Kehebatan motorsikal 2 lejang

Assalamualaikum
Hari ini saya mengahabiskan masa (haha.. membuang masa sebenarnya) dengan kawan saya, Nah Qashri. Hm.. saya pegi tengok wayang dengan dia sebab dia masih cuti. Kami pergi cinema naik motor. Saya macam biase la, Yamaha 135LC. Motor dia, Suzuki RG sport 110.

Suzuki RG sport 110. Enjin 110cc 2 lejang. Fuel tank 5.2L... Hm.. Motor ney motor 2 lejang model lama tapi masih lagi dalam keadaan yang baik. 

Okey.. Sebenarnya saya hari ini teruja sedikit dengan enjin 2 lejang ney. Walaupun enjin 110cc, tetap acceleration (pecutan)-nya jauh lebih baik daripada motor saya yang bergelar 'King of Moped'. Saya dan dia beberapa kali membuat 'Drag Race'. Yamaha 135LC vs Suzuki RG Sport 110. Well... keputusannya Suzuki RG Sport ney yang menang pada akhirnya.

Pada awalnya saya yang menang (Headstart) tetapi selepas menukar Gear ke-4, Suzuki RG Sport memotong dengan pantasnya. Woah... Saya agak terkejut disitu... Pada pendapat saya, kemenangan itu disebabkan Suzuki RGSport ada 5 Gear dan berenjin 2 lejang. Hm.. Yamaha 135LC saya cuma ada 4 Gear je. Walaupun Enjin 4 lejang saya bersaiz lebih besar CC-nya, tetap tak dapat menandingi enjin 2 lejang yang hanya 110cc. 

Apabila saya bersebelahan dengannya dan memulas minyak sehabisnya,  saya masih tidak dapat memotong dia dan dia pun tak dapat meninggalkan saya dibelakang. So, Topspeed Suzuki RG Sport dan Yamaha 135LC adalah sama iaitu 112 kmph. 

Untuk pecutan, enjin 2 lejang memang hebat tetapi saya tetap dengan pendirian saya meng-recommend-kan motor berenjin 4 lejang. Well, nak buat apa pun kalau acceleration je hebat tetapi bab kos minyak tinggi.  



Ulasan

  1. assalamualaikum,
    Yamaha LC135 - 11.3 HP = RPM 8000
    Suzuki RG Sport 110 - 14.3 HP = RPM 7500

    bezakan? nk compare 2 stroke dgn 4 stroke mmg xboleh... even KRR 150 boleh kejar ninja 250...
    horsepower (HP) 2 stroke hampir 2 kali ganda dari 4 stroke..

    tp.... ad baik bruk..

    2Stroke

    - Acceleration tinggi
    - Top tinggi
    - Mudah utk setting
    - Pengunaan minyak yg agak kuat
    - Pengunaan 2T
    - Pengeluaran asap yg banyak
    - Tidak boleh kekal pada kelajuan tinggi utk masa yg lama
    - Bunyi yang membingitkan

    4Stroke

    - Jimat minyak
    - X menggunakan 2T
    - Low maintenance
    - Kurang sikit kelajuan
    - boleh maintain kelajuan tinggi(Liquid Cool model)
    - Bunyi yg menyenangkan

    apa2 pun..setiap orangkan ada pendapat masing2... both type good.....

    peace ^^,V

    insyaAllah kalau ada rezeki pkai FZ nnti...rasakan kuasanya...bab laju xlaju mana la.... jimat? full tank 350km++...speed? saya maintain 120 km/j

    puas hati...hehe.... tp kt highway makan asap KRR dgn RXZ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. trima kaseh untuk komen kt atas.. tak kesah la FZ xselaju RXZ and KRR yg penting kos maintenance jimat dan memudahkan.. FZ tetap menjadi pujaan hati.. haha

      Padam
    2. sama2....good2.... saya dalam setahu lagi nak upgrade dah..hehehe.... insyaAllah.. kalau ad rezeki...

      Padam
  2. Mcm mane nk laju kat rg sport 110 lgy ye,sbb nk msuk sprintest lwan 125z,rxz,pnther,lc semua power,tnjuk ajar skit bgy yg taw

    BalasPadam
  3. Wah..apa2pn kta rider tiada bezanya..spoket ratio kne tau.

    BalasPadam
  4. Size sporcket APA yg sesuai untuk rg sport untuk main long

    BalasPadam
    Balasan
    1. Paling sesuai 14t depan,belakang mengikut berat badan,kalau saye berat 49kg,spoket saye 14/33,tapi bukan motor standard laa😅

      Padam
  5. Size sporcket APA yg sesuai untuk rg sport untuk main long

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau gna 35 14...karb std kasi korek ckt...kt skru mgkuk klac tmbh 1 lg washer tmbaga..

      Padam
  6. Salam..aku da rg110...std mto dpt 140-150kmj.mmg puas hati dgn monoshock...mnyak pn save...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq ade juga rg, tapi top sampai 120 je, ade tips ke nak naik sampai 150, asalkan x sentuh enjin ah sampai korek blok?

      Padam
    2. boss suzuki rg sport makan minyak banyak tak? sebab nak angkat sebagai moto first

      Padam
  7. Kelebihan lain model ni yg tiada pada model lain dalam kelas yg sama,
    ada teknologi superlube yg ada ada pada model KRR mcm Dinamik(Tiada pada 125z)..
    Dimana cecair 2t dipam terus ke bearing Crankshaft,selain mengharapkan semburan menerusi reedvalves, (125z,Rx-Z)
    Sistem engine balancing mcm 125z..(Tiada pada pada model Dinamik),
    Kipas penyejukan(Tiada pada 125z, Dinamik)..
    Kebanyakan rider kagum dengan model siri RG (Rg Sport, RG-V, RG-X)
    memilihnya sebab teknologi kejuruteraan bukan atas dasar Kosmetik..
    Model RG-X dihentikan pengeluaran di Malaysia kerana "Overpower" mcm Honda Hurricane.

    BalasPadam
  8. Nak beli rg tapi laju sangat la

    BalasPadam
  9. MMG kepuasan memakai jentera 2 lejang x DPT d nafikan,terutama RXZ,panther dan seangkatan

    BalasPadam
  10. Setiap jentera motor ada kelebihan dan kelemahan..jika lihat rg sport antara kapcai yg unik.modal sedikit dpt kelajuan yg selesa..motor lain juga jika tahu cara modifikasi ikut nisbah juga akan dpt kelajuan yg sesuai kuasa kudanya..fahami apa itu lejang dan kiraan lejang mmg terang2 kita nampak 2xlejang akan mendahului 4xlejang.4lejang perlu 4kali turun naik piston baru pickup running..2lejang dah tentu dpt pickup awal..kelebihan suzuki adalah kekuatan part enjin terutama block yg keras jika di bandingkan dgn motor lain.kelebihan kapcai rg sport sbb ada sistem kipas yg kuat utk kawal kepanasan block..byk lagi kelebihan rg sport..antaranya standard modified shj boleh dpt kelajuan seperti open modified.aku pernah buktikan di game juara2 tahun 98 full standard modified memenangi game yg mana peserta lain ada yg gunalan powerjet,yypang,bmpower,kips kaburetor,full aloy..sng cerita motor open dpt aku bagi asap..ini kelebihan apabila faham nisbah keupayaan jentera.àpakan 11hp dan 14hp,22hp dan lain2?bagaimana ingin jadikan 14hp ke 20hp tanpa membuatkan jem panas biasanya...pasti ada yg kurang..kaji motor cc besar maka akan dpt kelajuan kapcai...
    Aku just share pengalaman ketika aku dlm dunia permotoran..sampai skrg masih guna rg sekadar jln2..buat suka2 setakat habis meter shj..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain