhirnya saya mendapat jawapannya.. Iaitu dengan melihat spesifikasi engine dengan membandingkan saiz bore dan stroke... dan inilah hasilnya..

                                                 Bore   x   Stroke
Yamaha FZ150i v2                  : 57mm x 58.7mm
Yamaha FZ150i v3 2014         : 57mm x 58.7mm
Suzuki Belang 150R          : 62mm x 48.8mm
Yamaha 135LC                : 54mm x 58.7mm 
KTM Duke 125                       : 58mm x 47.2mm

Dengan membandingkan saiz bore dan stroke ini kita dapat konklusikan bahawa saiz bore yang besar (a.k.a piston) akan menghasilkan kuasa kuda yang lebih tinggi.. 

Berkenaan Yamaha FZ150i 2014 dan Yamaha FZ150i v2 mempunyai perbezaan horse power walaupun saiz engine adalah sama disebabkan Yamaha FZ150i 2014 menggunakan sistem fuel injection IPA 1 berbanding sistem lama iaitu 3CI dan juga sistem TPI yang menggantikan sistem CDI pada model lama.. Dengan teknologi pada component baru ini Fz150i 2014 boleh mendapat horse power lebih tinggi dari generasi sebelumnya..

Sebarang perkongsian sila komen dibawah :)

Ulasan

  1. Knapa belang hp lg laju dr fz wlopon fz ngn belang cc yg sama...

    Belang dohc
    Fz sohc

    Fz direka tok touring bike mmg superb ngn penjimatan minyak...
    Mcm sy pkai fz ni pon just for daily ride
    Minyak mmg superb lg jimat dr ex5 kot...

    Just ride for our passion and proud of ur bike..eat sleep ride repeat

    BalasPadam
  2. meningkatkan kuase/HP adalh dngn meningktkn "compression Ratio"...

    BalasPadam
  3. Dohc vs Sohc perlu ditambah dalam pengkajian anda. Gear ratio... 6 speed vs 5 speed. Compression ratio. Dan lain2. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Power to weight ratio. Itu yg paling penting. Kalu horse power 200hp pun tapi body berat xguna juga.

      Padam
    2. bior bebeno, kalo hp dah 200 tu 200kg pun tak terkesan lagi laaaaa, bole speed lg laaaaa..

      Padam
  4. Hp yg tinggi sbnarnya berkait dgn bore x stroke 2 sdiri.d mn klu nk hp yg tinggi bore mestilah besar dan stroke yg pendek...namun bla ini trjadi myk ehem2 la.tp cam jga mainkan peranan iaitu twin atau single.twin lbh power dr single cam and more hp.sistem suntikan hny sdikit mempengaruhi hp d mn ianya lbh kpd pjimatan myk.so,suzuki mmg advance.

    BalasPadam
  5. Nak power pakai enjin jet

    BalasPadam
  6. Nk ty, adakah semua model yamaha dah "cut off" kelajuannya??.. yang saya tahu kebanyakkan model baru hanya mencecah tak lebih dari 125 km/jam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cut off dye kat rpm 10.5k... top speed bg fz v3 yg sye prnah dapat 143kmh...

      Padam
    2. Sebenarnya saya pun dah cuba mcm2 cara dari sebelum ini dgn main spoket dan sebagainya sbb saya selalu ikut highway so bila saya fikir balik lain motor lain setting sbb saya slalu main laju dan turun naik bukit saya tukar spoket blakang 44 bacaan ratio 2.93 lpas tu saya main dkat highway lekas time tu turun bukit saya pergi 143kmh tapi saya overmeter dari cut off (paksa motor) akhirnya dapat naik 144kmh tetapi sekejap lpas tu dia tendang balik.

      Padam
    3. Sebenarnya saya pun dah cuba mcm2 cara dari sebelum ini dgn main spoket dan sebagainya sbb saya selalu ikut highway so bila saya fikir balik lain motor lain setting sbb saya slalu main laju dan turun naik bukit saya tukar spoket blakang 44 bacaan ratio 2.93 lpas tu saya main dkat highway lekas time tu turun bukit saya pergi 143kmh tapi saya overmeter dari cut off (paksa motor) akhirnya dapat naik 144kmh tetapi sekejap lpas tu dia tendang balik.

      Padam
    4. apo susah? bertukarlah kepada tuneboss hanya rm690 sahaja

      Padam
  7. bore effect pada rpm, stroke effect pada torque (daya kilas) sbb depends pada crank length.

    pada cc yg sama, bore besar dan stroke pendek punyai rpm tinggi dan torque rendah, begitu juga sebaliknya.

    hp = torque x rpm

    BalasPadam
  8. X ble lwn moto 2 ljang. Rindunya zman tu.

    BalasPadam
  9. jika fz150 dan lc 135 tukar blok dan piston saiz 63mm atau lebih...jgn terkejut...bertiang2 moto lain kena..stroke motor ni dh panjang...ubah piston besar lain macam jadinya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kna ingt jgk..belang 62 bore bsar stroke pndek je..sbb tu 147 cc je..brbeza ng yamaha.. Bore n stroke sama pnjang

      Padam
  10. saya buat perbandingan antara kawasaki z250 dgn yamaha r1, r1 memiliki bore dan stroke 70mm x 50.9mm dan z250 62.0mm x 41.2mm. jadi perbezaan kuasa kuda r1 dgn z250 tak lah jauh sangat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro kena tahu.. z250 2 cylinder inline manakala r1 4 cylinder inline... beza jauh bang~ hehehe

      Padam
    2. sbb tu r1 lebih kurang 200 hp tapi z250 cuma 32 hp...

      Padam
    3. haaa tu memang la hehe. cuma beza bore and stroke je dekat. specification lain memang menang r1 lah. ��

      Padam
    4. r1 1000 cc kot.. 1000 bahagi 4 selinder = 250.. xleh nak banding dgn kawasaki z250.. z250 2 selinder. 250 bahagi 2 = 125.. 4 selinder meletup setiap kali strok. 2 selinder meletup setiap 2xstroke (mcm 2 stroke 1 selinder punye motor). kalau motor 4 stroke 1 selinder bermakna 1 kali meletup 4xstroke baru letup balik. cc sama plak bergantung pade bore n stroke utk HP. dan ia ade pro n cons dan subjektif sgt bergantung kepada pemandu. klu nak melincah2 pantas pickup tapi nak 150cc 4 stroke belang lah jawapannya. klu nak long distance selalu convoi better yg stroke panjang dri bore. mcmmanepun ia tetap subjektif. stroke pendek pun boleh long distance depend pada rider. my 2 sen

      Padam
    5. Tahun 1991.... Suzuki Best 110cc = 12.5kW

      Padam
    6. Tahun 1991.... Suzuki Best 110cc = 12.5kW

      Padam
    7. Tahun 1997 Kawasaki ZXR 250 ... 4 cylinder .... 4 Keihin Carburetor..... muffler Tsikugi.... teman bawak habis meter yeop.... 290km/h.... Zaman la ni ...... kuasa kuda brake dipertingkatkan..... kuasa enjin di permainkan.... hu hu hi

      Padam
  11. r1 moto championship world tu hehehe

    BalasPadam
  12. kt sini ada pemilik fz150i yg latest tak ? nk tnya, ada jual tak exzos akrapovic megaphone untuk fz150i ? sesuai ke guna exzos tu untuk motor 150cc ?

    BalasPadam
  13. FZ ni kalau kaki mengembara satu malaysia dan budjet minyak pun ciput memang lah kena pakai FZ150i saya beli baru 6 bulan meter dah jalan 25 ribu KM 4 kali KL Kedah 3 kali KL JB kalau motor LC lama saya tu kalau buat macamni dah lama hancur ..tapi FZ ni sampai sekarang engine perfom ok lagi bearing pun cantil lagi sebab bearing belakang besar tayar pun besar tak pernah bocor tengah jalan

    BalasPadam
  14. Lol belang pn leh wat pusing malaysia gakk...cuma kena berhenti banyak kali tank kecik... x kira apa jenama kalau dapat moto yang orang baloq liat pasang kompem moto x ok... suzuki barang ori je yamaha barang local bersepah jenis yang x tau nk beza ori dgn lokal pakat kena tipu dgn tokey2 cina...apa2 pn aq suka jadi pengguna minority suzuki.. xD

    BalasPadam
  15. belang 150r sedap bawak dkat highway.....topspeed standart pun dah laju.....aku try ngan nimota ck9 thn2013 pun boleh bye2.....top belang naik 154kmh.....kalau tunduk dapat 160kmh berat badan aku just 50kg

    BalasPadam
  16. belang 150r sedap bawak dkat highway.....topspeed standart pun dah laju.....aku try ngan nimota ck9 thn2013 pun boleh bye2.....top belang naik 154kmh.....kalau tunduk dapat 160kmh berat badan aku just 50kg

    BalasPadam
  17. Nk tnye ni. Klau fz standard. Nk msok blok x1r 62mm. X ya tuka fcu/injecter bleh x?
    Smue stndard. Cme block je. Ade ape2 kesan smpingan?

    BalasPadam
  18. Balasan
    1. Motor 2t dh ketinggalan zaman dh....budak sekolah je pakai motor 2t ni

      Padam
  19. FX125 lagi syok....sep mnyak dan laju...moto tu test ngan dinamik,125z,LC135...haaa...semua bye² ler...baru standard tu ... 160km/h d highway ..pergh... aq syg moto tu...

    BalasPadam
  20. Cam fz150 dgn yz150 ada beza ke....???

    BalasPadam
  21. top speed belang saya suka huhu... gear 1,2 pun lompat lagi.. klu tess degan lc.. lc 180km motor belang baru 150km.. cume belang ni tanki minyak kcil..

    BalasPadam
  22. saya pakai FZ 150i beli tahun 2011. Dengan segalanya standard, masa tu lepas pantang 5ribu km nak speed 120 pun perlukan kepayahan (kena tunduk dan rpm agak tinggi) . tapi test dgn GPS , 120 km tu dalam lingkungan 100- 110 km sejam . (kelajuan yg sama dgn meter kereta Gen 2 saya pada kelajuan 130) dalam 2 tahun jugak tak pernah tukar sprocket size lain. Bila tgk rpm dah mula senang cecah cut off, saya kecilkan 2 mata sprocket belakang.. kesannya,,fuh..first time terasa 120 tu macam senang je ... maintain pulak dgn sprocket size tu untuk setahun lagi, dan drop lagi 2 mata.. masa tu top speed boleh cecah 150 dgn badan tegak.. tapi kelajuan GPS dalam 135- 140 km/jam.. (apa yg menarik kat highway still boleh follow moto 250 cc yg bawak pada kelajuan relax dorg..(of course kalau dorg pecut boleh laju lagi) dgn sprocket setting je boleh buat FZ ni laju Ok.. lepastu try bukak air filter.. hehe..bunyi macam tkar ekzos dan horsepower increase menyebabkan Topspeed yg lebih tinggi dicapai.. 160 km sejam.. (Engine masih standard) . lepas ni ingat nak tukar blok..tapi risau pulak kalau prestasi yg diinginkan tak sampai..

    BalasPadam
  23. Belang krg dah bleh potong 125zr
    Belang tetap dihati

    BalasPadam
  24. bro, belang lagi laju la. standard kalau baru 160. confirm fz kena dgn belang ni. tapi tula kan, belang ni tangki. tu kelemahan dia :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. belang ni tangki, tangki apa beb? type tkhabis latu bahaha. tangki kecik kan? haa taudah 4.9 liter ja

      Padam
  25. Belang kena bawa gelen la haha...body ringan tambah beban sikit..

    BalasPadam
  26. Belang kena bawa gelen la haha...body ringan tambah beban sikit..

    BalasPadam
  27. cerita psl brg lokal ngan ori ni, aku nmpk karb uma 28mm yg kau pasang tu bro. maap ckp, carb uma yg ori kaler dia bkn krom terang tp pudar bro. cuma dari apa yg aku dpt dari otai otai lain lah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. updated......Carb uma model baru kaler dia krom terang plus lagi senang nak seting dari model lama.,
      yg pudar tu uma yg lama., sekian dari saya pecinta motor., tak kisah lah dari jenama apa pun....

      Padam
  28. Jawapan utk tajuk dulu atas Adalah tentang bore/stroke ratio, character ratio ini yg akan menentukan moto bermain d rpm rendah atau tinggi .. rendahnya pada hp fz tu sebab max rpm yg d capai adalah rendah...hp= torque x rpm,tp kena tgk max torque tu berada kat rpm mana .. makin tinggi rpm makin up hp..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. maaf lambat reply sebab pegi belajar pondok.. Betul juga.. terima kasih bro.. kne mengaji lagi ney, xcukup ilmu~

      Padam
  29. klau tangki fz150i brapa liter tu?

    BalasPadam
  30. kalau tangki fz150i brapa liter tu?

    BalasPadam
  31. Nk tanya lh otai2 moto ne sbb sy pasal moto ne tk tau sangat sy nk bg moto belang ne naik speed lh kn tp sy nk tanya blog berapa mm sesuai...

    BalasPadam
  32. Nk tanya lh otai2 moto ne sbb sy pasal moto ne tk tau sangat sy nk bg moto belang ne naik speed lh kn tp sy nk tanya blog berapa mm sesuai...

    BalasPadam
  33. fz v3 2014 telan minyak hitam dalam enjin.banyak orang dah kena terutama jalan jauh.1000 km tukar minyak hitam.kalau 2000km baru tukar semasa menunggang enjin mati dan tak boleh hidup lagi kena overhaul kos rm1100.

    BalasPadam
  34. Minyak hitam kurang sebab utama ring pada piston dah haus.

    BalasPadam
  35. slm otai" nk tanya klu belang standed ...sporket nk pakai size apa....kwn ni bawa lagu kt hiway....klu boleh troottle hbis ....

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain