Assalamualaikum..
Post kali ini adalah uji kaji setelah sekian lama mengubah spesifikasi motor kepada asal... means kembali standard bro. Well, modified ney memang best. Penangan dia perggghhh memang terbaik. Nak laju je setiap kali jumpa LC lain atau motor2 saingan dengannya..
Yamaha Malaysia dah lancarkan model terbaru iaitu Yamaha Y15ZR. Dengar cite laju semacam walaupun standard. Well, kita tak dapat melihat dengan mata sendiri on the road saing2 dengan Yamaha 135LC lama lagi... So, tak leh nak judge motor baru.
Topspeed = 138 kph on meter. Tapi andai ada ralat pada meter mungkin tak banyak.
Banding dengan LC v1.. Hmmm.. meter xleh pakai. Topspeed 170 kph meter. Tipu habis la~ hahahaha.. Saya kalau nampak ade orang komen LC v1 laju sampai 170 kph memang gelak guling2 la.. Kene tipu dengan meter.. puih la..
So, daripada problem iaitu cost tinggi untuk modified tetapi demi mencapai matlamat untuk terus laju kehadapan. Saya telah membuat kajian seba sedikit tentang standard tuning.
1. Ujikaji Sprocket ratio.
Conclusin, perkara yang kene faham :
Torque meningkat = Pickup laju, Acceleration pantas, Pecutan tinggi.
Torque menurun = Pickup lambat, Acceleration slow, Berat la senang cite.
Basicly menukar saiz sprocket depan menyebabkan perubahan yang sangat besar pada engine. Misalnya jika ia ditukar kepada saiz kecil, Torque akan meningkat. Manakala Jika ditukar kepada saiz besar, Torque akan menurun.
Jika menukar saiz sprocket belakang, effectnya tidak sebesar sprocket depan. tapi at the end, Anda akan rasa effectnya pada topspeed. Sprocket belakang terbalik effecting berbanding sprocket depan. Jika ditukar saiz besar, Torque meningkat. Dan ditukar saiz kecil, Torque menurun..
So, bagaimana nak tahu effect asas sebelum menukar saiz sprocket?
Saiz asal sprocket ( 4 speed ) : 15 (drive) depan, 39 (driven) belakang
Drive ratio = 15 ÷ 39
= 0.3846
Saiz sprocket baru ( 4 speed ) : 15 (drive) depan, 38 (driven) belakang
New Drive ratio = 15 ÷ 38
= 0.3947
So, = 0.3947 - 0.3846
= 0.01 (decrease torque)
Sprocket 15-38... tpi susah giler nak dpt.. ney pun sebab dalam tunnel highway.. pickup memang sedih la.. engine standard. |
Apabila new drive ratio adalah nilainya lebih besar, kesannya adalah anda akan dapat increase topspeed tetapi decrease in acceleration.. means topspeed meningkat tapi pickup menurun..
Saiz sprocket baru ( 4 speed ) : 15 (drive) depan, 40 (driven) belakang
2nd Drive ratio = 15 ÷ 40
= 0.375
So, = 0.375 - 0.3846
= - 0.0096 (increase torque)
Apabila 2nd drive ratio lebih kecil nilainya bermakna decrease topspeed, increase acceleration.
Untuk kepada pengguna racing CDI, biasenya cut-off pada 12K rpm. jadi jika nilai drive ratio besar, kemungkinan nak capai 12K rpm adalah mustahil. Disyarankan guna drive ratio yang rendah agar dapat serasikan horsepower engine untuk capai 12k rpm (max rpm)... Sebab topspeed motor pada rpm paling tinggi..
Cukup setakat kali ini. teruskan jadi followers kerana ada banyak lagi post uji kaji yang akan datang.
Selamat mencuba... Semoga semakin Laju kedepan :)
Yamaha 135LC
Bro standardkan balik motor ke?
BalasPadamHaah.. standard balik.. bajet takde... hehehe
PadamSalam bro. Klu 16 : 39 mcm lak? Ok ke tak erk?
BalasPadam16:39 agak berat klu moto std... klu ada modi lain up power mcm pkai carb besar ke, block besar ke sesuai la.. :)
PadamBtul bro .. sy dah try top speed dgn y15zr ni.. pickup sama tp start kena tinggal 2 tiang dlm jarak 800m.. haha..sy pny lc135 v1 blok fz150 sprocket 16-39.. lain std
BalasPadamlc v3 4s sprocket asal dia brp?
BalasPadamnk pakai 15-37 ok x utk motor std?
Std rsenye smua sme.. 15-39... try dlu 15-38 mcm mne... actually pickup drop cuma untuk long distance kt highway bgus gak sbb topspeed naik...
Padamlc aku 4s tahun 2015...set spoket 14-37 mmg terbaik...dpt 130 kmh berbanding setting asal.
Padammeraung skt jer x teruk pun bak kata orh mcm ada vtec..hehehe
cuba laaa try and error...x cuba mana korang nak tau kan.
sprocket ringan pickup power.. dpt max kn rpm engine dpt la topspeed max pontential~
PadamPada yg rajin buka enjin bolehla tukar kpd blok fz150 bersesaran 150cc.. dgn saiz piston 57mm..saiz ini adalah yg paling TAHAN n lasak sesuai kgunaan harian dan hage adlah brpatutan lebih kurang rm280-350(tgk kedai).. saiz rod lc sama dgn rod fz150 iaitu 58mm ukuran pnjang stroke n piston adalah balance 57mm × 58mm(piston × rod)..so xde mslh rod goyang utk jgka masa pjg..ia masih boleh tmpung utk piston 57mm brbanding saiz gedabak blok racing lain yg bole mndtgkn mslh akan dtg kalo xpndai jaga hehe ..tahap gegaran adalah masih kurang mcm blok std.. cume kena jaga air coolant utk 3bln skali sbb tahap kepanansan da berlainan sikit brbanding 6bln skali utk blok std..nk tahan lama pkai coolant toyota bli kat kedai keta warna hijau.. lg bagus buat sndiri dr pasang kedai sbb kedai mmg makab upah tinggi..so kos jd mahal..kalo xpandai jgn mndai2 buat hntar je kedai buatkan..nnt lg mcm2 mslh.. sy nasihatkan kalau xnak pening kepala nk layan blok calar or coolant bocor ke..baik pakai je blok ni..just plug n play je.. walaupon xsehebat blok2 racing yg seangkatan dgnnya tp kalau pandai setting top speed mmg leh pg 140-150kmh ikut gps.. cume pickup xmcm blok racingla.. kalau ade duit lbh sumbat skali cam fz150 n racing spring valve brand cms..beserta saiz spocket 15-37 415 atau 420..insyallah bole outmeter kalau meter lc laa.. hehe.. nak best lg tukar karburator saiz 28mm atau karbuarator rxz millenium saiz 26mm utk suapan gasolin yg cukup.. slmt mncuba
BalasPadamnice.... terima kasih. sebelum ney tak pernah try saiz 57mm.. hahaha... sbb rse mcm kecik ja... dlu main 62 mm... 2 kali barai sbb block calar... yup, rod ori tak tampung block besar smpai 62mm... well, memang logik la ko cakap sbb fz pkai spec engine yang lebih kurang sama ngn LC...
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamsalam bro saya pakai v2 4s tahun 2014, sekarang ni pakai sproket 15-35 top 120-130. membe pakai 15-34 kena tinggal 1 tiang(motor keluar saing2). persoalannya, sproket belakang kecik tu main peranan untuk top ke? motor std je tapi saya suka main top. mintak pendapat bro terima kasih
BalasPadamwasalam.. yup.. sproket blakang saiz besar tambah topspeed tapi kalau engine cukup horsepower (kuasa) nak tampung... engine std xcukup kuat nk pkai sproket blakang kecik sngt... cuba try 15-38 or 15-37... serious better... pickup pun ade top pon ade.. klu sproket belakang terlalu kecik moto akan drop topspeed sbb xmampu nk cecah kecuali turun bukit atau dalam terowong.. hahaha...
Padamdan ada cadangan tak untuk minyak hitam yang sesuai untuk enjin? saya pakai motul tapi macam kureng sikit sebab bila mula2 tukar mesti enjin terasa berat.
Padamterima kasih bro, memang nak tukar sproket pon cuma taktahu nak ejas macam mana
PadamYang minyak hitam tu.. saya pakai Yamalube je.. so far so good... nk yg bagus amik full synthetic tpi mahal la.. Yamalube sesuai ngn engine yamaha..
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAssalam bro... nak tanye... saya ade jentera 135lc v2 tahun 2014... masalah saya sekarang tentang sprocjet... bole kew moto saya pakai 14-35 rantai 415.??? Adakah untuk jalan jauh saiz nie okr.???? Untuk pengetahuan bro juga ekjos saya dah buat con chamber dan buang air filter kotak angin... yang lain semua std lagi...
BalasPadamAssalam bro... nak tanye... saya ade jentera 135lc v2 tahun 2014... masalah saya sekarang tentang sprocjet... bole kew moto saya pakai 14-35 rantai 415.??? Adakah untuk jalan jauh saiz nie okr.???? Untuk pengetahuan bro juga ekjos saya dah buat con chamber dan buang air filter kotak angin... yang lain semua std lagi...
BalasPadamWaalaikumsalam.. klu ikut kiraan 14-35 bley increase topspeed tpi akan turunkan pickup.. cuba try 14-36 dlu... rantai 415 tu kecik kn... saya xpernah pkai... tpi kne cuba jaya la ye.. hehehe
BalasPadamYup 415 rantai kecik,saiz seakan rantai basikal... kalau untuk highway jalan jauh la saiz apew yg sesuai.??? Sebab bulan 2 nie nak konvoi ke cherating... nak siap sedia sprocket yg sesedap rasa semasa konvoi nanti...
BalasPadamYup 415 rantai kecik,saiz seakan rantai basikal... kalau untuk highway jalan jauh la saiz apew yg sesuai.??? Sebab bulan 2 nie nak konvoi ke cherating... nak siap sedia sprocket yg sesedap rasa semasa konvoi nanti...
BalasPadamTry pkai yg biasa ja.. 428.. rsenye xde effect sngt pun klu rantai kecik... men kt sprocket ratio ja.. inshaAllah bley cecah 120+ kmh gps..
PadamTry pkai yg biasa ja.. 428.. rsenye xde effect sngt pun klu rantai kecik... men kt sprocket ratio ja.. inshaAllah bley cecah 120+ kmh gps..
PadamWaalaikumsalam.. klu ikut kiraan 14-35 bley increase topspeed tpi akan turunkan pickup.. cuba try 14-36 dlu... rantai 415 tu kecik kn... saya xpernah pkai... tpi kne cuba jaya la ye.. hehehe
BalasPadamSalam bro kalo dah pkai blok 62 saiz spoket ape yg sesuai tok men long skrg pkai 36-15 tp motor rse mcm nak pegi lg
BalasPadamSalam bro kalo dah pkai blok 62 saiz spoket ape yg sesuai tok men long skrg pkai 36-15 tp motor rse mcm nak pegi lg
BalasPadamWasalam... dlu pkai block 62mm jugak... sproket pkai smpai 15-35... okey sedap pkai.. engine santai walaupun 100+ kmh
Padamsalam tuan, sedikit soalan berkaitan spoket. Saya pakai lc es 5speed 2014. Berat saya 7xx kg. Travel hari2pegi ke tempat keja, pegi balik 100km +++. Enjin standart kilang, cuma saya tukar plug g-power racing & filter racing.
BalasPadam-Spoket asal kilang 428/14-38, bole dapat 110km jer.
-Sekarang saya pakai 428/15-36, bole dapat 120km jer.
Dalam perancangan nk tukar spoket belakang. Bapa saiz yg sesuai 38 @ 39 ?
Mohon pencerahan tuan Zakuan Zaki...tq
Wasalam... 14-38 tu ringan actually maybe topspeed sekat kt 110 kmh sebab cut off cdi pada 8.5k rpm... 15-36 actually berat, saya pkai time modi block 62mm... cuba try pkai 15-39... topspeed bley naik 130 kmh inshaAllah... tpi pickup kurang sikit la dri 14-38
Padamtq tuan, tima kaseh atas info...
Padamsalam tuan, klu saya tukar 14/35 enjin standart moto saya bole taraik x ?
PadamAssalamualaikum tuan saya pakai blok 65 berat dlm 80 spoket brpe yg sya patut pakai utk main highway...
BalasPadamAssalamualaikum tuan saya pakai blok 65 berat dlm 80 spoket brpe yg sya patut pakai utk main highway...
BalasPadamAssalamualaikum tuan
BalasPadamSaya pakai fz150i
Naik angin lc v1 pecut hahahaa
So conclusion nak main highway sesuai sprocket saiz berapa?
assalamualaikum .. bro nk tanye sikit.. sye pakai lc v1 std.. skrg pakai 32 14.. long ad tp pickup xde langsung. jd spoket berape belakang untuk tampung spoket dpn??
BalasPadamassalamualaikum .. bro nk tanye sikit.. sye pakai lc v1 std.. skrg pakai 32 14.. long ad tp pickup xde langsung. jd spoket berape belakang untuk tampung spoket dpn??
BalasPadamWaalaikumsalam... maaf lewat sebab bru balik umrah... cuba try 14-36, tak pun 14-35... 14-32 berat sngt untuk engine std... 14-35 la gam ade long tpi kurang sikit la pickup dri 14-36
BalasPadamSalam bro kalau engine std... sprocket depan 15 belakang 34 cmne lak bro... ok ke??? Bape long leh pegi??? Pastu kalau tuka CDI.. patut tukar yg cmne punye..sye punye Lc V1
BalasPadamWasalam... engine std 15-34 berat sangat bro... topspeed drop pickup lagi la drop... klu turun bukit boleh la pegi.. hehehe... klu nak main CDI, nasihat saya tukar sekali spring valve sbb CDI akan up rpm engine menyebabkan engine pusing lebih laju.. cumanya tukar tu sbb takut berlaku floating valve dimana valve akan berlaga dengan piston disbbkan spring valve lambat nak tutup valve kerana engine laju sngt... klu nak main CDI better pkai saiz sprocket asal 15-39... Aq dapat topspeed 120 kmh pada 9.5K rpm... klu tukar CDI maybe rpm smpai 13K rpm pun ade... so maybe topspeed bley up sampai 130+ kmh (secara teori la) tapi susah jugak disebabkan faktor rintangan angin semakin laju semakin kuat.. tapi potensi tu ada misalnya lalu terowong, cucuk belkakang kenderaan lain (rintangan angin kurang) or turun bukit (tambah power dari gravity)... hehehe
PadamKlu serious main CDI pkai la Uma Racing punye.. bley adjust sesuka hati max to 15K rpm.. hahaha... klu biasa2 punye CDI mcm BRT Dual Band rsenya limit sampai 11K rpm... lain2 tu tak tahu... hehehe...
PadamCDI uma racing bape ratus tu???
PadamKalau sprocket 15 35 cmne lak bape leh pegi??? Kedai moto abg kat mne?? Abg ade id wechat ke wassap ke... senang sikit nk berborak pasal moto ni... sye ni bru masuk ke alam moto!! :) bantu lah sye
CDI uma racing antara yang mahal dah features dia pun best... tak ingat harga tapi maybe dalam RM300+ kowt... saya pakai sampai 15-35 je dlu time modi block 62mm.. topspeed pernah dapat 141kmh pada 9.5k rpm (CDI std).. tpi nk dpt 141 kmh tu pun susah jugak biase2 full throttle dapat la 135+ kmh.. time tu fz, 125z ke 125zr ke dinamik 120 ke memang makanan la.. cuma men ngn rxz dan rr ja xlepas lagi..
Padamno. 0172877221 wassap.. weechat pun ade tpi xselalu bukak
Kedai moto? hehehe.. saya student.. mat rempit ja.. bukan siapa2 yg hebat~ kedai tempat modi kt area sekinchan, selangor... kedai Acin Speed
PadamBro.. Nk tnye ni.. Untuk spec 62, spoket ap yg sesuai? Skrg 15-35.. Tpi top dari 120 nak ke 130 jadi berat sngt nk naik.. Boleh bgi cdngan tak spoket ap sesuai nk bgi dy tak berat nk naik dei 120 dan ke atas.. Berat sy 62kg..
BalasPadamdlu pun sme mcm bro block 62mm ngn sprocket 15-35.. ye agak berat sikit tapi berat badan saya ringan takde masalah sngt.. pickup still ade.. cuba pakai 15-36 pula.. klu 15-37 pickup memang giler2 power tapi nanti top pulak tak brapa tinggi...
PadamSalam bro. Saya pkai lc v2 blok fz. Yg lain sume standard. Sprocket apa yg sesuai ea?
BalasPadamcuba try sprocket 15-37 dlu.. pick up power, top pun ade... selamat mencuba
PadamSalam..moto sya lc es clutch 4s 1st model...motor stndart kilang..top 140...tnduk 150..brat bdn 100kg..soalan sya set spoket brapa yg ssuai untk sya bg naikkan lg topspeed moto..hrp dpt mmbntu
BalasPadamSalam bro.. Tolong beri cadangan sprocket ape sesuai untuk lc standard first model v1 antara 14-36 atau 15-37 mane yang terbaik dari segi top dan pickup. Tq
BalasPadamWasalam... 14-36 tak jauh beza dengan std saiz sprocket 15-39... so, xde function.. hehehe.. 15-37 topspeed ya akan naik tapi pick drop... klu drag ngn moto std sprocket kalah jauh.. bley try 15-38.. berat sikit tpi tak drop banyak dan up topspeed dari st sprocket...
Padamassalam bro... nak tanye... moto std kalau pakai low cam bole pergi tak.??? lagipon moto saya dah buat auto busch racing dan mangkuk clucth 6 spring... mohon pencerahan dari boss...
BalasPadamassalam bro... nak tanye... moto std kalau pakai low cam bole pergi tak.??? lagipon moto saya dah buat auto busch racing dan mangkuk clucth 6 spring... mohon pencerahan dari boss...
BalasPadamWasalam.. InshaAllah boleh pegi lagi tu.. sebab more fuel masuk ke engine.. cumanya kamu kena tukar racing spring valve (spring keras) sekali baru ngan dan tak merosakkan engine dan valve.. Dia boleh menyebabkan floating valve disebabkan bukaan valve semakin besar tapi spring valve std tak mampu nak tarik laju untuk tutup valve.. maka valve akan berlanggar dengan piston.. solutionnya pakai spring valve racing :) .. auto clutch? 6 speed ke? Uuu.. saya berminat.. cerita kat saya yg tu....
Padamooo... makne nye saya kena pakai spring valve racing juga la yerk... oke kalau cmtu... pasal auto bush tu saya pakai racing punya... mangkuk clucth lak saya pakai 6spring... bukan 6speed boss... saya pakai auto bush racing mang sedap la,pakej lak ngan mangkuk 6spring... mang terbaik pergi dia... sikit pon xde gantung...
Padamooo... makne nye saya kena pakai spring valve racing juga la yerk... oke kalau cmtu... pasal auto bush tu saya pakai racing punya... mangkuk clucth lak saya pakai 6spring... bukan 6speed boss... saya pakai auto bush racing mang sedap la,pakej lak ngan mangkuk 6spring... mang terbaik pergi dia... sikit pon xde gantung...
Padamowh.. ingtkan 6speed... mencari cara nak buat 6speed sbb ade org pernah buat jugak.. tanya pomen kata takboleh... hehehe..
Padampomen mane kate xbole.??? pakai full set shaft gear box 5speed pastu upgrade gearbox 6 terus... nak lagi senang pakai full shaft gear box 125... tp kene potong cikit la....
Padampomen mane kate xbole.??? pakai full set shaft gear box 5speed pastu upgrade gearbox 6 terus... nak lagi senang pakai full shaft gear box 125... tp kene potong cikit la....
PadamUuuu.. terbaik la.. tapi....... hehehe.. dah pencen men modi~ tunggu kaya nanti la bru main balik~
PadamSalam. Motor sy LC135 2015 std. saiz sprocket apa paling sesuai untuk digunakan? saya bukannya Mat Moto sejati, tapi kalau member member yg main moto ajak konvoi, saya follow je walaupun mkn asap. Harap boleh guide.
BalasPadamWasalam... motor semua std pakai sprocket 15-38 sesedap rasa.. highway boleh dapat topspeed tinggi berbanding dgn sprocket std.. InshaAllah... tapi pickup kurang sikit la.. klu drag memang kalah tpi long distance boleh pegi jauh.. hehehe
PadamAssalamualaikum, nak tanya lcv2 5s pakai blok fz cam cms yg lain suma standard set spoket ap yg sesuai ye?
BalasPadamWaalaikumsalam... saya xtw la 5speed punye setting mcm mne... klu std sprocket brpe?
Padamstandard 14 38
Padamokey.. besarkan sprocket depan 1 jadi 15-38 atau pun kecikkan sprocket belakang 2 jadi 14-36.. Tapi... rasanya lebih sesuai 14-36... kalau rasa macam boleh pegi lagi, mcm motor minta gear/mengerang/rpm tinggi pakai 15-38... yg ney untuk set topspeed tinggi la... kalau nak main pickup tapi nak topspeed jugak set sikit2 contoh 14-37...
Padamowh..tima kasih bro
Padamlgsatu nk tanya lau dah modi blok + cam pakai exzos standard cuma manifold besar skit ok ke? pastu karburator standard tu xyah set ap2 dh ke cuma set angin je ke? sori byk tanya hehe zero sgt bab moto.
PadamEh... takpe.. taktahu kena tanya.. belajar sikit.. hehehe.. klu manifold ja besar xde effect sngt... sbb kt muffler nnti asap keluar kn? klu muffler std dh yg catalyzer tu akhirnya akan sekat asap keluar.. so, rugi ja klu manifold besar tapi muffler dh sekat... klu bdk2 yg nak jimat depa potong muffler lepas tu buang sarang dalam tu (catalyzer) then masukkan fiberglass untuk serap bunyik sikit... klu x, nanti kuat sangat bunyik exhaust klu xde fiberglass... tapi bagi saya, jangan usik exhaust std.. klu nak, tukar satu set exhaust system... manifold and muffler (tabung exhaust) racing/yang takde catalyzer... yes, yang ney baru berbaloi.. bunyik pun sodap... hahaha..
PadamKepada member zakwan zaki nk Tanya sikit sya Kai Lc v2 APA saiz sprocket yg sesuai untk sdp2 je skrg set2 kilang masi 15-39 top speed pun 100 je ......huhuhyhy
BalasPadamAwak berat berapa? hahaha... 15-39 tu dh ringan dah tu.. cuba pakai 15-40.. or 14-37... motor pickup power la... topspeed maybe 110 ja.. hehehe
PadamDlm70 kg mcm tu kalau 14-37 top speed agak2 brapa sampai.....skrg pun top speed 100,ex5 pun boleh ganding2 huhuhu(tlg2 org sudah)
PadamMoto adek aku same moto mcm ko bro... dia pakai 15/39 130km/j dapat... kalau x moto dia ex5 bole gigit....
PadamMoto adek aku same moto mcm ko bro... dia pakai 15/39 130km/j dapat... kalau x moto dia ex5 bole gigit....
PadamMustaqim bgs lagi tu 15 39 boleh dpt 130 nie AQ 15-39 100km/j ja sedih bro nama ja Yamaha lc135 to lari mcm siput dohh
PadamAPA yg kW ubahsuai sama moto dya broo
PadamMoto adek aku,aku pakai sportrim 125... tayar saiz 70/90 depan belakang... getah hidung babi kat kotak angin aku bukak n aku pakai spoket 15/39... 130km/j tu la hasil yg dapat bro...
PadamMoto adek aku,aku pakai sportrim 125... tayar saiz 70/90 depan belakang... getah hidung babi kat kotak angin aku bukak n aku pakai spoket 15/39... 130km/j tu la hasil yg dapat bro...
PadamMaksud getah idung babi APA bro
PadamLayan brapa km Bru dpt top speed mcm tu bro
Padam2kilo atas dah dpat tion 130 dah... kalau tunduk kepala bawah handle bole dpat 140/145km/j....
Padamcuba main 15-40 sprocket + cdi racing... hehehe... nanti cite sama aku... nak try gak resepi ini sbb ramai yg pakai, best dan laju... tapi aq pakai kete dh skung.. moto tersadai kt kg xde spe pakai...
PadamBro saya pakai lc135 v2 5s es .. apa sporket yg sesuai untuk top speed .. skrn stnd 14-38 110 je lari..hehe
BalasPadamsprocket std LC v2 5speed boleh naik sampai 120 kmh tapi lambat la.. aq tak pernah rasa moto 5speed so xreti sngt.. tapi kalau base on owner cakap, gear 5 macam drop power... maybe pickup xpower la kowt pada gear 5th.. cuba pakai 14-39.. kasi ringgan sikit.. boleh x naik topspeed..? klu nk up lagi pakai cdi + 14-39 sprocket...
PadamAssalammualaikum bro..moto sye lc v1..blok saiz 62..spoket 15-30..berat dalam 80 lebih..tpi kenape top mcm mati je yee..sye kene naik spoket lgi ke..??
BalasPadamWaalaikumsalam.. 15-30 tu berat sangat bro... cuba pakai 15-35.. btw modi ape je yg lain? carb tukar? Highcam? Exhaust? Headblock? CDI?
PadamAssalammualaikum bro..moto sye lc v1..blok saiz 62..spoket 15-30..berat dalam 80 lebih..tpi kenape top mcm mati je yee..sye kene naik spoket lgi ke..??
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAssalammualaikum bro..moto sye lc v1..blok saiz 62..spoket 15-30..berat dalam 80 lebih..tpi kenape top mcm mati je yee..sye kene naik spoket lgi ke..??
BalasPadamAssalammualaikum bro..moto sye lc v1..blok saiz 62..spoket 15-30..berat dalam 80 lebih..tpi kenape top mcm mati je yee..sye kene naik spoket lgi ke..??
BalasPadamLol aku paling suka saiz 15-39 n 15-37 tu jew bagi aku yg sedap
BalasPadamAssalam bro zakwan zaki... nak tanye la,cmne nak buat suis lampu depan dan lampu dekat signal tu... saya nak buat utk kegunaan malam jew... kalau siang saya nak tutup lampu tu sebab tak ade apew nak disuluh siang hari... mohon tunjuk ajar bro zakwan...
BalasPadamAssalam bro zakwan zaki... nak tanye la,cmne nak buat suis lampu depan dan lampu dekat signal tu... saya nak buat utk kegunaan malam jew... kalau siang saya nak tutup lampu tu sebab tak ade apew nak disuluh siang hari... mohon tunjuk ajar bro zakwan...
BalasPadamWasalam.. maaf saya pun tak pernah buat. tapi kalau search online market orang ade jual.. tapi saya xreti la.. maaf
Padamsalam bro... sy guna lc 135 5s... exzos dh tuka (apido cuting standard)..
BalasPadamcdi brt... carburetor rxz millennium... soalan sy.. mainjet dan pilotjet size apa yg sesuai?
Wasalam... maaf saya tak reti setting mainjet and pilotjet bagai.. hehehe
Padambro nak tanya. saya tukar blok fz sahaja. saiz tayar depan 80/90. belakang 90/80.
BalasPadamdulu sproket 15-36 pickup cun top dapat 120kmh saja.
baru tukar 15-35 dapat 115kmh saja. sproket saiz x ngam kew?
cdi uma set 9500 rpm
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Padam15-35 xngam ngn moto kamu.. memang pakai block fz dan cdi uma sahaja ea? carb dan exhaust std? klu mcm tu cuba try 15-37 pick power top boleh dpt 130 kmh tu... sayang la block fz dpt 120kmh ja taraf2 motor std (sprocket 15-39, cdi v1 9500rpm) aq yg men exhaust racing... hehehe...
Padamdlu men block 62mm ngn sprocket 15-35 dpt 130kmh up carb uma 28mm + exhaust dpt 141kmh (9500rpm)...
aq pernah dpt 130kmh turun bukit dgn sprocket 15-38.. time tu motor std semua average 110kmh... sekarang motor std main exhaust sprocket 15-39 flat topspeed dpt 120kmh... average 116kmh
yeah bro block fz +cdi saja.
Padamkarb std saja. eksos pun std juga..
ok bro nanti cuba balik..sproket 37
ada carb uma 28mm.. sdg cari tempat utk settting.. pomen kata susah nak setting..
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAssalam , kalau drive ratio saya 0.5 bagus x untuk motor saya , saya nak tukar sprocket saiz 15-30.Saya pakau motor honda future
BalasPadamxbagus kalau enjin std..nanti gear 4 mati..pikap xde..top pon out..lain la kalau enjin dh modi..gear 4 honda future nie ratio agak kecil berbanding dengan ratio gear 4 lc4s...
Padamsaya tak reti sangat motor lain sbb xpernah pkai.. tpi std sprocket bpe?
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamye ke sprocket sume 15-39 std? sy punye lc135 ES v1 16-39 dr kilang. topspeed 140km/j smpai arini wlaupn moto dh lame n jrg servis. tp klau kepala skali helmet dh duk dalam raga, org tepi jalan smpai igt moto gerak sendiri, jln straight lbih dr 10km, tgk meter 165km/j pffffftt. maybe sbb sy ringan kot 46kg je. bkn mat rempit, saje test topspeed
BalasPadamye ke sprocket sume 15-39 std? sy punye lc135 ES v1 16-39 dr kilang. topspeed 140km/j smpai arini wlaupn moto dh lame n jrg servis. tp klau kepala skali helmet dh duk dalam raga, org tepi jalan smpai igt moto gerak sendiri, jln straight lbih dr 10km, tgk meter 165km/j pffffftt. maybe sbb sy ringan kot 46kg je. bkn mat rempit, saje test topspeed
BalasPadamas salam semua...aku nak kongsi satu lg apa yg aku tau utk semua.
BalasPadamx pyh beli blok fz150 utk lc lg...beli piston dan ring shj. ada satu pomen di senawang n9 bole ptg blok asal lc utk masuk piston 58mm ni. member aku dah buat dr bln 2/2015 smpi skrg x der efek apa2 pun. dia ulang kerja sbn-kl lg tiap hari guna lc dia. bunyi piston cam biasa shj.
bg siapa yg berminat ni nama pomen dan no hp dia Along 012 2969656 nama kedai mendobut motorworks.
semoga kalian x tertipu ngan kedai2 lain yg suruh beli satu set blok fz padahal kita bole ptg tanpa masalah shj.
sekian perkongsian ilmu dr aku...
klu kalian ada ilmu yg lain, share ler sini, bwk mati pun nak buat apa. kongsi dpt pahala beb...btul tak tuan admin
lg satu, siapa nak muffler lc jenama GL? aku tolak rm100 jer. bentuk mcm standard bunyik pom pom pom x sesuai utk aku yg dah tua ni. silencer bole buka, manifold 28mm.
BalasPadamklu minat call aku 0172101974. duduk kat labu N9. setakat nilai smpi KL bule hntr lg tp bg ler duit minyak skt hehehe
Kalau lc 6speed
BalasPadamsproket yg sesuai utk 1km - 2km end top...
apa yg ngam bos ku?
Uuuu.. 6speed.. gear ratio dh berbeza maaf memang ilmu tak sampai tahap itu sbb xpernah merasa.. klu bezakan 4speed (15-39) ngn 5speed (14-38) pun dh beza... sorry bro.. kne uji kaji sendiri..
Padamok bah kalau kau
Padamok bah kalau kau
Padamok bah kalau kau
Padambos mintak tlg sat spec fz cam cms karb kr150 mj pj bape yg ngam ye.
BalasPadamsorry bro.. tak reti setting carb...
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Padambos.saya pakai lc v2 clutch.block fz dah 59mm.cdi taikom.spoket 15/34.speed boleh pergi 130 je.pickup gile2 je.kalau main pnjg sikit lembap.camne ah?
BalasPadamsprocket asal 14-38 kn? cuba pkai 14-34... top boleh naik tu.. 15-34 berat untuk 5speed.. pickup tu sbb pandai masuk gear in time tpi drop power kt gear 5 sbb sprocket berat sngt... selamat mencuba...
PadamSalam bro. Saya adalah pengguna lc135 v2 5s. Skrg ni saya pakai spoket saiz standard kilang lagi. Tak tau brp saiz dia. Tayar pulak saiz 110/80 kat blkg, 90/80 kat dpn. Top saya skrg 110 tegak, 120 tunduk. Set spoket saiz brp yg saya blh gunakan untuk dapat top 140++ ?
BalasPadamWaalaikumsalam.. problem kt lc v2 ney ramai member2 ckp dia mcm mati kt gear 5.. mcm drop power.. std 14-38.. try 14-39.. tpi nak dpt 140+ tu klu men cdi racing bley dpt... member ade buat.. saya tak men cdi.. saya main big bore up cc.. hehehe
PadamKalau saya pakai 14-39 tp tak tukar cdi, agak2 blh naik tak top dia? Maaf bro. Saya msih mentah lg bab2 moto. Ni nak belajar. Hehe
Padamas salam bg pemilik lc 2015 sekelian, akhirnya stlh mencuba beberapa kali. aku dpt dah cara lajukan lc standard aku dr 120kmh ke 130 kmh.
BalasPadam1. berat aku 72kg, aku set spoket 14-37 alhamdulillah bnyk perubahannya. pickup dan top mmg terbaik.
2. karb lc 2015 guna diafram, angin x leh bebanyak sangat. dia jd sengau hahaha.
jd aku buka oil filter dan buang penapis kotak yg warna coklat tu dgn gunting.
lps tu aku tutup balik dgn gunakan span nipis agar udara x masuk terlalu bnyk. tutup semula kotak hitam angin tu.
Hasilnya 130kmh bole dpt senang senang. long distance hiway (KL-Ipoh) jln lurus dpt 140kmh.
Cuba la korang praktikan pula pd moto korang. mana tau hasilnya sama. INGAT! jgn buang terus air filter anda, mmg membobok tp tak leh blah jadinya nnt.
insyallah nnt aku bg gmbr kotak angin yg dah di alter tu pd tuan admin sbg perkongsian utk semua.
Ilmu utk dikongsi bro, bkn bawa mati...hihihi tu pegangan aku.
sekian, slmt mencuba dan semoga berjaya.
Waalaikumsalam bro.. terima kasih share.. inshaAllah ilmu bro sangat bermanfaat untuk rider2 lain..
Padamminyak kuat x otai ajoi ?whtssap gambar kotak angin selepas diubahsuai otai ajoy...tq wan 01132599028 tq
Padamminyak x kuat bro. psl blok semua standard x usik apa apa pun. aku ulang alik keja pwtc ke labu, n9. minyak cam biasa jer.
Padamlg satu aku bkn otai bab lc no bro. baru jer pakai 4 stroke ni. sblm ni pakai moto 2 stroke. setup x sama, tp bak kata admin kita kena brani buat ujikaji sendiri hehehe.
insyallah aku send pic kat kau nnt.
minyak x kuat bro. psl blok semua standard x usik apa apa pun. aku ulang alik keja pwtc ke labu, n9. minyak cam biasa jer.
Padamlg satu aku bkn otai bab lc no bro. baru jer pakai 4 stroke ni. sblm ni pakai moto 2 stroke. setup x sama, tp bak kata admin kita kena brani buat ujikaji sendiri hehehe.
insyallah aku send pic kat kau nnt.
Assalam... nak tanye admin atau otai2 semua... swing arm 135lc v2 4speed dan 5speed ade beza tak.???? Maksud saya, kalau moto 135lc 5speed v2 nak pakai swing arm 4speed v2 bole masuk kew.???? Mohon pencerahan...
BalasPadamWasalam.. saya admin dan maaf saya xtahu.. hehehe..
Padamassalam bro zakwan . sya keluar lc 135 4S . sprocket 15-39 dpat 120 kmh . kalo tukar 15-37 ok ke ? acane nk cecah 130 kmh eh ?
BalasPadamtgk berat bdn gak bro. aku pakai dulu dia drop top
Padamtgk berat bdn gak bro. aku pakai dulu dia drop top
Padamaku ni x de lh berat sangat aku rasa kekeke . dh tukar dh bro 15-37 . cam okey je aku rasa tadi
Padambro ajoy kau tau x acane nk dpat 130 kmh ?
Padambaru tukar tu test x dpt topspeed bape? berat tu bro.. silap gaya dpt 110 je top.. try 15-38... inshaAllah boleh cecah 130 meter a.k.a 120 kmh gps... aq dh try kt LC v1 aq std 15-38 sprocket dpt 125kmh (gps) topspeed.. average dpt 120kmh (gps)
Padam
BalasPadambos.saya pakai lc v2 clutch.block fz dah 59mm.cdi taikom.spoket 15/36.speed boleh pergi 130 je.pickup gile2 je.kalau main pnjg sikit lembap.camne ah?sory bukan 15/34 tapi 15/36?saiz brpe ah nak main long
admin, saya dah amik gmbr kotak angin tu. camna nak masuk pic ke sini ek utk perkongsian?
Padam15-36 berat untuk moto bro tu.. dlu saya pkai 4speed block 62mm ngn 15-35 dpt 141kmh gps.. meter v2 150+ kmh.. bro 5speed kn? better set 14-36... inshaAllah ngam dgn power engine..
PadamAssalam bro zakwan zaki... kalau saya pakai low cam jew oke x.???? Block,carburater stay std pekak lagi... lgpon belah clucth dan auto clucth sya ada buat cikit jew....
BalasPadamAssalam bro zakwan zaki... kalau saya pakai low cam jew oke x.???? Block,carburater stay std pekak lagi... lgpon belah clucth dan auto clucth sya ada buat cikit jew....
BalasPadamWaalaikumsalam.. rasanya macam xda effect sangat je.. pkai low cam untuk upgrade flow fuel kedalam engine sbb bukaan valve makin besar tapi tak guna kalau carb masih std mcm biase... sbb carb yg sama menyalurkan amount fuel yg sama.. try set balik carb (maaf xreti) bagi more air/fuel bru boleh effect...
Padamagak2 set spoket 14-36 boleh pergi 140 tak?
BalasPadamlogikly boleh bro.. tpi engine kne power la.. hehehe..
Padambro ajoy...send gmbr kotak angin yg dh dmodified kt no nh 0148239760.
BalasPadambro zakwan...kawan pkai moto lc v2 4s spoket 15-36 dpt 115-120...bleh ejas lgi tak nk dpt dlm 130...moto full stndrd
Sprocket 15-36 tu maximum potential bley pegi 150 kmh meter tu.. tpi engine std xkuat bro mne larat... pakai 15-37 ke 15-38 ke boleh la.. hehehe
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAssalam.
BalasPadamMoto aku lc v3 4s.
Aku modi block 62, cj ipoh cutting stock, cam dgn sv racing.
Spoket 14-33 top dpt 140km meter. Bwk tegak.
Lepas convert clucth tgn dgn hypwrclucth 5spring, pickup kurang, top jadi lambat. Jln lurus tegak dpt 125km je. Turun bukit hampir2 cecah 140km. Engine terase mengerang. Tak mcm sblm ni...spoket nk set berapa yer utk.setup ni. Berat badan 90++
Hm... tak pasti sangat la bro.. xpandai main 5speed.. klu topspeed susah dpt maybe sbb sprocket berat sngt tak ngam dgn 5speed gear box.. cuba up lagi sprocket blakang jadi 14-35 ke...
PadamAssalam.
BalasPadamMoto aku lc v3 4s.
Aku modi block 62, cj ipoh cutting stock, cam dgn sv racing.
Spoket 14-33 top dpt 140km meter. Bwk tegak.
Lepas convert clucth tgn dgn hypwrclucth 5spring, pickup kurang, top jadi lambat. Jln lurus tegak dpt 12km je. Turun bukit hampir2 cecah 140km. Engine terase mengerang. Tak mcm sblm ni...spoket nk set berapa yer utk.setup ni. Berat badan 90++
ada effect tak klau v2 4s full stndrd pkai cj ipoh ctting stndrd 28mm...ap effect dia erk...
BalasPadamEffect kt motor tpi tak banyak.. pick up bley up, topspeed pun bley up tpi tak banyak sbb engine power output naik sikit kerana ringan disbbkan oleh exhaust racing beri smooth flow kepada asap yg dikeluarkan... sprocket jgn usik dlu.. try rasa pickup dia... hehehehe.. yg paling best bunyik la.. merdu motor bro boleh cair hati bile bawak... feeling tu penting.. hehehe.. xyah modi byk asal hati puas boleh jalan jauh tak perlu risau...
Padamkiranya blok stndrd xrosak la kan...ke trhjejas jgak...sbb mnat btul ngan cj ipoh...hehehe
PadamInshaAllah tak rosak :)
Padamhttp://laicioutmeter.blogspot.my/2012/04/pengubahsuaian-yamaha-135lc-bab-4.html
Padamcuba rujuk link ini.. hehehe..
Salam. Saya pakai lc v2 5s. Berat 80kg. Saiz sprocket apa yg cun? Ngan set angin carburetor standard..
BalasPadamWaalaikumsalam... bley pkai sprocket 14-39... carb saya xpandai etting.. maaf
PadamSalam bro zakwan. Saya bru kluar lc135 4s tahun ni dlm bulan 2. Saya first lyn highway dpt 120 (tegak). Sy strt perah dri gear 4 dlm 60 km meter time tu. Tk lama sgt pastu dpt 120. Tu pon dah perah habis. Turun bukit sikit dpt 125 mcm tu klu lma sikit dpt 130 kot. Moto semua std. Soalan nya size spoket ap yg saya kena pakai klu nk dpt lebih topspeed? Klu nk tukar spoket, kne drop size satu2 ke? Contoh dri 15-39 pastu 15-38? Sbb sy prnh dgr klu drop byk sgt size spoket terus boleh buat berat enjin? Berat saya 90++. Mohon pencerahan. Masehh. Maaf sy noob
BalasPadamWaalaikumsalam.. hahaha.. rsenye kalau tukar drop topspeed nanti sbb engine berat.. awak tu berat 90kg dh.. sprocket std pun susah dpt 120 flat banyangkan klu sprocket berat.. rsenye sekat kt 110 je.. hehehe.. nak laju lagi kne upgrade lain2 la bro.. contoh main cdi ngn sprocket ringan seperti 15-40 ke.. tuu bley naik topspeed, pick up pun power..
PadamSalam bro.. Moto saya v1 4speed blok fz cam std carb std.. Kenapa bila saya pakai cam cms moto jadi semput.. N bleh bagi cadangan x ape yg kena tambah..carb ke ekzos ke..
BalasPadamrasanya sbb cam tu.. carb kne tukar setting angin balik.. hmm.. tu ja boleh jawap.. sbb xpasti sngt.. dlu pun pernah jadi time engine std carb std dgn high cam tapi semput...
PadamAs salam..tumpang tnye admn,sy pkai block X1R 60mm,spoket 15/35,ekzos cj ipoh ctting stndrd yg lain std dptv140-150km/j ok ke? Atau bleh pegi lebih lgi?
BalasPadamokey tu.. boleh pegi lagi klu pakai carb besar.. klu pakai carb besar turun lagi sprocket.. 15-34 ke~
PadamSory silap,block X1R 62mm..:)
PadamTpi time 140 ke 150km/j mcm mnyk x support lak..huhuhu. Carb pe yg sesuai?
PadamPernh kena satu masa gasket kt block leaking..huhuhu. Mgkin gasket yg std x mmpu tahan pressure yg kuat & x tahan panas kot. Klau sy pkai gasket block copper ok ke?
PadamGasket tu xpasti la bro.. dlu pkai 62mm ngamkan dengan carb 28mm.. memang sesuai saiz ney.. tpi klu awak up lagi saiz lagi power seperti 30 mm ke.. tpi minyak makin parok ler.. hahaha~
Padamassalam bro zakwan......nak tanya.....kalau lc v3 4s standart pakai 14-36 boleh ak? berat saya 95kg.....kalau ade cadangan lain sila beri.....mohon pencerahan...terima kasih...
BalasPadamWaalaikumsalam.. v3 yg mne ea? Yg lampu blakang dia split tu ea? 14-36 sama ja ratio ngn 15-39 std.. so. Membazir sebab effect sama ja.. Persoalanya awak nk men topspeed ke pickup? Klu nk up topspeed pakai 15-38, klu pickup 14-37, 14-38
PadamWaalaikumsalam.. v3 yg mne ea? Yg lampu blakang dia split tu ea? 14-36 sama ja ratio ngn 15-39 std.. so. Membazir sebab effect sama ja.. Persoalanya awak nk men topspeed ke pickup? Klu nk up topspeed pakai 15-38, klu pickup 14-37, 14-38
Padamv3 yang lampu signal cover warna oren....saya nak up topspeed....kalau pakai 15-40 leh tambah topspeed....terima kasih reply...
Padamowh.. saya panggil v2 jugak.. xde beza sngt pun~ 15-40 bley naik topspeed sbb sprocket ringan tapi dia akan sekat pada cutoff 8500rpm engine la.. maybe topspeed dpt 125+ meter la kowt..
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamassalamualaikum..sy pakai lcv3. engine std.spket 15 39 berat 80 top 110 nak dpat 115@120 harap trun bukit je..brape saiz ssuai ye..slalu jalan jauh..rantai longgar...
BalasPadamhelp rider wanita..mohon pencerahan..
ReplyDelete
Waalaikumsalam.. try pakai 15-40.. kasi sprocket ringan lagi.. inshaAllah bley dpt 120 meter.. rantai longgar tu.. hmm.. potong sikit la klu panjang sngt sbb tu senang longgar.. pomen saya klu pasang rantai dia potong ngam2.. so susah longgar la..
PadamSalam...sya guna lc v3 4s moto stndrd lg..nak guna cdi racing saiz sprocket apa sesuai utk top...biasa bawa stndrd 110...nak capai 120 payah sgt...tlg beri cdgn...
BalasPadamWaalaikumsalam.. saya cadangkan 15-40.. kasi ringan.. pstu ngamkan gdn CDI racing memang cun.. bley naik 130 meter... InshaAllah..
PadamAsalam bro,moto saya lc v2 5s saya dah tuka cdi arata,tapi sproket standard kilang 15-39 top dpt 120++ meter motor perlu ke tuka sporket nk dpt 140 meter moto,member tuka cdi lc v1 sporket 15-36 dpt 140 top
BalasPadamsilap2 standard 14-38 hehe
PadamWaalaikumsalam.. LC v1 meter xleh compared dgn v2.. bnyk error.. Lc v1 aq meter 170 kowt std.. tpi gps 120 kmh je.. klu Lc v2 dia -10 kmh.. klu 120 tu maknanya 110 kmh gps.. btw 15-36 tu berat kowt.. motor aq modi 180cc bru dpt 140 kmh gps (meter dh out, 200+ agaknya.. aq pkai meter digital KOSO).. tipu la dia bley dpt mcm tu je.. meter error tu..
Padamkasi ringan sprocket... 14-39... topspeed naik punye... sbb nak kasi rpm sampai kt maximum dia (CDI).. klu CDI std 8500rpm.. klu CDI lain maybe 10500 rpm.. max up bley naikkan topspeed.. INshaAllah
assalamualaikum tuan sye mahu bertanye pasl setting sproket, skarang sye pakai sproket 14-36 rasanye sye pakai model 135v1es.. klau nk rasa pickup dengn topspeed ada nk pakai saiz brapa ea tuan ? :-)
BalasPadamWaalaikumsalam.. 14-36 xde beza dengan 15-39.. sme je.. hahaha.. tpi klu nak pickup pakai 14-37.. dh okey.. topspeed pun cepat dapat...
Padamlah yeke hahaha ptut rasa mcm tk best jee pergi dye ke sbb cdi standet ?? sbb cdi standed jee.. rsa nk balance pakai 14 - 37 lah yee tuan zaki :-D
Padamyup.. 14-37 lebih kurang dengan 15-40.. btw nama saya Zakwan.. Zaki tu abah saya.. haha
Padamoooo bgitu hehehe ok ok fhm pape maaf salah pulak menyeru nama hahahah
PadamAssalamualaikum...bro sya pakai motor dinamik120 std..klau nk top n pickup nk kena tukar sprocket brapa ya...tq
BalasPadamWaalaikumsalam.. maaf saya tak tahu pasal motor Dinamik.. maaf..
PadamAssalam Tuan,, kalau LC135 5s pakai sprocket 15-37 blok 60mm sesuai ka?
BalasPadamWaalaikumsalam.. okey tu.. dh sedap..
Padamkalau 15-35 ?
Padamboleh run cuma berat sikit la.. klu main long distance topspeed mantap tpi pick up tak brpe power la.. nk capai topspeed tu lama dn susah sikit.. 15-35 bley dpt 150+ kmh gps
PadamAssalamualaikum bro....sy pkai lc v3 5speed....
BalasPadamApa yg sesuai ya utk bg up top...skrang dpt 110 ja.....stndard kilang.....
Hope dpt share formula.....tq
Assalamualaikum bro....sy pkai lc v3 5speed....
BalasPadamApa yg sesuai ya utk bg up top...skrang dpt 110 ja.....stndard kilang.....
Hope dpt share formula.....tq
Waalaikumsalam... topspeed sprocket std actually bley naik 120 meter.. cumanya bro berat badan brpe? klu nk laju lagi sprocket memang susah la.. 14-37 bley try.. topspeed bley naik tpi susah.. nk power lagi kne main CDi or modified enigne..
PadamAssalam Tuan,, Moto lc135 saya mengalami keluar asap putih sikit2 ketika di rem tllu tinggi,, pulas biasa tiada keluar asap tersebut,, kesimpulan nye kadang2 keluar asap putih,, kadang2 x,,apa masalah nye??
BalasPadamWaalaikumsalam.. maaf la xpasti sbb tak pernah kesah pun asap keluar mcm mne.. heheee
PadamWaalaikumsalam.. maaf la xpasti sbb tak pernah kesah pun asap keluar mcm mne.. heheee
BalasPadamabe zakwan nk tnye kalau sye tuka cdi dgn spoket pun dh ok kan ?? ingt bajet akn dtg nk pakai cdi dri malay bengkel punye rpm dye leh pegi smpai 14k mcm tk silap lah ok kan hehehe tpi tulah ingt klau pape nk je ws abe je snng :-)
BalasPadam