Honda Wave Dash versi Repsol

Assalamualaikum
Okey... Kali ney saya nak cerita pasal motor kapcai ney 'Honda Wave Dash versi Repsol'. Saya pernah berminat dengan motor ney sebab design dia cantik... Woah, ade tulisan 'Repsol' memang rasa bagaikan seorang pelumba motor.

Wow.. mengancam oo..

Sebenarnya member saya sendiri ada pakai motor ney. Haritu kami konvoi (kecil-kecilan) pegi lumut.. So, dapat la jumpe member dengan motor baru mereka. Member yang pakai Honda Wave Dash ney ada 2 orang iaitu Muhd Iskandar Zulkarnain dan Muhd Nur Azamudin. Tapi yang pakai versi 'Repsol' ney Iskandar je..

Iskandar dan motor awsomenya.. :D
Tengok member pakai motor ney, terasa pula nak beli. Nampak stylo dan bergaya. Uuuu.. Harga pun not bad dalam RM 5,129. Nak feel seperti professional racer ianya sangat berbaloi dengan harga tu. Walaupun nampak bergaya dan hebat, perestasi motor ney kurang memberangsangkan. Engine 110cc tak sesuai dengan motor yang design seperti ini.  Topspeed motor ney kalau ikut meter motor cuma dapat cecah 120km/j. Mengikut jangkaan saya, ia mungkin dalam lebih kurang 105 km/j mengikut meter gps.

Azam..
105 km/j agak menyedihkan untuk design motor racing macam ney. Saya guna Yamaha 135LC dapat memintasnya dengan mudah. (Hahaha.. Sorry bro). Memang sepatutnya lah saya dapat memintas motor Honda Dash ney sebab LC pakai engine 135cc. Cuma saya tak puas hati sebab honda letakkan engine 110cc untuk motor sehebat ney.  Sepatutnya Honda letakkan engine motor kapcai yang terbaik seperti yang terdapat dalam Honda Future (125cc). Lagi satu yang tak best ialah capacity fuel tank motor ney. 3.7L je? Ia terlalu sikit dan tak sesuai untuk long distance travel. LC saya pun 4L.






Well, sekarang saya dah tak berminat dengan motor kapcai lagi sebab topspeed motor ney terlalu rendah jikalau dibandingkan dengan bacaan meter motor tersebut. Keep calm and save money for Yamaha FZ150i.. Uuuu..
Motor-motor yang join konvoi.. 2 Honda Wave Dash, Honda Future dan Yamaha 135LC(saya punya).
Tapi apa-apa pun tengok la video promotion ney. Honda Blade 110R (Honda Wave Dash versi Indon). Spesifikasi sama cuma headlight dengan beberapa part lain berbeza dengan Honda Wave Dash kita. Maaflah sebab tak jumpa video promotion Malaysia (rasanya tak ada).




Ulasan

  1. tak sesuwai untuk perjalanan jauh enjin kacau

    BalasPadam
  2. moto ini mmg xtahan. xcpt. style cntk sj. line xblh pki. aku sdh jual blk

    BalasPadam
  3. aku dah dua tahun pkai moto ni... alhamdulillah masih elok walaupun banyak kali bwk pi route lasak... dari kuala kangsar ke nilai hanya RM 20 lebih sikit je...

    BalasPadam
  4. Pakai dash minyak jimat. Dari kuala selangor round kl. Sampai sesat lagi kat kl balik selangor cuma habis lebih kurang rm2.

    BalasPadam
  5. Alu pakai da dekat 6 tahun ok je motor ni ,minyak pun save

    BalasPadam
  6. 2015-2019 ok jer. Alhamdulillah xpernah ada problem. 10/10

    BalasPadam
  7. 2011 smpai skrg 2019 masih gunakn dash siap upgrade lg. Walaupun bli ysuku. Pegi kja naik dash jgk.

    BalasPadam
  8. dah bawak ride sampai ke Betong Thailand... steady jer...

    BalasPadam
  9. komen tahun 2021.aku cari balik motor ni. buat koleksi sbb bentuk lawa. x laju x apa janji hensem. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya ada dash repsol full original moto..

      Padam
  10. hahaha well baru aku tgk cerita ni dah pakai 8 tahun moto ni dulu siap ulang alik KL- kelantan seminggu sekali 😌 ok je ... minyak jimat x sampai RM20 AKU dari kl blk kelantan 😆😆 masih pakai lg skang ni .. walaupon aku dh usik sikit je block head n cab dia bg laju sikit alhamdulillah masih ok lg xde prob mana2 kalau naik biasa2 lc135 xdan nk potong aku 😂

    BalasPadam
  11. Jan 2012 smpai harini pakai. Yg pnting jaga 4t n tuka air filter.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Artikel Lain